K-kauppiaat Lähiruokatreffeillä

Jaa

Turun Logomossa etsittiin kumppaneita tositarkoituksella. Lähiruokatreffit yhdisti maakuntien parhaat tuottajat ja K-kauppiaat.

Turussa tuotteitaan esitteli 47 lähiruokayrittäjää – K-kauppiaita ja kaupan henkilökuntaa oli tullut paikalle satamäärin. Tutustuttavana oli  muun muassa ruusunterälehtihilloa ja luomutuoretofua, maatiaiskananmunia ja maissitortilloja. Palan painikkeeksi tarjolla oli niin pienpanimon bitteriä, sihisevää raparperikuoharia kuin onnellisten omenoiden mehuakin.

Lähiruokatreffien ideana on auttaa kauppiaita ja lähiruokatuottajia verkostoitumaan ja laajentamaan yhteistyötään. – Suomalainen ruoka ja alkutuotanto on meille tärkeä asia. Haluamme auttaa yrittäjiä kaupallistamaan tuotteitaan ja saamaan niitä kauppojen valikoimiin. Kauppiaat antavat lähiruokatuottajille myös arvokasta palautetta esimerkiksi tuotteiden jatkokehitystä varten, K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske kuvaili.

Myyntipäällikkö Auli Kososen mukaan lähiruoka on voimakkaassa myötätuulessa. – Asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia kaupan ruoan alkuperästä ja arvostavat lähellä tuotettua puhdasta ruokaa. On tärkeää, että lähiruoalla on ”kasvot” ja oma tarina ja että se liittyy omaan paikkakuntaan ja edistää osaltaan vaikkapa maaseudun elinvoimaisuutta.

K-ryhmälle paikalliset tuotteet ovat tapa kantaa vastuuta elinkeinosta, työpaikoista ja kulttuurista. K-ruokakaupat ovat pientuottajille merkittävä kauppakumppani, sillä paikalliset K-kauppiaat voivat ostaa tuotteita suoraan tuottajilta kauppansa valikoimaan.

 

KAUPAN AMMATTILAISIA JA TUOTTAJIA yhteen saattavia K-Lähiruokatreffejä järjestetään nyt kuudetta vuotta. Tänä vuonna treffit järjestetään viidellä paikkakunnalla. Viime vuonna seitsemään tapahtumaan osallistui yhteensä noin 170 lähituottajaa ja noin 400 kaupan alan edustajaa. Palautekyselyihin vastanneista noin 90 prosentille syntyi uusia kumppanuuksia.

Turkulainen K-Supermarket Förin myymäläpäällikkö Eemeli Aaltonen kertoi asiakkaiden olevan hyvin kiinnostuneita lähiruoasta, joten sitä on paljon valikoimissa. Tuotteet on varustettu Paikallinen-liparilla. – Kauppiaan näkökulmasta pelkkä hyvä tuote ei riitä. On tärkeää, että tuottajayritys toimii ammattimaisesti ja liput, laput ja logistiikka ovat kunnossa, Aaltonen sanoo. Hän aloittaa elokuun alussa oman kauppiasuransa K-Citymarket Hämeensaaren kauppiaana.

Kauppias Sari Mäki luotsaa Loimaalla kolmea K-Marketia: Hirvikoskea, Korinttia ja Turuntietä. Niiden tuotevalikoima täydentyi treffien ansiosta Kaius Gestraniuksen luotsaaman Jävla Sås Bolag Oy:n BBQ- ja mauste- kastikkeilla, jotka on tehty on ilman turhia lisäaineita. – Kaupoissamme on jo paljon lähellä tuotettua leipää, kananmunia ja lihatuotteita. Paikallisuus on asiakkaillemme tärkeää, Mäki kertoi.

Peter Westerlund esitteli tilaisuudessa parhaista raaka-aineista käsintehtyä reilun kaupan suklaata. Pienen suklaatehtaan tuotteita on nyt saatavilla myös Keskon varastovalikoimista. – Aivan fantastinen tilaisuus. On vaikeaa lähteä kiertämään kaupasta kauppaan, mutta täällä tapaa kerralla paljon kauppiaita.

TEKSTI Matti Välimäki / KUVA Suvi Elo

Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta 5/19 (ilmestyy 23.5.)