Intensiiviseen K-Raudan yritysmyyjien valmennukseen osallistuneet Reijo Piltonen ja Patrik Lempeä Torniosta ovat tyytyväisiä puristuksen jälkeen.
– Rouva kysyi kotona, miksi olen niin hiljainen. Pää oli ihan tyhjä, paljastaa Piltonen.
– Tai sitten ihan täynnä, lisää Lempeä.
Molemmat ovat yritysmyynnin ja kaupan alan konkareita, vaikka Tornion K-Raudassa töitä on tehty vasta viime keväästä lähtien. Kun Kemin K-Raudan kauppiaspariskunta Jenni ja Teemu Vaaraniemi aloitti kauppiaina myös Torniossa, tarvetta oli etsiä uutta työvoimaa.
– Ensin tuntui haasteelliselta mennä vieraisiin, kun olin töissä kilpailijan leivissä ja Kemissä. Mutta Torniossa on todella hyvä porukka töissä, toteaa Piltonen, joka on ollut kaupan alalla jo yli 30 vuotta ja yritysmyyjänäkin yli 20 vuotta.
Ruotsin puolella Haaparannassa syntynyt Lempeä muutti Tornioon parikymmentä vuotta sitten. Hän on ollut likipitäen siitä lähtien töissä sisustusalan kaupassa. – Ne kuviot olivat jo tulleet tutuiksi ja halusin haastaa itseäni.
Lempeän etuna on ruotsin kielen taito. Hän arvelee, että peräti kolmannes asiakkaista tulee rajan toiselta puolen. Haaparannassa ei ole ainuttakaan rautakauppaa.
Odottelusta toimintaan
Osana yritysmyyjän valmennusta kaksikko soitti asiakkaille toista sataa puhelua, joihin suhtauduttiin hyvin positiivisesti. Tavoitteena oli tutustuttaa asiakkaat uusien myyjien kanssa ja saada heidän puhelinnumeronsa pikavalinnaksi asiakkaille.
– Osa ihmetteli, että mitäs teiltä nyt soitetaan. Aikaisemmin kaupassa ei ollut riittävästi tavaraa ja kilpailija oli vienyt asiakkaita. Nyt tilanne on toinen ja olemme saaneet napattua sekä hiipuneita että uusia asiakkaita. Positiivista on sekin, että olemme päässeet tekemään tarjouksia, kertoo Piltonen.
Tavoitteena on ollut saada systematiikkaa tekemiseen ja johtamiseen.
– Mitä teemme tulevana viikkona? Odotammeko soittoa vai soitammeko asiakkaalle? Odotammeko, että asiakas tulee kauppaan vai käymmekö asiakkaan luona? Kahta tukijalkaa tarvitaan: kuluttajakaupan lisäksi yritysmyyntiä.
Piltonen tietää, että työsarkaa on vielä paljon edessä. Tavoitteena on tehdä Tornion K-Raudasta asiakkaille tavaran ykköshakupaikka. Tarkoitus on kutsua asiakkaita tutustumaan K-Raudan upeisiin tiloihin. Keväämmällä on ohjelmassa työmaakierroksia.
Muun muassa puutavara kiinnostaa asiakkaita, mutta Lempeä toivoisi heidän innostuvan myös sisustamisesta. Esimerkiksi maalikauppaa olisi tarkoitus aktivoida.
– Olen myynyt kaikkea sisustamiseen liittyvää 16 vuotta, joten tiedän, mitä se kaupankäynti on parhaimmillaan. Potentiaalia on. Olen soitellut myös Ruotsin puolelle, ja sieltäkin voi asiakkaita odottaa.
– Kun olen vaihdellut työpaikkoja, olen huomannut, että asiakkaat tulevat perässä. Josko he nyt löytäisivät Kemistä tänne 25 kilometrin päähän Tornioon, naurahtaa Piltonen.
Lue koko juttu 9.1.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.