Helsingin Myllypurossa avautuneen uudenlaisen K-ruokakaupan suunnittelussa ja edelleen kehittämisessä asiakkailla on ollut ja on vastakin suuri rooli. Paikallisten asiakkaiden tarkan kuuntelun ohella tietoa päivittäistavarakaupan trendeistä on haettu Suomen lisäksi myös muualta maailmasta.
K-Myllypuron kauppias Aleksi Tapani kertoi kaupan avajaistilaisuudessa, että asiakasraadit ovat yksi tärkeä elementti asiakkaiden kuuntelussa. ”Ennen avausta järjestettiin yhteinen asiakastilaisuus, jonne kutsuttiin parhaat asiakkaat. Kävimme heidän kanssaan läpi ison listan tärkeitä käytännön asioita. Pääsimme kuuntelemaan asiakkaita aidosti ja toteuttamaan heille tärkeitä asioita puhtaalta pöydältä. Kauppiaana minulle on ollut erityisen tärkeää se, että olemme voineet viedä maaliin lähes kaikki asiakkaiden esittämät toiveet”, Tapani kiitti.
Hänen mukaansa asiakasraateja on tarkoitus jatkaa. Asiakasraati käy läpi asiakkaiden tuotetoiveita, ja miettii kunkin ehdotuksen osalta, olisiko kyse sellaisesta tuotteesta, jota olisi hyvä olla myynnissä K-Myllypurossa. ”Kehitämme toimintaamme jatkuvasti. Keskolla on hallitus ja meidän hallituksena ovat asiakkaat. K-Myllypurossa asiakas on pomo. Meillä on hyvä henkilökunta ja heti liikkeelle lähtiessämme haluan kaikkien sisäistävän sen, että asiakas on meillä pomo, joka pitää meidät liikkeessä.”
Tapani haluaa, että K-Myllypuro on henkilökunnalle hyvä työpaikka ja että siellä on rento fiilis, jonka myös asiakkaat huomaavat.
Tapani on maatalon poika Laitilasta. Siksikin hänelle ovat tärkeitä paikalliset tuottajat. ”Meillä on myynnissä mm. Heikkilän perunaa. Tuttu kaveri on perunantuottaja. Soitin hänelle ja hän toi tänne perunat pakettiautollaan. Toimintamallimme on todella ketterä.”
Viljelijätuttujen yritys on myös Saloniemen Juustola Laitilasta. Myös se haluaa tulla esittelemään tuotteitaan K-Myllypuroon. ”Ilman muuta he ovat tervetulleita. K-Myllypuro on myös tuottajille mahdollisuuksien paikka”, Tapani selitti innokkaasti.
Myyntialaa K-Myllypurossa on noin 850 neliötä ja valikoimiin kuuluu noin 3 500 tuotetta. Tapanin mukaan kaikki ruoanlaitossa tarvittava löytyy ja vielä on tilaa niillekin tuotteille, joita asiakkaat toivovat lisättävän valikoimiin.
Tapanin mukaan asiakkaat olivat aktiivisia Facebookissa jo ennen avausta. Hän sanoo olevansa kiitollinen kaikesta palautteesta, sillä sen pohjalta voi parantaa tekemistä. Tärkeää on myös se, että saatu palaute näkyy asiakkaille K-Myllypuron sivustolla. Facebookin lisäksi Tapani on läsnä myös Twitterissä ja kauppa löytyy K-mobiilista.
Uudet tuulet puhaltavat
K-Myllypuron avajaistilaisuudessa mukana ollut Keskon pääjohtaja Mikko Helander myhäili tyytyväisenä ja sanoi, että K-Myllypuro on pilottimyymälä, jossa näkyvät K-ryhmän uudet arvot eli Asiakas ja laatu –kaikessa mitä teemme. Hänen mukaansa rautakaupan puolella K-rauta Express ja nyt ruokakaupan testimyymälä K-Myllypuro etenivät ideasta kokeiluun noin puolessa vuodessa.
”Tällainen on tekemisen meininki tänään. Emme suunnittele vuosia. Kun idea on hyvä, siirrymme nopeasti kokeiluun. Ja jos kuluttajat tykkäävät konseptista, sitten vain lisätään kauppoja voimakkaasti. Tämän testimyymälän kantaviin ajatuksiin kuuluu se, että konsepti elää ja hakee muotoaan saamamme asiakaspalautteen pohjalta. Palautteen vastaanotossa sovelletaan uuden tekniikan mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja sen vastaanotossa keskeisessä asemassa on kauppiaspariskunta”, Helander totesi. Hänen mukaansa konseptia hienosäädetään kaiken aikaa ja kauppa voi olla erinäköinen jo puolen vuoden kuluttua, jos asiakkaat tätä toivovat.
Helanderin mukaan uudet tuulet puhaltavat kaikissa K-ryhmän ketjuissa. K-citymarket-ketju uudistetaan nopealla aikataululla ja lähimarkkinaan rakennetaan 130 uutta K-ruokakauppaa. Esimerkiksi kaikki K-marketit uudistetaan.
”Uudistustyö on lähtenyt kaikkien ketjujen osalta hyvin käyntiin ja erityisen voimallisesti tulemme etenemään ensi vuonna. Kuuntelemme asiakkaitamme tarkkaan ja voin luvata tässäkin yhteydessä, että olemme kaupan alan toimijoista nimenomaan se, jolta löytyy joustavuutta uudistua asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Voimme räätälöidä jopa yksittäisiä kauppoja asiakkaiden toiveiden mukaisesti”, Helander korosti.
Keskeistä paikallisuus
Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala toi puolestaan esiin sen, että K-Myllypuron konseptissa keskeistä on paikallisuus. ”Tämä on paikallinen kauppa ja lähellä asiakasta. Lisäksi haluan nostaa esiin asioinnin helppouden. Asiakkaan tullessa sisään hän näkee välittömästi koko myymälän. Sen leveät käytävät ja hyvät opasteet, kuten myös sen, että yli puolet kaupan myyntialasta on tuoretuotteita”, hän tähdensi.
K-Myllypuron hintatasossa on haettu luotettavuutta ja edullisuutta. Sen myymälämiljöö on visuaalisesti ilmeikäs ja hauska. Muita valtteja ovat nopea kassatoiminta, miellyttävä äänimaailma, rento palveluasenne ja maistatusmökki, josta saa kahvia, ruokavinkkejä ja jossa voi tutustua tuoteuutuuksiin.
Niin ikään hyllynpäädyt on toteutettu K-Myllypurossa uudella tavalla. Päädyt ovat puuelementtejä ja niissä olevissa tuote-esittelyissä korostuvat ajankohtaisuus sekä eräkauppa. Avajaispäivänä eräkauppaa käytiin nuudeleilla ja ajankohtaistuotteina myytiin glögiä. Nämä hyllynpäätytuotteet vaihtuvat säännöllisesti ja niissä on myynnissä myös tuotteita, jotka eivät kuulu kaupan normaaliin valikoimaan tuoden sillä tavoin tarjontaan yllätyksellisyyttä.
Onpa kaupassa joidenkin asiakkaiden toivoma ilmainen WiFi:kin, kuten myös salaattibaari, runsas irtoleipävalikoima, oma myyntitolppansa hyvinvointi- ja urheiluvälipaloille sekä irtopähkinöiden ja kukkien myyntialueet. Selkeyttä ja ostamisen helppoutta myymälään tuo hyvän näkyvyyden ja leveiden käytävien ohella se, että K-Myllypurossa kaikki ei syötävät tuotteet löytyvät yhdeltä seinältä.
Teksti Arto Jaakkola » Kuvat Mauri Ratilainen