Pari vuotta sitten kauppiaana aloittanut Miia Päivinen on saanut kaupan hienoon kehitykseen, vaikka muuttotappiokunnan aikuisväestöstä yli puolet on joko työttömänä tai eläkkeellä.
Muskotin asiakkaista suurin osa on jo nykyisellään yli 55-vuotiaita ja potentiaali löytyy vielä vanhemmasta ikäluokasta. Se näkyy niin hinnoittelussa kuin valikoimissakin ja on otettu huomioon jo myymäläsuunnittelussa. Kaupassa on helppo asioida ja liikkua myös rollaattorilla.
KILPAILU ASIAKKAIDEN SUOSIOSTA on kovaa. Muskotissa on päätetty erottua siinä, miten asiakkaat huomioidaan. Kauppias tietää, että ammattitaitoinen, ystävällinen ja sitoutunut henkilökunta on avainasemassa.
– Heillä on paras paikallistuntemus ja tärkeä rooli asiakkaiden kuuntelemisessa ja hyvän kauppafiiliksen luomisessa.
Kaupan Vuoden työntekijäksi valittu Sanna Vartiainen huolehtii kaupan paraatikuntoon jo ennen ovien avautumista aamuseitsemältä. Vasta paistetut leivät tuoksuvat ja tiskit ovat täynnä.
Myyjänä työskentelevä Hanna Hyrskylä sanoo asiakkaan huomioimisen olevan itsestäänselvä osa työtä. – Teemme kaikkemme, että meillä on mukava asioida, toteutamme tuotetoiveita ja helpotamme asiakkaiden arkea myös palveluillamme, kuten Schenkerin pakettien noutopisteellä, hän kertoo. Uusia asiakkaita odotetaan myös verkkokaupasta, jonka Muskotti aloitti uutena palveluna lokakuun alussa ensimmäisenä Lieksassa.
Somen kautta pidetään yhteyttä asiakkaisiin ja järjestetään erilaisia tempauksia. – Vastikään järjestimme sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa popup-tapahtumana verensokerin mittausta. Muutama asiakas ohjattiin jatkotutkimuksiin.
ASIAKKAIDEN TOIVEISIIN ja erilaisiin ideoihin tartutaan hanakasti. Myös henkilökunnan näkemykset ovat kauppiaalle kullan arvoisia.
– Bongailemme tiiviisti myös uutuuksia ja trendireseptejä, jotta ehtisimme täyttää asiakastoiveita jo ennen niiden meille tuloa. Jokaikinen Hymy-palaute hoidetaan ja NPS:ää seurataan tarkasti.
Kauppias miettii, että hyvä asiakaspalvelu perustuu pitkälti omaan persoonaan ja sitä voi oppia vain tekemällä ja kokemuksen kautta. – Bluffaamalla ei onnistu. Kaikessa yksinkertaisuudessaan asiakaspalvelu on lopulta vain toisen ihmisen positiivista huomioimista.
KAUPAN LIIKEIDEAN hän kertoo syntyneen siitä ajatusmallista, joka hänelle itselleen kolmannen polven kauppiaana on kauppiuudesta muodostunut. – Tämän homman takana pitää pystyä seisomaan. Omaa filosofiaa pitää vaan soveltaa kaupan sijainnin mukaiseen ympäristöön.
– Ja kuten isäni tapasi sanoa, ”kaikki osaa tehä kauppaa, taito on tehä sitä katteella”. Myynninkehityksen lisäksi on aivan yhtä tärkeää pitää huolta tuotosta, sekä tietysti myös hävikistä ja muista menoista. Se mahdollistaa kaupassa kaiken muun hauskanpidon, Päivinen sanoo.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen/ KUVA Johanna Kokkola
Lue koko juttu 24.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta