Tulevaisuudessa K-ruokakaupat ovat yhä enemmän kauppiaiden ja heidän oman asiakaskuntansa näköisiä. Ruokakeskon toimitusjohtaja Jorma Rauhala sanoo, että K-ruokakauppoja tullaan kehittämään aiempaa yksilöllisemmiksi ja että ne ovat entistä elämyksellisempiä ja helpommin asioitavia.
Rauhalan mukaan K-ruokakauppojen omaleimaisuuden taustalla vaikuttavat oman paikallisen asiakaskunnan tarpeet sekä kauppiaan oma osaaminen ja innostus. Hän havainnollistaa asiaa pyramidimallilla, jossa on tehokkuutta tuova yhteinen vahva perusta ja sen päälle rakentuvat keskitetysti suunnitellut konseptimoduulit sekä yksilölliset kauppakohtaiset ratkaisut.
”Konseptimoduuleilla tarkoitan vaikkapa salaattibaaria, sushibaaria, kahvipistettä tai verkkokaupan noutopistettä”, Rauhala sanoo.
Hänen mukaansa K-ruokakaupan tulevassa menestyksessä on paljon samoja elementtejä kuin nykyisessäkin. Olemassa olevista vahvuuksista aiotaan pitää kiinni jatkossakin samalla kun niitä pyritään vahvistamaan edelleen.
”Meillä pitää olla parasta ruokaosaamista, parasta palvelua, parasta laatua ja parhaat tuoretuotteet”, Rauhala listaa ja tähdentää, että näiden vahvuuksien pitää näkyä asiakkaille vuoden jokaisena kauppapäivänä.
Elämyksellisyyttä ja helppoutta
Rauhalan mukaan K-ruokakaupat eivät pyri olemaan jatkossakaan hintajohtajia vaan laatujohtajia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös hinnoittelu olisi tarkan seurannan alla.
”Hinnoittelussa ei saa tapahtua ylilyöntejä, vaikka hyvät valikoimat ja hyvä palvelu toisivatkin joissakin tuotteissa muutaman prosentin kalliimman hintatason. Pitää muistaa, että olemme jo laskeneet satojen tuotteiden hintoja ja tuoneet markkinoille uuden edullisen K-Menu-tuoteperheen. Lisäksi laajennamme parhaillaan myös Pirkan Parhaat –premiumtuotesarjaa perinteistä Pirkka-brändiä unohtamatta.”
Rauhalan mukaan asiakkaat odottavat tänä päivänä kaupoilta kukkaroystävällisen hinnoittelun ohella varsinkin asioinnin helppoutta ja elämyksellisyyttä. Nämä kumpikin ovat asioita, joihin K-ruokakaupassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Lisää virtaviivaisuutta
Rauhalan mukaan K-ruokakaupan sekäettä-ajattelu edellyttää laatua ja palvelua sekä kilpailukykyistä hinnoittelua. Kustannustehokkuden lisäämiseksi asioita pitää tarkastella kriittisesti niin Kesko-konsernissa kuin myös sen päivittäistavaratoimialalla ja yksittäisissä K-ruokakaupoissa.
”Meidän on katsottava, teemmekö asiat riittävän suoraviivaisesti ja missä voimme virtaviivaistaa toimintaamme. Tähän saakka olemme vähentäneet kustannuksia juustohöyläperiaatteella, mutta nyt on aika tarkastella asioita reippaammin.”
”Meidän on mietittävä, mitä asioita on järkevä tehdä missäkin ja miten voimme tehdä ne yksinkertaisemmin”, Rauhala tähdentää ja sanoo, että monimutkaisuutta on vielä aivan liikaa ja nyt tätä monimutkaisuutta pitää ryhtyä purkamaan.
Rauhalan mukaan tämä tulee merkitsemään mm. sitä, että päätöksenteon kynnystä viedään alemmaksi. ”Näin päätöksiä uskalletaan tehdä ja myös toteuttaa rohkeasti. Kaiken ei tarvitse aina olla viimeistä piirtoa myöten mietitty ennen kuin tuomme asioita kokeiltavaksi”, Rauhala korostaa.
