Jolangit unelma-ammatissaan kauppiaina

Mari ja Tero Jolangilla on kolme kauppaa, kolme päiväkotia ja neljä lasta. Hyvällä aikatauluttamisella ja rajaamisen taidolla kaikki onnistuu. ”Olemme nyt unelmatyössämme”, he sanovat.

Viime marraskuussa Tero Jolangin kännykkään tuli se odotettu puhelu. Keskosta tarjottiin mahdollisuutta ryhtyä kauppiaaksi kolmeen rovaniemeläiseen K-Marketiin. ”Kiljuin kuin pöljä, kun kuulin tarjouksesta. Juuri tätä olimme toivoneet”, Mari Jolanki kertoo.

K-kauppiasvalmennuksen käynyt Tero työskenteli silloin apulaismyymäläpäällikkönä rautakaupassa ja Mari pyöritti yrittäjänä kolmen päiväkodin toimintaa. Joulunpyhät he saivat aikaa miettiä, helmikuun kuudentena avasivat ovet kauppiaina K-Market Pekantorilla ja vähän myöhemmin Hillapolulla. Sitä ennen myymälät piti siivota ja uudistaa, ja henkilökuntakin roolittaa uudenlaiseen toimintatapaan.

Oma pää piti kytkeä kauppias-mielelle: kauppiaan työssä pitää tietää ja osata valtavan paljon asioita. Ei auttanut kun laatia työlistaa ja tarttua toimeen. Hyllyistä laitettiin pois heikosti myyneitä tuotteita ja valittiin tilalle uutta, asiakkaita palvelevaa. Kauppa luodaan asiakasta varten. Esteetikkona Mari haluaa, että kauppa on tip top ja kaikin puolin miellyttävä.

”Asiakkailta tulikin palautetta, että onpa ihana tulla kauppaan, joka tuoksuu tolulta”, Mari naurahtaa.

Meille tarkoitettu

Nyt elokuussa pariskunta on avannut kolmannenkin kaupan. Kolmen K-Marketin pyörittäminen kolmen päiväkodin ohella kuulostaa työläältä, mutta pariskunta uskoo kaiken onnistuvan hyvin. He elävät nyt unelmaansa todeksi.

”Tämä on meille tarkoitettu”, Mari sanoo.

Henkilökunnan kanssa mietitään toimintamallia ja annetaan jokaiselle työntekijälle oma, juuri hänelle sopiva työ ja vastuulle oma osasto. Kun työntekijä saa sopivasti vastuuta ja saa tehdä sitä, mistä on kiinnostunut, tulostakin tulee. Delegointi onkin yksi onnistumisen avain Jolankien kaikessa yritystoiminnassa.

Kauppiaspari tekee välillä pitkiä päiviä. Yrittäjän vapaus on heistä kuitenkin mahtava asia: Tero voi hoitaa kolmen päiväkodin ruokakuljetukset kokin keittiöstä päiväkoteihin aamupäivisin ja Mari voi joskus jäädä lasten kanssa päiväksi kotiin leipomaan.

Henkilökunta osaa työnsä, ja heihin luotetaan. Viikonloppuisin kauppiaat eivät käy töissä, paitsi joskus tekemässä omia ostoksia. Iltaisinkaan he eivät pörrää kaupassa vaan ovat joko kotosalla lasten kanssa tai näiden urheiluharrastuksissa auttamassa. Aikatauluttamalla ja rajaamalla kaikki onnistuu.

Jolangit eivät ole stressaajatyyppejä. He luottavat siihen, että asiat sujuvat. ”Yöt ovat nukkumista varten. Silloin ei mietitä kaupan asioita”, Tero sanoo.

Rakkaus syttyi kaupassa

Marin ja Teron tarina alkoi vuonna 1997.  Mari oli töissä Rovaniemen Citymarketissa, jossa Tero toimi vartijana. Terolla oli tapana kiertää kaupassa ennen työvuoron alkua. Katseita vaihdettiin kerran jos toisenkin, ja yhtenä päivänä juteltiin pidempään Pilttipurkkihyllyjen vieressä. Puhelinnumeroita vaihdettiin. ”Sen jälkeen emme ole juuri erillään olleet.”

Perheessä on neljä lasta Toni, Ella, Samu ja Eemi. Kaksi vanhinta on tänä kesänä jo kesätöissä kaupassa. ”Toivomme tietenkin, että joku lapsista innostuisi jatkamaan yritystä sitten joskus.”

Päiväkodit ovat Marin yritystoimintaa, jossa Tero on mukana. ”Teen päiväkodeissa toimistotöitä, ammattitaitoiset johtajat ja varhaiskasvattajat tekevät omat työnsä loistavasti”, Mari selvittää.

Kauppias antaa kaupalle kasvot

Jolangit haluavat olla kauppiaita, jotka tunnetaan. ”Haluamme olla yrittäjiä, joilla on kasvot sekä kaupoissa että päiväkodeissa. Olemme saaneet siitä asiakkailta kiitosta. Pekantorilla sekä asiakasmäärä että myynti ovat kasvaneet mukavasti”, Mari iloitsee.

Jolankien kaupoissa asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja ne toteutetaan niin pian kuin suinkin. ”Sanon myyjille, että kaikki hulluimmatkin ideat saa kertoa”, Mari sanoo.

Jolangit ovat tyytyväisiä Rovaniemen mukavaan kauppiasverkostoon. Urakehityskin kiinnostaa kumpaakin, kunhan elämää on eletty eteenpäin. ”K on sydämessä. On mahtavaa tietää, että urakehitys on mahdollista.”

Teksti: Terhi Friman

Kuvat: Antti Saraja

Lue lisää rovaniemeläiskauppiaista elokuun Kehittyvästä Kaupasta.