K-Raudan ja Onnisen yhteistyöstä hyötyvät kaikki

Jaa

Loimaalla avattiin marraskuun lopulla ensimmäinen K-Raudan ja Onninen Expressin yhteismyymälä. Tavoitteena on tarjota alueen yritysasiakkaille helpompaa asiointia. K-Raudan puolelta löytyy perinteiset rautakauppatarvikkeet, ja Onninen Express puolestaan tarjoaa alan ammattilaisille LVI-, sähkö- ja kylmäalan tuotteita.

Yhteiselo on alkanut toimivissa ja kaikkia hyödyttävissä merkeissä, sanovat Onninen Expressin toimitusjohtaja Kimmo Huttunen, myymäläpäällikkö Heikki Lehtinen ja K-Rauta-kauppias Kari Mylen (kuvassa).

Keskon ostettua Onninen Oy:n liiketoiminnat vuonna 2016 alettiin kartoittaa sopivia pilottipaikkoja K-Rautojen ja Onnisen yhteismyymälöille. Melko nopeasti syntyi päätös perustaa ensimmäinen myymälä Loimaalle, jossa Onnisella ei ollut aiemmin toimintaa ja jossa K-Raudalla oli vapautumassa tiloja, kun maatalouskauppa sai omat tilat muutaman kilometrin päässä. Loimaalla K-Rauta on myös paikkakunnan kokoon nähden suhteellisen iso rautakauppa-alan toimija.

”Olimme muutenkin panostamassa enemmän ammattiasiakkaisiin. Ihmisten oma tekeminen on selkeästi vähentymässä ja pienempiäkin remontteja annetaan nykyään mieluusti ammattilaisen tehtäväksi. Myös rakentamisen luvanvaraisuuden lisääntyminen kasvattaa omalta osaltaan ammattilaisten kysyntää. Maatalouskin on yhä teknisempää ja esimerkiksi maatilojen sähkötöitä teetetään mieluummin osaavalla ammattilaisella”, kauppias Kari Mylen taustoittaa.

Vaivatonta ja nopeaa

Muutoksen yhteydessä K-Raudan valikoimia muutettiin jonkin verran. LVI- ja sähköpuolen valikoimista K-Raudan puolelle jäivät lähinnä kuluttajille suunnatut tuotteet, kun taas ammattilaisten tarvitsemat erikoistuotteet löytyvät nyt Onninen Expressin valikoimista. K-Raudasta löytyy jatkossakin esimerkiksi työvaatteet, käsityökalut sekä LVI-puolelta hana- ja suihkutuotteet.

Koska kyseessä on kaksi eri yritystä, ammattiasiakas hakee ostoksensa kahdesta eri paikasta ja saa kaksi erillistä laskua. Varasto yrityksillä on yhteinen. Jatkossa toimintamallia on tarkoitus yhtenäistää.

K-Raudan oma, ammattilaisille suunnattu Pro Center on sijoitettu Onninen Expressin liiketilan viereen, ja yhteinen kahvipiste palvelee molempien asiakkaita. Pro Centerin ja Onninen Expressin tiloja erottaa portti, jonka yläpuolella on selkeä kyltti ohjeistamassa asiakkaita.

Koska samassa liiketilassa palvellaan sekä yksityis- että yritysasiakkaita, on opastukseen kiinnitetty erityistä huomiota. Myymälöiden ilmeet ovat erilaiset ja Pro Center erottuu selkeästi omaksi osastokseen K-Raudan puolella. Onninen Expressin puoli on erotettu myymälässä hyllyillä. Ammattilaiset ohjataan Onnisen puolelle erillisestä sisäänkäynnistä, mutta myös K-Raudan puolelta on pääsy molempiin osastoihin.

”Jos K-Raudan puolelta ei tuotetta löydy, asiakas ohjataan Onninen Expressiin ja päinvastoin. Pro Centerissä asiakkaita palvelee kaksi yritysmyynnin ammattilaista, ja Onnisen puolella työntekijöitä on niin ikään kaksi”, Mylen kertoo.

Ammattiasiakkaat ovat nopeasti oppineet hakemaan tarvitsemansa tuotteet oikeasta myymälästä ja asiakaspalaute uudesta toimintamallista on ollut myönteistä. ”Yllättävänkin selvää näyttää ammattilaisille olevan se, mitä tuotteita mistäkin haetaan”, kauppias Mylen mainitsee.

Isona etuna ammattiasiakkaille on toimitusten nopeus. Tuotteet saadaan varastosta lyhyellä varoitusajalla eikä asiakkaiden tarvitse pitää isoja varastoja omissa tiloissaan. ”Monet ammattiasiakkaat ovat pienehköjä 1–3 hengen yrityksiä, joiden ainoa ’toimitila’ on pakettiauton takaosa”, Mylen mainitsee.

Kuluvan vuoden suunnitelmissa on uudistaa K-Raudan kuluttajapuolta. Tuotepuolella panostetaan entistä vahvemmin remonttipalveluihin, joiden kysyntä on kasvussa. ”Kaikissa uudistuksissa pyrimme entistä parempaan asiakaspalveluun, niin yksityis- kuin yritysasiakkaidenkin puolella”, Mylen korostaa.

Lupaava alku

Onninen Expressissä on seurattu tarkasti Loimaan myymälän ensimmäisiä viikkoja. Hyvältä näyttää, toteaa Onninen Expressin johtaja Kimmo Huttunen.

”Meidän näkökulmasta suurin hyöty yhteismyymälästä on ammattiasiakkaan asioinnin helppous. Aikaisemmin asiakkaat joutuivat hakemaan tarvikkeet useammasta paikasta, nyt asiakas voi keskittää ostoksensa. Kaiken saa yhdellä käynnillä”, Huttunen toteaa.

Loimaan Onninen Express -myymälässä on noin 3 500 tuotetta, mikä on noin tuhat tuotetta vähemmän kuin Expressin tavallisessa kivijalkakaupassa. Valikoimia on kutistettu lähinnä työvaatteiden ja suojainten osalta, jotka löytyvät K-Raudan valikoimista.

K-Raudan yhteyteen Onninen Express voidaan perustaa myös pienemmille paikkakunnille. ”Tämä on meidän päänavaus sellaisille paikkakunnille, joihin Onnisen ei ole kannattanut yksin lähteä”, Huttunen sanoo. Potentiaalia riittää: onhan K-Rautoja Suomessa noin 150, kun taas Onninen Express-myymälöitä on tällä hetkellä noin 50. Yhteismyymälöiden perustamista harkitaan tapaus kerrallaan.

Henkilökunnalta molemmat asiakasryhmät edellyttävät ammattitaitoa. Onnisella onkin viime vuosina panostettu aktiivisesti henkilökunnan koulutukseen.

Koko juttu on luettavissa 26.1.2018 ilmestyvästä Kehittyvä Kauppa -lehdestä.

Teksti Tiina Toivakka

Kuvat Jaana Lindfors