K-ryhmä kantaa huolta

Keskon pääjohtaja Mikko Helander vakuuttaa Keskon ja K-ryhmän kantavan jatkossakin huolta siitä, miten suomalaiset maatalousyrittäjät ja suomalainen elintarviketeollisuus pärjäävät.

”Meillä on kohtalonyhteys ja jos yksikin näistä heikkenee, niin sillä on kohtalokkaat vaikutukset meihin kaikkiin ja sitä kautta suomalaiseen yhteiskuntaan. On syytä muistaa, että kotimainen päivittäistavarakauppa, kotimainen elintarviketeollisuus ja kotimainen maatalous työllistävät yli 300 000 suomalaista.”

Helander tähdensi kuitenkin Keskon osavuosikatsauksen julkistustilaisuudessa viime kuussa, että hän suhtautuu lähtökohtaisesti kriittisesti siihen, että tuottajien asemaa arvoketjussa turvattaisiin lainsäädännöllisin keinoin. Hänen mukaansa kokemukset tällaisesta ovat aika huonoja.

”Me Keskossa ja K-ryhmässä uskomme hyvään ja tiiviiseen yhteistyöhön. Sitä olemme tehneet isossa mittakaavassa ja haluamme entisestään tiivistää yhteistyötä suomalaisessa elintarvikeketjussa. Saan paljon maatalouden ja elintarviketeollisuuden puolelta palautetta siitä, että Kesko ja K-ryhmä ovat tässä mielessä vahva ja positiivinen toimija”, pääjohtaja sanoi.

Vahva kehitys jatkuu

Helanderin mukaan Keskon vahva kassavirta antaa hyvät eväät yhtiön tulevaan kehittämiseen ja kasvuun strategian mukaisesti.

”Vahva kehitys ydinliiketoiminnoissa jatkuu. Kesko investoi kauppaverkostoihin päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa erityisesti yritysasiakkaiden palveluiden kehittämiseksi sekä Kesko Senukaissa markkinaosuuden ja myynnin edelleen kasvattamiseksi Baltiassa”, hän totesi.

Helanderin mukaan Kesko toteutti strategiaansa johdonmukaisesti myös toisen vuosineljänneksen aikana. Toimintaa fokusoidaan PT-, RT- ja autokauppaan ja siihen liittyen myytiin K-maatalous-liiketoiminta, Asko ja Sotka -huonekalukauppa, Yamarin-veneliiketoiminta, Yamaha-edustus, konekaupan Baltian vähemmistöosuus ja kiinteistöjä Baltiassa. Myytyjen liiketoimintojen kauppahinta oli yhteensä 171 miljoonaa euroa ja myyntivoittoja kaupoista kertyi 80 miljoonaa euroa.

Kun mukaan lasketaan jo aiemmin toteutetut Venäjän päivittäistavara- ja urheilukaupan myynti, Suomen tavaratalokaupan myynti sekä Suomen ja Ruotsin kiinteistöjärjestelyt, niin Kesko on vapauttanut pääomia lähes 800 miljoonaa euroa.

Teksti Arto Jaakkola » Kuva Mauri Ratilainen

Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan elokuun Kehittyvästä Kaupasta.