– Se tekee sanattomaksi, koska tähän liittyy meille tärkeä asia: luoda jatkuvuutta ja olla opastamassa, jotta saavutamme hyvän asiakaskokemuksen, Hannele Niklas-Salminen sanoo.
Yhteistä kauppiasuraa Niklas-Salmisille on kertynyt lähes 28 vuotta. Intersport Koskikeskuksesta tuli heidän kauppansa 1993. – Kun urheilu on osa itseä, on hienoa, että on saanut siitä ammatin. Vetää suupielet ylös, kun saa päivittäin kohdata ihmisiä, joille liikunta, terveys ja hyvinvointi ovat tärkeitä, Hannele iloitsee.
– Asiakkaat ja henkilökunta ovat perusta, joiden vuoksi teemme tätä työtä, Risto peesaa.
Niklas-Salmiset ovat kokeneet ja oppineet paljon yrittäjyytensä aikana. Kauppa siirtyi heille laman pahimpaan aikaan, pari vuotta he vetivät myös Turtolan Intersportia. Nyt koronan rinnalla myyntiin on vaikuttanut Koskikeskuksen edustan ratikkatyömaa. – Kriisi on opettanut nöyryyttä. Mutta menestykseen voi aina vaikuttaa, Risto sanoo.
Urheiluvälinekauppa on tänään täysin eri ala kuin Niklas-Salmisten aloittaessa. Verkkokauppa on tuonut nopeuden ja uudistumisen vaatimuksen. Muista aloista erottavaa yhä neljä vuodenaikaamme. – Voimakkaat vaihtelut keleissä vaikuttavat isosti taloudelliseen menestykseen.
OPIN ALALLE kasvattajakauppiaat saivat itsekin pitkään toimineilta kollegoilta. Kontaktit laajenivat rautakauppaan ja ruokapuolelle.
– On ollut rikkaus saada keskustella yli toimialojen ja oppia K-ryhmän sisäistä kulttuuria. Tärkein mentori on kuitenkin asiakas, Risto muistuttaa.
Kaupassa on kauppiaiden lisäksi henkilökuntaa 21. Viihtyvyys on hyvä ja työsuhteet pitkiä. Ikähaarukka on 19–62 vuotta. Se kysyy johtamistaitoa. Eri ikäisillä on eri tarpeet.
– Tämän päivän nuoret oppivat nopeasti. Heille sopii valmentava johtaminen: virheitä saa tehdä ja toteuttaa itseään, muuten ei opi. Sanonkin joskus, että älä anna mun pilata sua, Risto nauraa.
Niklas-Salmiset ovat kouluttaneet muita koko uransa ajan. Esimies- ja vuoropäällikköoppijoita on ollut paljon, kauppiaskoulutettavia neljä.
– Aluksi oli tuoteorientoitunutta, mutta olemme kääntäneet sen myyntiosaamiseen. Keskiössä ovat erilaiset asiakkaat ja heidän tarpeensa. Tulevaisuudessa pannaan enemmän paukkuja haastavien tilanteiden oppimiseen, Hannele kertoo.
Tärkein ominaisuus oppijalle on asenne. – Jos on halu oppia, asenteella pärjää, Risto lupaa.
Kauppiaaksi ”valmistumiselle” ei ole kaavaa. Unelman saavuttaminen on yksilöllistä. – Tällä alalla se vie kauemmin kuin ruokakaupassa, kun pitää kokea vuodenaikojen vaihtelu ja kauppapaikkoja on vähemmän, Risto selittää.
Kouluttajalta vaaditaan Niklas-Salmisten mukaan pitkäjänteisyyttä. – Pitää olla aidosti kiinnostunut ihmisestä joka päivä. Opastajalla pitää olla näkemys, mihin mennään. Asioiden ei tarvitse olla isoja, että ihmiset saa onnistumaan, Risto sanoo.
Vaikka kouluttaminen vie paljon aikaa, antaa se Niklas-Salmisten mukaan enemmän. – On palkitsevaa nähdä oppijoiden ilo ja onnistuminen, Hannele summaa.
