VIIME KESÄKUUSSA ALKANUT uudistusremontti eteni lahtelaiskaupassa lohkoittain, ja viimeisetkin maitokylmät olivat paikoillaan elo-syyskuun vaihteessa. Opastuksia ja teippauksia myöten täysin valmista oli marraskuussa.
– Aiemmin osasto oli kiilamainen ja ahdas ja tulppakohtia oli paljon. Uudistus toi lisäneliöitä, väljyyttä ja selkeyttä. Kalusteratkaisujen myötä hyllytilaa ja valikoimia tuli reippaasti lisää, ja nyt meidän on helppo toteuttaa sesonki- ja trendiajattelua, kuvailee diplomikauppias Antti Siira.
Kalusteiden valinnassa apuna olivat Keskon myymäläsuunnittelijat sekä myymäläkalustamisen asiantuntija. Kauppias kuunteli myös osastovastaavia. – Yhdessä mietimme, millaiset kaluste- ja varusteluratkaisut toimisivat missäkin parhaiten.
– Myynnin näkökulmasta näyttäisi siltä, että olemme tehneet asioita oikein. Marraskuusta tammikuulle maito-osastolla on menty noin 16 prosentin kehityksellä. Asiakkailta on tullut uudistuksista hyvää palautetta, ja myös asiakasmäärät ovat ilahduttavasti lisääntyneet, Siira kertoo tyytyväisenä.
Epävarmuustekijöitä on näinä aikoina paljon, mutta kauppias on kaupan hienon maitomaailman keskellä luottavainen. Maito-osaston ohessa kaikilla muillakin osastoilla näkyy kauppiaan mukaan nyt vahvaa kasvua.
Selkeä ja tyylikäs osasto
Opasteet johdattavat suoraan haluttujen tuotteiden luo. Pitkässä, takaa täytettävässä maitokaapissa sijaitsevat volyymituotteet. Keskilattialla, maitokaappiin nähden poikittain ovat matalat kalusteet. Niistä löytyvät kasvijuomat, välipalat ja jälkiruoat. Keskilattiakalusteiden toisella puolella, maitokaappia vastapäätä, mittavassa hyllylaivassa ovat mehut, mehukeitot ja voit.
Matalien kalusteiden päätyjä sekä niin ikään keskilattialla sijaitsevia erillisiä altaita hyödynnetään sesonki-, kampanja- ja uutuusesittelyissä. Myös massoille on lattialla sopivia paikkoja.
Osaston kakkonen Jere Kääriäinen esittelee uudistunutta maitomaailmaa mielellään. Hän jos kuka tuntee sen perinpohjin – nuorimies oli nimittäin koko remonttiprojektin vastaava kaupassa. Hän suunnitteli ja koordinoi aikatauluja ja tekemisiä, oli yhteydessä moniin tahoihin ja piti langat käsissään. – Mielenkiintoista ja opettavaista, Kääriäinen luonnehtii liki puolen vuoden rupeamaa. – On hienoa, että Antti ja Milla luottavat ja antavat vastuuta, hän kiittää kauppiaitaan.
Kääriäinen ja osaston vastaava Tero Salo olivat suunnittelussa mukana alusta alkaen. Kun hyllykuvat tulivat, he istuivat vielä keskenään puntaroimaan, minkä verran millekin tuotteille tarvitaan tilaa ja mitkä ratkaisut olisivat työnteon kannalta järkeviä. – Sellaiset tuotteet, jotka on helpointa hyllyttää maitokaapin puolelta, sijoitimme pitkälle maitoseinälle.

Monia onnistuneita ratkaisuja
Kääriäinen tykkää itse erityisesti matalista kalusteista, jotka tuovat osastolle avaruuden tuntua.
– Olen ylpeä siitä, miten saimme sekä keskilattian kalusteet että maitokaapin tavaroitettua, hän sanoo. Mataliin kalusteisiin tuotteet saatiin ryhmiteltyä asiakkaiden kannalta fiksusti.
Työskentelyn kannalta isoimpana muutoksena Kääriäinen pitää kalusteiden ovia. Niiden myötä esimerkiksi hyllytystavat eroavat entisestä. – Hyvin kaikki kuitenkin toimii, kun oviin tottuu, hän tietää.
Hän näkee maitomaailmassa ja kuluttamisessa useitakin trendejä. Kategorian uutuudet ovat nyt paljolti arkea helpottavia tuotteita. Kulutuksessa siirrytään maidosta kasvijuomiin, ja Karismassakin myydään eniten baristoja. Myös hinta puhuttaa lahtelaiskuluttajia.
– K-Menu- ja Pirkka-tuotteet ovat nousseet nyt vahvemmin esiin ja niitä menee meilläkin entistä enemmän. Pirkka-maidot ovat ne myyvimmät tuotteet, K-Menu-rahkoille on myös ollut paljon kysyntää.
Työstään Jere Kääriäinen pitää kovasti. – Tässä näkee heti kättensä jäljen ja on mukavia ihmisiä ympärillä!
Lue koko juttu 17.2.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.