Hänen mukaansa Ruokakeskon pitää tehdä asiat entistä helpommaksi niin kauppiaille kuin heidän henkilökunnalleenkin ja auttaa heitä onnistumaan.
Kauppoihin investoidaan
Mitä tulee Ruokakeskon kauppapaikkainvestointeihin, niin Rauhalan mukaan tärkeää on pitää huolta nykyisen kauppapaikkaverkoston iskukunnosta samalla kun investoidaan kasvukeskuksiin ja lähimarkkinaan.
”Esimerkiksi hypermarketeja ei ole enää tulossa monta. Pääkaupunkiseudulla on meneillään joitakin hankkeita, joskin ns. peltomarketteja ei ole juurikaan suunnitelmissa. Investoinnit tehdään lähinnä kauppakeskustyyppisiin kohteisiin.”
Rauhalan mukaan väestön siirtymä kasvukeskuksiin on ollut kohtalaisen voimakas ja tämä pitää ottaa huomioon investointisuunnitelmissa, kuten myös se, että pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Tampereen seuduilla valtaosa kotitalouksista on 1-2 hengen suuruisia.
”Edellä olleen lisäksi on tärkeä tuoda esiin se, että K-ruokakauppa investoi kaikkiin myymäläkokoluokkiin ja kaikille maamme alueille”, Rauhala tähdentää.
Myönteinen käänne
Mitä tulee päivittäistavarakaupan markkinaosuuksiin Suomessa, niin K-ruokakaupan osalta Rauhala ei ole saavutettuun tasoon tyytyväinen. Hänen mukaansa K-ruokakauppa menetti viime vuonna markkinaosuuttaan 0,9 prosenttiyksikköä.
”Positiivista on se, että markkinaosuutemme lasku on taittumassa. Jo vuoden 2014 lopussa menetimme osuutta selkeästi vähemmän kuin alkuvuonna ja kuluvana vuonna myönteinen käänne on jatkunut.”
Hänen mukaansa päivittäistavarakaupan myynnin volyymi on kehittynyt viimeisen seitsemän vuoden aikana keskimäärin 0,2 prosenttia vuodessa, ja viime vuonnakin kasvua kertyi vain 0,1 prosenttia. Tosin hintojen nousun myötä myynnin arvo kasvoi 0,9 prosenttia edellisvuotisesta.
Rauhala sanoo, että viime vuonna vain yksi päivittäistavarakaupan toimija pystyi kasvattamaan markkinaosuuttaan ja kaikki muut joko säilyttivät entiset asemansa tai menettivät sitä.
”K-ruokakaupan osalta on ehkä hyvä tuoda esiin se, että investoimme viime vuonna maltillisesti kauppapaikkoihin. Olimme ainut toimija, jolla kauppojen lukumäärä laski. Myymälämäärämme väheni viime vuonna nettona 13 kappaletta”, Rauhala kertoo.
Hänen mukaansa K-ruokakauppa jatkaa etenemistään valituilla vahvuuksilla, jotka liittyvät laatuun, valikoimiin, tuoretuotteisiin ja palveluosastoihin kilpailukykyistä hinnoittelua unohtamatta.
”Uskon vahvasti, että valitsemamme tie on oikea. Tätä todistaa myös meneillään oleva positiivinen käänne, joka näkyy markkinaosuuden laskun taittumisena ja myönteisinä odotuksina loppuvuoden suhteen”, Rauhala sanoo.
Teksti Arto Jaakkola » Kuvat Mauri Ratilainen
<kuvatekstit>
”K-citymarketin käyttötavaraporukka puhkuu innosta. Olemme nyt yhtä kokonaisuutta ja pystymme tekemään lukuisia asioita aiempaa fiksummin. Alkuvuonna KCM:n käyttötavaramyynnin kehitys on ollut parhaalla tasolla moneen vuoteen”, kehuu Ruokakeskon toimitusjohtaja Jorma Rauhala.
Toimitusjohtaja Jorma Rauhala antaa tunnustusta siitä ripeydestä, jolla K-supermarket-ketjun leipäkonsepti uudistettiin ja vietiin nopeasti läpi ketjun 220 kaupassa.