Jokainen K-kauppa on erilainen

Jokainen asiakas on erilainen, siksi jokainen K-ruokakauppakin on erilainen ja juuri sen omalle asiakaskunnalle räätälöity. Uudessa vahvassa K-brändissä keskeistä on vastuullisuus, inspiroivuus ja asiakkaiden yksilöllinen huomioiminen.

Sastamalassa huhtikuussa avatussa uuden ilmeen K-Citymarketissa kauppa on lähtenyt hyvin käyntiin. Asiakkaat sekä kauppiaat Outi ja Petri Vesanen henkilökuntineen ovat olleet tyytyväisiä kaupan uuteen ilmeeseen, toimiviin tiloihin ja runsaisiin, varta vasten sastamalalaisille suunniteltuihin valikoimiin.

Elintarvikkeet täydentyivät 5000 uudella tuotteella, ja valikoimissa on panostettu etenkin paikallisiin herkkuihin. Lisääntyneet vegetuotteet ovat saaneet myös pakasteosastolla ja irtomakeisissa omat hyllynsä. Tuoreita lämpimäisiä putkahtaa kaupan omasta leipomosta aamusta iltaan.

Asiakkaita palvelevat Vesasten edellisestä kaupasta tutut ammattilaiset sekä joukko uusia työntekijöitä. Uudessa kaupassa kaikkea on enemmän: valikoimia, neliöitä, töitä, työkavereita. Ne tuovat uusia haasteita kaikille. ”Vaaditaan kykyä tehdä nopeita päätöksiä, halua oppia uutta ja seurata vielä tarkemmin teollisuuden tarjoamia valikoimia”, Outi tietää.

Palvelutiski on tuplasti pidempi, ja monipuoliset liha- ja kalaherkut valmistetaan itse alusta lähtien. ”Erityisen ylpeä olen meidän ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja palvelulinjastosta. Tuotteet on laitettu hienosti esille ja jokainen voi tuntea ammattiylpeyttä linjastolla työskennellessään”, Outi vakuuttaa.

K-Citymarket Sastamalasta asiakkaat löytävät nyt paikkakunnan parhaan ruokakaupan lisäksi uusia tuoteryhmiä, kiitos tavaratalon monipuolisten käyttötavaravalikoimien. ”Meillä on ihana kosmetiikkaosasto, vaatteita koko perheelle ja valtava kenkäosasto. On urheiluvälineitä, elektroniikkaa ja iso taloustavaroiden ja kodintarvikkeiden valikoima. Perheiden ei enää tarvitse lähteä kymmenien kilometrien päähän ostoksille”, Outi juttelee.

K-Citymarketin uusi ilme näkyy myös Vantaalla kauppias Kari Salmisen johtamassa K-Citymarket Myyrmannissa.

Uusi ilme henkii rakkaudesta ruokaan

Jussi ja Satu Tainio pistivät ahtaaksi käyneen kauppansa uuteen uskoon. Nyt K-Market Säkylässä asiakkaita palvellaan reilusti isommissa, toimivammissa tiloissa. Hevi- ja leipäosastoja kasvatettiin ja annettiin lisää kylmätilaa juustoille ja pakasteille. Juomaosasto tuplasi tilansa ja aulaan tuli pieni kahvio. Asiakkaat ovat kehuneet raikkaaksi ja avaraksi.

Ketjun uusi ilme tuli Säkylään etukenossa. K-Supermarket-ketjun uutta myymäläilmettä on viimeistelty Vantaalla Hämeenkylässä kauppias Kari Sihvosen kaupassa ja Helsingin Konalassa kauppias Pauli Jaakolan kaupassa. Uusi visuaalinen ilme väreineen ja kuvineen henkii rakkaudesta ruokaan. Kaupoissa on uudistettu seinien väri, opasteet, asiakasviestintä ja kalusteita mm. hedelmä- ja vihannesosastolla.

Uusi ilme levittäytyy kauppaverkostoon, kun uusia kauppoja avataan ja nykyisiä remontoidaan. Vähitellen ketjun kaikki yli 200 kauppaa muuttuvat uuden ilmeen mukaisiksi. Seuraava uuden ilmeen mukainen K-Supermarket on toukokuussa Vantaan Martinlaaksossa avautuva K-Supermarket Martinlaakson Ostari, jonka kauppiaana toimii Ilkka Rantala.

Tainiot ovat olleet Säkylässä kauppiaina kymmenen vuotta ja K-ruokakaupan myynti on sinä aikana tuplaantunut paikkakunnalla – hieno saavutus muuttotappiokunnassa. Kauppa toimii pikatien varressa uudella liikealueella.

