Mikäli Suomen Lähikaupan myynti Ruokakeskolle menee läpi myös Kilpailu- ja kuluttavirastossa, K-ryhmä saa Siwoista ja Valintataloista vankan lisän lähimarkkinassa käytävään kilpailuun.
Suomen Lähikaupan toimitusjohtaja Ralf Holmlundin muistutti kaupan julkistustilaisuudessa, että yhtiö on keskittynyt jo pitkään lähimarkkinaan.
”Meillä on tämän markkinan erityisosaamista ja –kokemusta”, Holmlund tähdensi. Hänen mukaansa Suomen Lähikauppa kehitti ja lanseerasi viime vuonna uuden lähikauppaformaatin, minkä lisäksi yhtiö on kasvattanut verkostoaan 44 täysin uudella myymälällä viimeisen kolmen vuoden aikana.
”Olemme kehittäneet voimakkaasti lähikauppoihin sopivaa tuote- ja palvelutarjontaa. Niin ikään olemme kehittäneet palveluun liittyvää osaamistamme ja sitä kautta asiakaskokemuksen parantamista. Tiivistimme pari vuotta sitten lähikaupan sloganiksemme: Kiva käydä, tervetuloa uudelleen”, Holmlund totesi.
Vahvistaa saatavuutta
Holmlundin mielestä Suomen Lähikaupan myynti Ruokakeskolle on hyvä asia kuluttajien näkökulmasta, koska se turvaa ja vahvistaa lähikauppapalveluiden saatavuuden myös jatkossa.
”Kokonaisuus avaa uusia kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia. Meillä on hyviä liikepaikkoja ja osaamista lähikauppasegmentissä, ketjuliiketoiminnassa ja palveluliiketoiminnassa. Uskon, että tämä kaikki tulee palvelemaan uutta omistajaa erittäin hyvin.”
”Kesko on omistajana iso ja vakavarainen yritys. Tämä antaa myös henkilöstölle uusia kehittymisen ja kehittämisen mahdollisuuksia, joita emme olisi voineet pienempänä yrityksenä tarjota”, Holmlund sanoi ja korosti, että kauppa oli erinomainen vaihtoehto Suomen Lähikaupalle ja suomalaisille kuluttajille.
Suomen Lähikaupan liikevaihto oli viime vuonna lähes miljardi euroa. Sen kaupoista 95 prosenttia on alle 400 neliöisiä. Yhtiöllä on kaksi ketjua, Siwa ja Valintatalo, joissa 643 myymälää. Henkilöstöä yhtiöllä on 4 100. Osakekauppana toteutettavan yritysoston velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa. Suomen Lähikaupan liiketappio ennen veroja oli viime vuonna 11,6 miljoonaa euroa. Yhtiön omistaa pääomasijoittaja Triton.
Sopii strategiaan
Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan Suomen Lähikaupan osto sopii hyvin uuteen strategiaan, jonka mukaan päivittäistavarakaupassa haetaan kannattavaa kasvua erityisesti kotimaassa. K-ryhmä panostaa vahvasti lähimarkkinaan ja Suomen Lähikaupalla on erinomaisia liikepaikkoja.
”Yrityskauppa nopeuttaa päivittäistavarakaupan strategian toteutusta”, Helander sanoi ja tähdensi, että yhteiskunnan megatrendit edellyttävät lähipalveluiden vahvistamista.
Tällaisia megatrendejä ovat mm. väestön ikääntyminen, kaupungistuminen ja yhden henkilön talouksien määrän kasvu. Niin ikään kuluttajakäyttäytyminen on entistä yksilöllisempää ja tärkeässä asemassa ovat myös lähikaupan ja palveluiden ympäristöhyödyt, ekologisuus.
Ruokakeskon toimitusjohtajan Jorma Rauhalan mukaan K-ryhmän nykyiseen lähikauppaverkostoon kuuluu noin 600 K-ruokakauppaa, jota Siwat ja Valintalot aikanaan täydentävät, mikäli kauppa toteutuu odotetusti tulevan vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Hänen mukaansa Ruokakeskon tavoitteena on tuoda laatu- ja hintakilpailukykyinen uuden ajan lähikauppa entistä lähemmäksi jokaista suomalaista.
Yrityskaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Siksi Helander ja Rauhala eivät ota vielä tässä vaiheessa kantaa esimerkiksi siihen, säilyvätkö Siwa ja Valintatalo ketjujen niminä, lakkautetaanko myymälöitä, tuleeko niihin kauppiasyrittäjät tai mitä Pins-kanta-asiakasohjelmalle tapahtuu.
Nielsenin myymälärekisterin mukaan K-ruokakaupan markkinaosuus oli viime vuonna päivittäistavarakaupassa 33,1 prosenttia ja Suomen Lähikaupan 6,8 prosenttia.
Teksti Arto Jaakkola
Kuva Suomen Lähikauppa