K-maatalouden lähtö henkisesti iso juttu

Pääkirjoitus 16.6.2017

Kesko on toteuttanut K-maatalous-liiketoimintansa myynnin Lantmännenille. Näin Kesko otsikoi kesäkuun ensimmäisenä päivänä julkistamansa lehdistötiedotteen, jossa sanottiin myös, että osakekauppana toteutettavan kaupan velaton kauppahinta oli 38,5 miljoonaa euroa.

Kauppa voitiin viedä läpi, koska Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli edellisellä viikolla ilmoittanut hyväksyvänsä yrityskaupan ilman ehtoja. Mistään tappiollisen liiketoiminnan myynnistä ei ollut kyse. Keskon K-maatalous-liiketoimintojen liikevaihto oli viime vuonna 334 miljoonaa euroa ja se teki liikevoittoa 5,3 miljoonaa.

Miksi Kesko sitten myi K-maatalous-liiketoimintansa? Siksi, että Keskon strategisena tavoitteena on kasvaa kotimaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Tämä strateginen linjaus on ollut tiedossa siitä lähtien, kun K-ryhmän uusi strategia julkistettiin kaksi vuotta sitten.

Yrityskaupan saatua lopullisen sinetin mielet ovat haikeat siksikin, että samalla hieman yli kymmenen K-kauppiaan yhteinen matka K-ryhmän kanssa päättyi. He ovat niitä K-kauppiaita, joiden kaupat olivat puhtaita K-maatalous-kauppoja. He solmivat ketjusopimuksen Lantmännenin kanssa, elleivät sitten halua lähteä omilleen.

Ne kolmisenkymmentä yhdistelmäkauppiasta, joilla on yhä rautakauppaa koskeva sopimus Keskon kanssa, jatkavat edelleen K-kauppiaina ja K-kauppiasliiton jäseninä. Maatalouskaupan osalta hekin tekevät kuitenkin ketjusopimuksen Lantmännenin kanssa.

Ketjun uutta nimeä ei ole vielä julkistettu. Tuleva kesä on ehkä viimeinen, jolloin K-maatalouden kyltit näkyvät vielä tienvarsilla ympäri Suomen. Itsekin taidan ottaa joistakin kaupoista kuvia muistoksi ajoista, jolloin K-maatalous oli olennainen osa kansallista maisemaamme varsinkin Kehä kolmosen ulkopuolella.

K-maatalous-ketjun puheenjohtaja, diplomikauppias Sami Mäklin sanoi yrityskaupan julkistamisen jälkeen Lantmännenin olevan hyvä kumppani. Mäklinin mukaan K-maatalouden myynnillä on kuitenkin suuri henkinen merkitys hänelle ja monelle muulle K-kauppiaalle.

”K-kauppiuus on ollut arvo, aatteellisella tasolla vähän enemmän kuin pelkkä yrittäjyys. Moni meistä kauppiaista on toisen tai useamman polven K-kauppias, ja vahva K-leima on ollut otsassa itselläkin. Vaikka K-maatalous on ollut aika paljon erillään muusta K-maailmasta, on se luonut kuitenkin yhtenäisyyden tunnetta kuulumisesta K-ryhmään, josta olemme ylpeitä”, hän totesi.

Arto Jaakkola, päätoimittaja