”Haluamme olla pieni suuri kauppa, joka tarjoaa niin hyvän valikoiman, ettei asiakkaiden tarvitse lähteä kauemmas. Hevi, leipä ja laajat valikoimat ovat keihäänkärkemme”, Tainiot toteavat ja tähyävät jo kesäkauppaan, joka kasvattaa mökkipaikkakunnalla kaupan myyntiä jopa 20 prosenttia.

K-Market Honkatori tuntee asiakkaansa

Vantaan Kolohongasta löytyy kiva kyläkauppa, joka palvelee läheisen omakotitaloalueen asukkaita niin hyvin, että ketjukin valitsi K-Market Honkatorin pääkaupunkiseudun parhaaksi K-Marketiksi ja kehui asiakastyytyväisyyden lisäksi taiten toteutettua uudistusta.

Kauppa sai vuosi sitten tuplasti lisää tilaa ja nyt modernissa lähikaupassa neliöitä on noin 700. Lisääntyneet hyllymetrit ovat mahdollistaneet sesonkien paremman hyödyntämisen ja mm. trendituotteiden valikoimien kasvattamisen. Laajennus antoi tilaa salaattibaarille ja ylipäätään valmisruoille. Asiakas päättää, rakentaako itse annoksensa salaattibaarin ja sushibuffetin antimista vai nappaako mukaansa lämpimiä grillin tuotteita. Kaupassa myydään myös käyttötavaroita ja autoilijoiden tarvikkeita.

Lähitienoolla on tuhatkunta työpaikkaa ja kauppa sijaitsee kätevästi myös työmatkaliikennettä ajatellen. Erottuva, nopeasti asioitava, ison parkkipaikan omaava, ruokaisa laajan valikoiman kauppa vetää puoleensa. Aamuun saatiin mainio myyntipiikki aikaistamalla avausta arkisin puolella tunnilla puoli seitsemään. Aukiolojen vapautumisen jälkeen sunnuntaista on tullut entistä tärkeämpi kauppapäivä. Palvelutaso pidetään yhtä korkeana viikon jokaisena päivänä. Kaupassa on rento meininki ja asiakkaiden kanssa on tultu tutuiksi.

”Tunnemme asiakkaamme hyvin ja huomioimme heidän toiveensa valikoimissa”, kaupan puolella itsekin viihtyvä kauppias Timo Häkkinen sanoo. Hän luottaa lähikaupan vetovoimaan eikä usko asiakkaiden haluavan lähteä kauemmas isompiin kauppoihin, jos lähikauppa vain täyttää omat odotukset.

”Olimme ennen pääostopaikka arkena, mutta nyt olemme sitä monille myös viikonloppuna”, Häkkinen kertoo tyytyväisenä.

Ravintolan ja kotiruoan yhdistelmä puree

Myös Jyväskylässä sijaitsevan Neste K Kirrin liikenneaseman kauppias Marit Mertsalmi henkilökuntineen on pohtinut, millä keinoin asiakkaille saadaan tehtyä ihan omanlainen liikenneasema.

”Meidän ravintola ja kotiruokalounas ovat se yhdistelmä, josta tulee joka päivä hyvää palautetta”, Marit kiteyttää yhden merkittävän syyn Kirrin suosioon. ”Meidän kokit ovat aivan huippuja ja tekevät tosi hyvää ruokaa. Sitä kautta olemme saaneet paljon uusia asiakkaita”, kauppias kertoo tyytyväisen.

Neste K –liikenneasemia remontoidaan uuteen uskoon ja monipuolistetaan samalla asemien tarjoamia palveluja. Uuden konseptin asemat ovat nyt entistä houkuttelevampia ja sisustukseltaan raikkaita. Jyväskylässä asiakkaat ovat olleet ilahtuneita aseman uusista hienoista wc-tiloista linnunlauluineen ja metsäseinineen. Marit pitää siistejä wc-tiloja liikenneasemalle käyntikorttina, joka kertoo koko paikan tasosta.

Eniten on panostettu laatuun. Asemien ravintola- ja evästarjonta laitettiin uuteen uskoon maankuulun keittiömestarin ja ravintoloitsijan Pekka Terävän avulla. Lopputuloksena on ollut entistä laadukkaampia, tuoreita ja terveellisiä ruoka-annoksia kaiken ikäisten isoon ja pieneen nälkään.

Kirrissä halutaan olla yksi Suomen parhaista liikenneasemista. ”Haluamme tulla tunnetuksi siitä, että meiltä saa monipuolista ja hyvää palvelua. Unelmoin siitä, että kaikki tietäisivät miten kiva Kirriin on mennä.”

Teksti: Riitta Kilgast ja Kirsi Suurnäkki-Vuorinen

Kuva: Hannu Aro