KUOPIOSSA ODOTETAAN jo kesän suurta sesonkia. K-Citymarket Päivärannan juomaosastolla uskotaan jatkuvaan kehittämiseen, mutta myös tiettyyn yksinkertaisuuteen ja selkeyteen.
– Asiakas ja tuote tulevat ensin. Olemme panostaneet erinomaiseen valikoimaan ja siihen, että perustuote-esittely on kunnossa ja ajan tasalla, mieluusti aikaansa edelläkin, kauppias Pasi Toppari kertoo.
Kun tärkeimmät asiat ovat kunnossa, voidaan tehdä vähän kokeilujakin. – Taannoin kun Pirkka Ampparit, Toukat ja Murkut tulivat markkinoille, teimme limpparitölkeistä massiivisen 5000 tölkin myyntiesittelyn. Kauppa kävi todella hyvin.
Vuonna 2008 rakennettu myymälä sijaitsee mainiolla paikalla Kuopion kaupungin pohjoispuolella ennen Kallaveden ylittäviä Kallansiltoja. Kesällä kaupassa asioi paljon mökeilleen matkaavia. Juhannustorstai on koko vuoden kiireisin päivä.
NOIN 2–3 VUODEN VÄLEIN Päivärannassa katsotaan tarkemmin isoa kuvaa ja tehdään, jos tarpeen, mittavampia uudistuksia. Viimeksi tämä tapahtui juomaosastolla hieman ennen korona-aikaa.
– Tarjosimme tuolloin paljon lisää tilaa esimerkiksi suosiotaan kasvattaneille paikallisille pienpanimoille ja alkoholittomille tuotteille. Näimme myös, että tölkkibuumi vahvistuu, joten tölkkejäkin pistettiin paremmin esille.
Lähes 500 neliön osastolle on tulossa pian seuraava isompi uudistus. – Tulemme satsaamaan entisestään vahvuuksiimme. Ehkäpä huomioimme senkin, että kaikissa juomakategorioissa premium-tuotteiden merkitys on noussut, kauppias kertoo.
KEHITYSTYÖTÄ tehdään koko ajan. Tai, paikallisella murteella ilmaistuna ”osastolla ei naatiskella joutillaisuuvesta”.
Strategia on toiminut hyvin ja juomaosaston liikevaihto on kasvanut viimeiset kolme vuotta hyvin. Esimerkiksi pienpanimoiden oluiden myynti on peräti viisinkertaistunut.
Erikoisoluiden myyntihyllyillä kuopiolaisuus on kunniassaan. Yksi suuntaus on tiivis yhteistyö niin julkisuuden henkilöiden kuin vaikkapa bändien kanssa.
– Tällaisilla tuotteilla on oma, ehkä rajallinen, mutta todella innokas fanikuntansa. Taannoin, kun saimme myyntiin erikoisoluen, jolla oli yhteys suosittuun podcastiin, sen ensimmäiset laatikot myytiin loppuun saman tien, juomaosaston vastaava, kauppias Pasin poika Peetu Toppari kertoo.
– Olennaisinta on kuitenkin ystävällinen ja asiantunteva palvelu itse osastolla. Ja hyllyjen pitää olla siistejä ja järjestyksessä, ihan viimeisen päälle, Peetu kiteyttää.