K-Plussa täyttää 20 vuotta

Jaa

Koko ajan monipuolisempi K-Plussa on jo 20 vuotta palvellut K-kauppojen uskollisia asiakkaita. K-Citymarket Pilkossa Joensuussa K-Plussa-kortin käyttöaste, 92 prosenttia, on K-ruokakauppojen korkeinta tasoa.

Plussan kautta saatava data näkyy kaupan Plussa-asiakkaille entistä kohdennetumpana markkinointina ja henkilökohtaisina tarjouksina. ”Niiden merkitys tulee vielä kasvamaan”, kauppias Juha Kupiainen uskoo.

Viikonloppupainotteinen kaupankäynti sekä sijainti vaikuttavat hänen mukaansa osaltaan siihen, että keskiostos on hänen kaupassaan korkea. ”Varmaan siksikin Plussa-korttia tulee täällä käytettyä useammin”, hän arvelee. Myös hinnan ja alennusten merkitys korostuu Pohjois-Karjalan alueella.

Ahkerasta kortinkäytöstä hyötyvät kaikki

Vuosien varrella Plussa-järjestelmää on joskus kritisoitu siitä, ettei se ole sitouttanut asiakkaita tarpeeksi. Tätä nykyä tilanne on toinen.

”Kun kortin avulla kerättävää datamassaa ja raportteja nyt pystytään hyödyntämään johtamisen apuvälineenä, meillä on kovaa tietoa päätösten perustaksi”, Juha Kupiainen tietää. Entistä osuvammista henkilökohtaisista tarjouksista ja sopivammista valikoimista hyötyvät niin asiakkaat kuin kauppakin.

”Mitä enemmän asiakkaat Plussa-korttiaan käyttävät, sitä paremmin kaupan eri osastoilla pystytään muokkaamaan valikoimaa asiakkaiden mieltymysten ja toiveiden mukaiseksi.”

Pilkon K-Citymarketissa asioi noin 36 000 Plussa-taloutta. ”K-Ruoka–sovelluksellakin on asiakaskunnassamme vakiintuneita käyttäjiä, mutta heitä toivoisimme vielä lisää”, Kupiainen toteaa.

Korttia kysytään kassalla

Plussa-kortin käyttö realisoituu maksamisen hetkellä, joten kaupassa kassamyyjä on siinä avainroolissa. ”Meidän asiakkaamme käyttävät erittäin hyvin Plussa-korttejaan, pienissäkin ostoksissa”, kertoo K-Citymarket Pilkon asiakaspalvelupäällikkö Paula Ollikainen.

K-Plussan tekemässä tutkimuksessa peräti yhdeksän kymmenestä asiakkaasta piti hyvänä asiana sitä, että kassalla kysytään Plussa-korttia. Pilkossa käytäntönä onkin kysyä sitä asiakkaalta kassalla aina, jos tällä ei ole sitä esillä. Ollikaisen mukaan asiakkaat suhtautuvat kysymykseen hyvin.

”Ne joilla ei korttia ole, ottavat kysymyksen neutraalisti. Asiakkaat, joilla on Plussa-kortti mutta jotka eivät itse olisi muistaneet sitä käyttää, ilahtuvat muistutuksesta. Näin varmistamme, että he saavat pisteet ja edut, jotka heille kuuluvat.”

Joensuu on vireä opiskelijakaupunki, ja K-Citymarketissakin asioi paljon myös opiskelijoita. ”Uusi Opiskelijan Plussa on jo herättänyt opiskelija-asiakkaissamme kiinnostusta”, Ollikainen tietää.

Monet asiakkaat vaihtavat mielellään muutaman sanan kassamyyjän kanssa. Palautettakin saattaa tulla, myös Plussaan liittyvää.

”Varsinkin isojen kampanjoiden aikaan, kun asiakkaiden ostoksiin päätyy paljon kampanjatuotteita, moni ilahtuu, kun loppusumma kassalla tipahtaa roimasti Plussa-kortilla”, Paula Ollikainen kertoo.

Teksti: Riitta Kilgast

Kuva: Miska Korpelainen

 

Lue tarkemmin K-Plussan vaiheista ja merkkipaaluista Kehittyvästä Kaupasta nro 9/17.