Lemmikkieläinten ruokien ja tarvikkeiden tuoteryhmien kehittäminen ei ollut ensimmäisenä mielessä, kun Joona Pesonen ja Matilda Tistelgren aloittivat kauppiasuransa Tampereella huhtikuussa. Asiakastoivetaululle ilmestyi kuitenkin jo ensimmäisten joukossa toive pakasteesta myytävistä raakapullista ja muitakin lemmikkien tuotteita toivotaan viikoittain.
Uusia tuotteita onkin ryhdytty aktiivisesti lisäämään valikoimaan rajallisen hyllytilan mahdollistamissa puitteissa. Osa täydennyksistä on asiakastoiveita, osa omia kokeiluja. Lisää tilaakin on saatu siivekkeellä.
Tarjontaa on laajennettu muun muassa koiran ja kissojen herkuilla sekä uutena aluevaltauksena leluilla, joiden suhteen Pesonen tunnustaa olleensa alkuun kovin ennakkoluuloinen.
– Epäilin ettei kukaan niitä ruokakaupasta ostaisi, mutta Matilda oli päättäväinen ja kas kummaa, pian kaikki kissanlelut oli myyty. On ollut hauska havaita, miten näissä tuotteissa ostopäätös pohjautuu ennen kaikkea tunteeseen, Pesonen tuumailee.
– Seuraavaksi kokeillaan kotimaisen valmistajan pantoja, hihnoja ja naksupusseja. Pian nähdään, millainen potentiaali näissä on, Tistelgren innostuu.
KIINNOSTUS LEMMIKKIEN HYVINVOINTIIN pohjautuu omiin kokemuksiin. Perheen silmäterä, kultainennoutaja Tove on kriittinen raati, ja hän on kerännyt suosiota myös Instagram-videoissa uusia tuotteita arvioidessaan. Tove antoi kimmokkeen someilmiöksi nousseeseen koirakärryynkin, joka on tarkoitettu oman koiraystävän turvalliseen kuljettamiseen kaupassa.
– Olimme jo ennen kauppiasuraa kuulleet tuttavilta ja harmitelleet itsekin koiran kanssa lenkkeillessämme, miten hankalaa on, kun ei voi lenkin lomassa käydä kaupassa nappaamassa mukaan pieniä täydennystarpeita. Omassa kaupassa halusimme taklata tämä haasteen. Tove sai toimia koekaniinina, ja kun hän istui kärryssä niin nätisti, mietittiin muidenkin kilttien koirien siihen pystyvän.
Tove sai toimia koekaniinina, ja kun hän istui kärryssä niin nätisti, mietittiin muidenkin kilttien koirien siihen pystyvän.
Asiakkaat ottivat uuden palvelun ilolla vastaan. Kauppiaat kertovat, että kaupalla saatu huomio on ollut 99-prosenttisesti positiivista, negatiivisia kommentteja on näkynyt joillakin keskustelupalstoilla. – Kun asioita tehdään eri tavalla ja on kyse eläimistä, se puhuttaa ja herättää aina mielipiteitä, he miettivät.
Koirien joillekin aiheuttamien allergiaoireiden suhteen kauppiaspari on hereillä. – Tiedostamme toki tämän. Kauppa on kuitenkin tilana suhteellisen iso ja ilmanvaihto on hyvä. Voihan koiran ottaa mukaan moneen muuhunkin julkiseen tilaan kuten ravintolaan, jossa ollaan paljon pidempi aika.
– Meidän kaupassa on satunnaisesti yksi koira muutaman minuutin kerrallaan eikä se pääse kärryssä ravistelemaan turkkiakaan, joten aika pieni allergian mahdollisuus tästä muodostuu, Tistelgren pohtii.

Kissanmaan koirakärryn aikaansaama mediamylläkkä tuli kauppiaille yllätyksenä. – Onhan se ollut hieman koomistakin. Toukokuussa lanseerattiin, ja eräänä elokuisena perjantaina Yle tuli yllättäen kysymään haastattelua, jonka Matilda sitten tuosta vain antoi, Pesonen kertoo.
– Odotettiin pientä juttua, mutta se alkoikin levitä somessa rähähdysmäisesti. Seuraavana aamuna kaupan oven edessä odotti MTV:n toimittaja, Euronewsin toimittaja soitti ja muitakin kyselyjä on tullut. Sen jälkeen pistettiin kuitenkin jarrua, sillä tavoitteenamme ei ollut hakea maanlaajuista huomiota, vaan tarjota omille asiakkaille lisäpalvelu.
– Olemme ruokakauppa, ja eiköhän kiinnostuskin alun hypen jälkeen tasoitu, vaikka kärrylle on viime päivinä ollut ajoittain jopa jonoa ja asiakkaita on tullut kauempaakin tutustumaan.
Henkilökuntakin on ollut koirakärrystä mielissään.
– Liekö hyvää tuuria vai mitä, että koko henkilökuntammekin on eläinrakkaita ja monella on oma koira. Ovat sanoneet, että täällä Kissanmaalla on ihana olla töissä kun tapaa niin kivoja koiria. Tuskin meille edes hakee töihin, jos ei tykkää eläimistä.
Lemmikkien uudenlainen huomioiminen on kirittänyt hienosti myyntiä. – Koiranruoissa on niin hyvää kasvua, että kokonaisuutena lemmikkien ruoat ovat yli kymmenen prosentin kehityksellä, vaikka puolet tuoteryhmän myynnistä tuovan kissanruoan myynti on ennallaan. Tarvikkeiden myynti on kasvanut selkeästi ja siinä näkyy erityisen hyvin se, miten tarjonnan lisääminen lisää kysyntää, kauppiaat sanovat.