Liha Rem -teurastamon kanssa on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2009. Kun sen omistajat kaksi ja puoli vuotta sitten tarjosivat kauppiaille Tero (kuvassa vas.) ja Minnamari Turkialle ostomahdollisuutta, siihen tartuttiin.
– Yritysostolla halusimme varmistaa lähilihan tuotannon jatkuvuuden. Teurastamo ja kauppa toimivat hyvin yhdessä ja täydentävät toisiaan, kauppias Tero Turkia kertoo.
K-SUPERMARKET VALTARISSA myytävä possunliha on jäljitettävissä pellolta pöytään. QR-koodit pakattujen porsaanlihojen rasioissa johtavat asiakkaat sivulle, josta selviää millaisella tilalla possu on varttunut, mitä se on syönyt ja milloin se on teurastettu.
Tuote-erien merkitseminen näin yksilöllisesti on Turkian mukaan sianlihassa ainutlaatuista. Kyse on lihantuottajan, järjestelmätoimittajan, teurastamon ja kaupan yhteistyöstä.
– Meidän oma teurasauto hakee possukuorman Lukkarin maatilalta. Tuottaja kirjaa kasvattamistaan possuista pahnuekohtaista ruokintaa myöten tiedot Second Thoughtin pilvipalveluun. Tilalta lähetetään puhelimitse teurastamon sähköpostiin koodi, joka yhdistetään pilvipalveluissa niin että sisältö muuttuu QR-koodiksi meidän teurastamon vaakaan, kauppias valottaa prosessia.
Liha Remissä possut paloitellaan ja pakataan. Pakatut lihat saadaan teurastamosta kätevästi valmiina myyntirasioissa, possunlihoissa QR-koodi on tulostunut etikettiin jo pakkausvaiheessa. Valtarissa henkilökunnan aikaa vapautuu pakkaamisilta asiakkaiden palveluun. Toki siitä pidetään huolta, että kymmenien eri rasialihojen valikoima on aina siististi tarjolla omassa moduulissaan.
– Suunnitelmissamme on vielä kehittää rasiapakattujen lihojen myyntiä ja varmistaa lähilihan ja vastuullisen tuotannon jatkuminen, kauppias Turkia linjaa. Läheltä tuleva naudanlihakin saanee tulevaisuudessa omat QR-koodinsa.
Myös lähiriistaa tarjotaan sesonkien mukaan. Palvelutiskillä on ollut hirveä, kaurista, peuraa, strutsia, jopa karhua. Tuoreella poronlihallakin asiakkaat pääsevät herkuttelemaan. – Viime syksynä kokeilimme ensimmäisen kerran poron teurastusta, ja tarkoitus on tehdä siitä jokasyksyinen perinne.
PALVELUTISKI pidetään Valtarissa arkenakin houkuttelevana ja aina monipuolisena. – Tiskin sisältö vaihtelee, varastosta, viikonpäivästä ja sesongista riippuen. Mutta pääasia on tuoreus ja runsaus, kertoo palvelutiskin vastaava Mari Räisänen (kuvassa oik.).
Alkuviikosta on tarjolla ”arkisempia” lihoja, kuten nauta-sika-jauhelihaa, porsaan palalihaa, helppoa arkiruokaa. Viikonloppuisin satsataan herkutteluun, kuten pihveihin, paisteihin ja entrecoteen. Erikoisempiakin lihoja kokeillaan. Naudanlihan ystäviä hemmotellaan esimerkiksi tuoreella hanger steakilla, flank steakilla, petite tenderillä, picanhalla, maminhalla, brisketillä ja ties millä. Kaikki teuraseläinten ruhonosat hyödynnetään.
– Juhlapyhinä ihmiset ovat kuitenkin hyvin perinteisiä, eli pääpaino on kuhunkin juhlaan kuuluvissa perinteisissä tuotteissa, Räisänen tietää.
JOULUN lähestyessä palvelutiskikin runsastuu viikko viikolta. Jouluviikolla se notkuu läheltä tulevia ja kaupassa itse kehitettyjä liha- ja kalaherkkuja. Kinkkukauppa on keskeinen osa joulukauppaa.
– Tänäkin jouluna kaikki kaupassa myytävät tuoresuolatut kinkut tulevat Lukkarin tilalta ja meidän omalta teurastamolta. Olemme ylpeitä, kun voimme tässäkin tarjota asiakkaillemme paikallista, Turkia ja Räisänen sanovat.
Kysyntää on kaiken kokoisille kinkuille, kilon minikinkuista 15 kilon järkäleisiin. Viime vuonna K-Supermarket Valtari myi noin 1 500 kaupan omaa lähikinkkua, nyt varaudutaan siihen että 2 000 saattaa mennä rikki.
– Kun asiakkaat ostavat kerran meidän kinkun, he ihastuvat tuotteeseen ja kertovat siitä sukulaisille ja naapureille. Siitä se lähtee lumipallo vyörymään, kauppias ennakoi. Kinkkujen pääsesonki on jouluviikolla, mutta tilauksesta sen saa aiemminkin; monet pohjoiseen matkaavat joulunviettäjät haluavat napata Valtarista kinkun matkaan.
Jouluun valmistaudutaan huolella. Pyhien alla menee Räisäsen mukaan reippaasti muutakin lihaa: karjalanpaistia, naudan paisteja, jauhelihaa, suolattua porsaan ulkofilettä. Jotain ihan uuttakin on nyt tarjolla: paikallisen lähittuottajan Valtarin kinkulle valmistamaa omaa sinappia.
VALTARISSA MENNÄÄN aina asiakas edellä ja asiakkaita kuunnellen. – Pyrimme vastaamaan kysyntään mutta myös yllättämään, Räisänen luonnehtii.
Yhdessä Liha Remin kanssa on kuluttajapakattujen lihojen tarjontaa saatu entistä monipuolisemmaksi. Palvelutiskille puolestaan valmistetaan itse monenlaisia asiakkaiden arkea helpottavia puolivalmisteita, Se, että kauppiaat omistavat oman teurastamon, tuo kaupalle lihamarkkinoilla tietynlaisen etulyöntiaseman.
– Mehän tiedämme sataprosenttisesti lihan koko elinkaaren ja tunnemme tilalliset, kuljettajat, teurastajat ja leikkaajat. Myös asiakkaillemme paikallisuus, vastuullisuus ja tuotteiden jäljitettävyys on koko ajan tärkeämpää, Turkia perustelee.
Mari Räisäsellä on jo suunnitelma, miten palvelutiski laitetaan viimeisen päälle joulukuntoon.
– Runsaudella, selkeydellä, tuoreudella, kevyellä koristelulla. Tykkään tehdä oheiskoristeita sesonkien mukaan, hän paljastaa. Tulevat kiireiset viikotkaan eivät Räisästä hirvitä, kun osaavat työkaverit ovat niitä jakamassa.
– Meillä on palvelutiskillä hyvä porukka ja teemme tiivistä yhteistyötä, toinen toisiamme tukien.
TEKSTI Riitta Kilgast/ KUVAT Misa Kannos
Lue koko juttu 25.11. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta