Jumbon täydellinen muodonmuutos

Jaa

Jumbon K-Citymarketissa vietiin viime vuonna läpi kauppakeskuksen historian suurin yksittäinen kokonaisuudistus. Jumbo 2.0. on valmiina tulevaisuuteen.

Kuokka iski maahan loppiaisen jälkeen, ja maaliskuussa poikkeusolojen alkaessa juna oli pitkällä. – Suunnittelu oli alkanut edellisvuoden kesällä ja kaikki oli tarkkaan aikataulutettu. Siinä punnittiin todenteolla K-kauppiuuden vahvuus, kyky vastata nopeasti muuttuviin tilanteisiin, kauppiaat Sami Hertell ja Anne-Mari Kohtamäki kertaavat.

Kaupan arjessa sopeutuminen yhtä aikaa sekä remonttiin että koronaan oli ennennäkemätön palapeli ja melkoinen koettelemuskin. Kauppiailta ovat sanat loppua, kun he kehuvat ja kiittävät henkilökuntaansa.

– Ihan uskomattoman hyvä porukka. Nöyräksi vetää, kun miettii, miten he ovat puskeneet kirjaimellisesti läpi sen kuuluisan harmaan kiven.

Onnistuminen perustuu yhdessä jaettuun selkeään tavoitteeseen. – Meillä on vahva visio siitä, mitä Jumbo 2.0 on. Ponnistelimme sitä kohti rinta rinnan päivä kerrallaan. Vaalimme jaksamista pitämällä toisistamme huolta arjessa, tukemalla haastavissa paikoissa ja muistamalla myös kiitoksen, Sami Hertell sanoo.

UUDISTUKSEN avajaisia vietettiin lokakuussa. Koronarajoitusten takia isot asiakastapahtumat oli jätettävä, mutta onhan jo Jumbo Food Court sellaisenaan huikea elämys kaikille hyvän huolella valmistetun ruoan ystäville.

– Valmistamme joka päivä noin 150 erilaista tuotetta: delipatonkeja ja -leipiä, bageleita, smoothieta ja tuorepuuroja, salaatteja, kotiruokalounasta, artesaanipizzoja, New York -tyylisiä pizzapaloja, uppopaistettua kanaa aidoin amerikkalaismauin, kanadalaistyylisiä Poutine-ranskanperuna-annoksia, gourmet-hampurilaisia, aasialaisia makuja Ramen-keitossa ja Sushi-buffetissa…, ravintolapäällikkö Juhani Hietala luettelee. Kokenut ammattilainen sai pistää luovuutensa valloilleen suunnitellessaan yhdeksää erilaista makumaailmaa edustavan ravintolamaailman tarjontaa.

Asiakaspaikkojen määrää on suositusten mukaan supistettu turvavälien varmistamiseksi. Ruokailijoita riittää  mutta ruuhkia ei ole syntynyt, sillä valtaosa tuotteista ostetaan mukaan. Foodoran ja Woltin applikaatiot suoltavat tilauksia varsinkin lounasaikaan, ja aamupäivällä pakataan patonkeja, bageleita, sushilautasia ja kotiruokalounasta verkkokauppaan.

– Olemme ravintola kaupassa ja kauppa ravintolassa. Merkittävä osa raaka-aineista tulee omasta talosta. Tuoreus ja laatu ovat omaa luokkaansa, kun hampurilaisten liha jauhetaan, sämpylät leivotaan ja tuoreet yrtit tulevat joka päivä omasta talosta, Hietala kertoo.

KALAOSASTO on yksi kaupan keihäänkärjistä. Kalamestari Juha Nurmella porukoineen on käytössä yli 50 metriä tiskiä ja useita kampanja-altaita. – Meiltä löytyy lähes tuhat artikkelia eläviä, tuoreita ja pakastettuja kaloja ja äyriäisiä aina sesongin mukaan vaihdellen, Nurmi kertoo.

– Valmistamme avokeittiössämme myös omia jalosteita savustaen, paistaen ja friteeraten. Rima on korkealla, ja kehitämme koko ajan uutta, kuten asiakkaita kotona helpottavia kokonaisuuksia.

DIGITAALISET HINTANÄYTÖT otettiin käyttöön uudistuksen yhteydessä. – Hinnat ovat aina oikein ja tunteja säästyy järkevämpään tekemiseen. Sitä oikein odotan, että ledit saadaan avuksi myös verkkokaupan keräilijöille, jolloin heidänkin työstään tulee tehokkaampaa, kauppias Hertell mainitsee.

Kehuja on tullut myös henkilökunnan suunnalta. – Ajatellaan vaikkapa teollisten tuotteiden osastoa, jolla voi olla 2 000 artikkelin hintamuutos tehtävänä yhdellä kertaa, niin säästyyhän siinä paitsi aikaa myös hermoja. Ei voi rahassa mitata, miten paljon tämä vaikuttaa henkilökunnan jaksamiseen.

Maito-osaston vastaava Minna Lindell peukuttaa diginäytöille ja kiittää myös muita uudistusremontin tuomia käytännön hyötyjä hyllyttämiseen, siistinä pitämiseen ja energiatehokkuuteen.

KAUPPIASURANSA vuonna 2007 aloittaneet Hertell ja Kohtamäki ovat toimineet viidessä erilaisessa kauppapaikassa ja toteuttaneet kaksi uusperustantaa ja kaksi kokonaisuudistusta. Vasta Jumbossa päästiin toteuttamaan kaikki se, mitä edellisissä projekteissa oli jäänyt takaraivoon, toki asiakasdataa peilaten.

– Haluamme olla aito hybridi-hypermarket, josta asiakas löytää niin edullisimmat hintapisteet kuin laadukkaimmat herkut ja premium-tuotteetkin. On kaikkea massaesittelyistä paikan päällä valmistettuun ravintolatason ruokaan. Myymälä on selkeä, ja tuote-esittelyt elävöittävät toimintaa tarjoten asiakkaille iloisia yllätyksiä.

Jumbo-Flamingo on normaalioloissa kävijämäärältään Suomen suurin kauppakeskus. Viikonloppuisin asiakkaita tulee laajalta alueelta viihtymään pidempäänkin. – Kaikille heille haluamme tarjota henkilökohtaisen kokemuksen. Meillä on ollut aina periaatteena, että kaupallamme pitää olla kasvot. Se ei ole kaupan koosta kiinni. Ja yhtälö toimii myös niin päin, että me ymmärrämme jokaisen asiakkaan henkilönä. Tämä toteutuu ihan käytännössäkin, kun vaihdamme kuulumiset läheltä tulevien vakioasiakkaiden kanssa päivittäin, Hertell sanoo.

TURVALLISUUDEN ETEEN on tehty paljon järjestelyjä ja turvallisuudesta huolehtiminen on kaupassa arkea. Vaikka korona-aika on pistänyt asiakasmäärien kasvattamiseen omat kapulansa rattaisiin, niin keskiostos on kasvanut sitäkin enemmän ja kauppa käy hyvin – kauppias Sami Hertellin mukaan olosuhteisiin nähden jopa erittäin hyvin.

– Kohtaan käytävillä koko ajan yhä enemmän uusia asiakkaita, jotka ovat yllättyneet iloisesti ja hämmästelevät, mitä ihmettä on tapahtunut. Voi vain kuvitella, mitä tapahtuu, kun maailma taas avautuu. Sitä me kaikki odotamme ja olemme tosi positiivisin mielin.

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen/ KUVAT Mikko Käkelä

 

Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta nro 2/21