– Jatketaan tätä hyvää tekemistä ja varotaan asettamasta itsellemme rajoja. Tehdään se yhdessä ja toimitaan yhtenä vahvana K-ryhmänä. Hyödynnetään maksimaalisesti koko se potentiaali, mikä meillä tässä upeassa systeemissä on, Helander sanoo.
Ratkaisevan sysäyksen menestyskierteelle on Helanderin mukaan antanut neljä vuotta sitten tehty päätös, jonka ansiosta jokaisella K-kauppiaalla on nyttemmin selvästi aiempaa enemmän vapauksia rakentaa kauppa omanlaiseksi ja juuri sellaiseksi, mitä kilpailutilanne edellyttää. Tuekseen he ovat saaneet paljon erilaisia työkaluja ja dataa. Tärkein lenkki on kuitenkin kaupan henkilökunta, joka yhdessä kauppiaan kanssa huolehtii, että kauppakohtainen liikeidea toteutuu joka ikinen päivä.
– K-kauppiasyrittäjyys on kova juttu. Se on keinomme olla korostuneesti erilainen. Mitä enemmän olemme tätä mahdollisuutta hyödyntäneet, sitä parempaa kaupallinen menestyksemme on ollut. Vuonna 2015 K-ruokakaupoissa kävi parhaimpina päivinä 900 000 asiakasta, nyt asiakkaita käy 1,2 miljoonaa. Asiakaskokemusta on saatu parannettua kaikilla toimialoilla.
Jatkossa kauppojen liikkumavapaus tulee Helanderin mukaan laajenemaan entisestään. – Kunhan kaupalla on kauppakohtainen liikeidea ja -strategia, jonka pohjalta kauppaa kehitetään ja asiakaskokemusta parannetaan. Kun teemme tämän hyvin, meitä on hirveän vaikea haastaa. Tätä ei pysty kopioimaan.
Kauppiaiden roolia vahvistetaan myös tarjoamalla kokeneille kauppiaille mahdollisuus useampaan kauppaan. Jo yli 250 kauppiasta on tarttunut tilaisuuteen ja lähes 560 kauppaa on tässä mallissa.
Tänä vuonna Kesko arvioi sekä myynnin että tuloksen kehittyvän myönteisesti. Pidemmän aikajänteen suunnitelmissa huomioidaan maailmantalouden epävarmuus.
–Toimintaympäristö tulee muuttumaan haasteellisemmaksi ensi tai sitä seuraavana vuonna. Toimintaa on tehostettava jatkuvasti. Kesko on siinä hyvin keskeisessä roolissa, kauppiailla on vastuu omista yrityksistään, Helander toteaa.
Tärkeintä on huolehtia kaupallisesta menestyksestä. – Kauppakonserni elää kaupasta. Ensisijaisia ovat ne toimet, joilla kauppa saadaan käymään ja myynti kasvamaan. Se avaa mahdollisuuksia hoitaa hienosti myös muita asioita.
Menestykseen tarvitaan jokaisen panosta. – Asiakaslupaus ”Jotta kaupassa olisi kiva käydä” lunastetaan viime kädessä kaupoissa, ei pääkonttorilla. Kun jatkamme samalla tekemisen tahdilla, meillä on lupa odottaa entistä parempia tuloksia myös tulevaisuudessa, Helander näkee.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA K-ryhmä
Lue koko artikkeli 21.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta