K-Kulma tuli Lappeenrantaan

Jaa

Lappeenrannan K-Citymarketin kauppias Ari Piiroinen on tyytyväinen kaupassaan pilotoidun K-Kulman viihtyisään ilmeeseen. Uusi konsepti on nostanut kauppakahvion mahdollisuudet uusiin ulottuvuuksiin.

Entinen nurkkakahvio antoi keväällä kaupan mittavassa remontissa tilansa Fazerin jauholeipomolle. Uusi tasokas taukopaikka sijaitsee nyt hieman kauempana palvelulinjaston osana pääkäytävän päässä toimivasta K-Kulman myyntipisteestä. Asiakkaat löysivät sinne kuitenkin nopeasti. Aamuisin siellä kohtaa vakioporukka eläkeläisiä, lounasaikana pöydät täyttyvät lähistön työväestä. Iltapäivällä ja illalla piipahtaa lapsiperheitä välipalalla, torstaisin ja viikonloppuisin käy erityisen paljon venäläisiä.

– Kahviosta tuli paljon viihtyisämpi. Kahvin myynti on tuplaantunut ja lounasmyyntikin on hyvässä kehityksessä, kauppias Ari Piiroinen iloitsee.

Kahvio ja oman keittiön valmistama lounas olivat isossa roolissa aiemminkin, mutta K-Kulma laajensi valikoimaa reilusti, kun kaupassa voi nyt nauttia kaikkea, mitä eri osastoilta löytyy. – Yritämmekin nyt alussa hyödyntää ensisijaisesti kaikkea jo olemassa olevaa, Ari Piiroinen kertoo.

K-Kulmaa markkinoidaan pääasiassa Facebookissa. Siellä julkaistaan maanantaiaamuisin koko viikon lounaslista ja harva se aamu vinkataan kuvan kera, mitä keittiössä jo kokataan.

Tiivis yhteistyö eri osastojen välillä takaa sesongin mukaiset raaka-aineet, ja paikallisuus näkyy vahvasti. Suosituin välipalatuote on kinkulla ja munalla täytetty Kesämäen leipomon lihapiirakka, jota myydään Lappeenrannan torilla Vetynä. Kahvipullana loistaa oman jauholeipomon päiväntuore viipurinrinkeli, ja kahvikin on paikallista. – Voiko paikallisempaa olla, kauppias myhäilee.

K-KULMAN TULO osaksi palvelulinjastoa on ollut suuri muutos myös henkilökunnalle. Keittiö, kalankäsittely ja leipomo toimivat avotiloissa, ja korkeasta palvelutasosta pidetään huolta yhdessä.

– Palvelutiskillä vaaditaan tänä päivänä todella laaja-alaista ammattitaitoa. Kaikkien pitää osata käyttää kassaa, keittää kahvia, laittaa tuotteita grilliin, täyttää sämpylöitä, myydä lihaa ja käsitellä kalaa. Lisäksi täytyy olla todella kiinnostunut ruoanlaitosta, jotta osaa neuvoa asiakkaita ja helpottaa heidän arkeaan. Sama henkilö hoitaa myyntitapahtuman alusta loppuun ostipa asiakas palvelutiskiltä mitä tahansa, Piiroinen mainitsee.

Kauppiaat Ari ja Mia Piiroinen lähtivät innolla pilotoimaan K-Kulmaa, sillä he uskovat ruokaisuuden saavan jatkossa yhä vahvemman jalansijan kaupassaan. K-Kulma on yksi etappi tällä kehityspolulla. – Se mahdollistaa tulevaisuudessa hyvin monenlaisen uuden asian tuomisen kauppaympäristöön. Puitteet ovat nyt kunnossa, Piiroiset näkevät.

Osastopäällikkö Helena Lappala K-päivittäistavarakaupan Konseptipalveluista kertoo, että K-Kulmaa on kehitetty ensivaiheessa K-Citymarketeille. Sen ensimmäiset versiot ovat nähneet päivänvalon Lappeenrannassa ja Hämeenlinnan Tiiriössä. Jatkoa seuraa kauppojen uudistusremonttien tahdissa. K-Kulmalle ei ole yhtä ainoaa oikeaa mallia, vaan kukin kauppa muokkaa omien asiakkaidensa näköisen ruokamaailman.

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Ari Nakari

Lue koko juttu 19.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.