Omien lasten kouluttaminen onkin sitten erilaista, sen tietää moni K-kauppias. Rasmus Niklas-Salmiselle (kuvassa) tulee pian kymmenen vuotta täyteen Intersport Koskikeskuksen myyjänä. Samassa paikassa on töissä tyttöystävä Jonna Arola. Urheilukauppayrittäjyys on yhteinen haave. Rasmus on kauppiaskoulutuksessa, mutta koulutus on vuoropäälliköiden vastuulla.
– Katsoimme, että on hedelmällisempää, että Rasmus saa kasvaa työkaverien kanssa ja perehdytys tulee muilta kuin meiltä, Risto-isä kertoo.
Jalkine- ja palloiluosastoja vetävä Rasmus on tyytyväinen saamaansa oppiin. – Koulutus on ollut päivittäistä tekemistä ja aina olen saanut vastauksen kysymyksiini. Toisaalta minulla ei ole harhakuvia yrittäjyydestä. Tiedän, mihin ryhdyn, kun olen nähnyt vanhempieni tekemisen, hän sanoo.
TERHI JA TOMMI MARTIKAINEN, tuoreet Intersport-yrittäjät, kasvoivat kauppiaiksi Hannele ja Risto Niklas-Salmisen opissa. He työskentelivät vuodesta 2010 seitsemän vuotta Koskikeskuksessa, Tommi myös Turtolassa. Haave omasta kaupasta iti jo aiemmin, mutta Niklas-Salmisten esikuva rohkaisi ja vauhditti Martikaisia kauppiasuralle.
– Meillä oli ainutlaatuinen tilaisuus oppia kokeneiden kauppiaiden suojissa. Niklas-Salmisten esimerkki näytti, että urheilukaupassa on mahdollista tehdä pitkä ja menestyksekäs ura, mutta ennen kaikkea he ovat osoittaneet, että vaikka tätä työtä olisi tehnyt yli 20 vuotta, siitä voi olla yhä innoissaan ja pyrkiä kehittymään ja uudistumaan jatkuvasti, Terhi Martikainen kiteyttää.
Martikaiset kehuvat Niklas-Salmisia kasvattajina.
– He vaativat erityisesti avainhenkilöiltä yrittäjämäistä otetta. Aina oli vapaus toteuttaa omia ajatuksia, mutta piti olla saadun luottamuksen arvoinen. Virheitä sai tehdä, mutta ei toistaa. Saimme olla mukana iloissa ja suruissa, ja kommunikaatio oli aina avointa. Töissä oli hyvä olla, kun tunsi, että omaa panosta arvostetaan, Terhi jatkaa.
Kauppiaaksi kasvamissa tärkeää on keskittyminen olennaiseen ja jatkuvan kehittymisen asenteen oppiminen. Pitää uudistua ja olla hereillä markkinatilanteesta ja kuluttajakäyttäytymisestä.
– Opeista saa eniten irti olemalla aktiivinen, kysymällä ja tekemällä työtehtäviin liittymättömiäkin asioita niin työpaikalla kuin omalla ajalla. Myös kontakti muihin kauppiasvalmennettaviin on tärkeää, Tommi listaa.
Martikaiset muuttivat 2017 Kokkolaan oma Intersport-kauppa kiikarissa. He olivat 2,5 vuotta ketjun oman kaupan myymäläpäälliköinä ja kauppiasharjoittelijoina, kunnes myymälä siirtyi heidän nimiinsä koronan keskellä.
– Hannelen ja Riston apu ja tuki on vaikeina hetkinä ollut merkittävää ja auttanut ponnistelemaan eteenpäin, Terhi kiittää.
TEKSTI Tuija Heikkilä/ KUVAT Olli-Pekka Latvala ja Intersport Kokkola
Lue koko juttu 27.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.
Katso myös video K-ryhmän kasvattajakauppiastoiminnasta: