Kun kauppiaat Mika ja Anne Timonen avasivat K-Citymarket Eastonin kaksi vuotta sitten, he olivat suunnitelleet yhdessä osastopäälliköiden kanssa kaupan vetovoimatekijät osasto osastolta, tuoteryhmä tuoteryhmältä, sesonki sesongilta, päivä päivältä ja tunti tunnilta. Miten tuotetaan asioinnin helppoutta, millainen hintataso on kilpailukykyinen ja miten moninaisen asiakaskunnan saa hurmattua valikoimalla? Mistä syntyy paras asiakaskokemus ja kuinka tarjotaan elämyksiä?
KAUPAN ASIAKASLUPAUS – Itä-Helsingin paras ruokakauppa kaikessa mitä teemme – asettaa riman korkealle. Timoset ovat toimineet K-Citymarket-kauppiaina Itäkeskuksen kupeessa jo 14 vuotta ja asuvat perheineen kilometrin päässä kaupastaan.
– Me itähelsinkiläiset ansaitsemme hyvän kaupan. On hienoa nähdä, miten kaikki kansallisuudet ja yhteiskuntaluokat asioivat kaupassamme. Tuntuu siltä, että täällä ihmiset arvostavat sitä, mitä heille tarjotaan, diplomikauppias Mika Timonen sanoo.
Kaupassa käy asiakkaita yli sadastatuhannesta erilaisesta taloudesta vuodessa. Asiakaskunta on uudessa kiinteistössä laajentunut entisestään ja kauppa on saanut paljon uusia asiakkaita. Mieluisa asiointikokemus lähtee perusasioista ja saa mausteensa monista erilaisista tekijöistä, joista syntyy omanlainen muista erottava kokonaisuus.
Timonen ottaa esimerkiksi kalaosaston. Siellä esillepanot on tehty niin, että valikoiman hahmottaa yhdellä silmäyksellä. Hintataso on sellainen, että jokaisesta tuotteesta löytyy vaihtoehtoja ääripäästä toiseen. Valikoimassa hyödynnetään uutuudet, toimitaan yhteistyössä alueellisten kalastajien kanssa ja ostetaan myös suoraan Ruotsista. Elämyksiä tuotetaan upealla tiskillä, joka sävähdyttää paatuneintakin herkkusuuta niin arkena kuin juhlapyhien alla. Erikseen on mietitty tavat tehdä mainontaa, toimia somessa ja vaikkapa soittaa osastokohtaisesti mietittyä taustamusiikkia.
ASIAKASPALVELUSSA tuodaan esille ruokaosaamista, kerrotaan tarinoita ja pyritään luontevaan keskusteluyhteyteen asiakkaiden kanssa. Kauppias Timonen puhuu sosiaalisesta älykkyydestä, ja hän on löytänyt keinot sen vahvistamiseen.
– Olen herätellyt osastopäälliköitä miettimään oman porukkansa kanssa, miten he saisivat asiakkaan kokemaan jotain sellaista, mikä saisi heidät suosittelemaan kauppaamme. Että olisimme vielä enemmän kuin kauppa, jossa on kiva käydä.
KUN EASTONIN LIIKEIDEAA ryhdyttiin reilut kolme vuotta sitten määrittelemään, tiedolla johtamisen välineet eivät olleet niin pitkälle kehittyneitä kuin nykyään. Nyttemmin kaupan liikeidean toteuttamisessa on apuna hyviä työkaluja.
Liikeideaa on päivitetty matkan varrella, mutta isossa kaupassa sitä on tehty varoen. – Kauppaa voi tehdä elämykselliseksi muutenkin kuin tekemällä siitä seikkailuradan, Mika Timonen katsoo. Hän tietää, että asiakkaat kyllä rakastavat elämyksiä, mutta haluavat samalla myös tietynlaista rauhallisuutta ja mahdollisuuden helppoon ja nopeaan asiointiin.
– Me emme ole muuttaneet kahden vuoden aikana kuin einesten ja juuston paikkaa. Asiakkaidemme on tiedettävä, mistä tuotteet, myös uutuudet, löytyvät. Meidän pitää olla asiakkaille heidän aikansa arvoisia.
Kuvaan kauppias Mika Timosen (vas). kanssa ehtivät osastopäälliköt Natalia Chornikova, Ville Seppälä, Kirsti Kuusisto, Theo Lundberg, Teija Lotvonen ja Anna-Mari Korkiakoski.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Pasi Salminen
Lue lisää – muun muassa KCM Eastonin osastopäälliköiden näkemyksistä – 24.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.