K-ryhmän uusi Hehku starttaa tammikuussa

K-ryhmä saa uudesta hyvinvoinnin kauppaketjusta trendikkään lisän palveluihinsa. Ensimmäiset Hehku-kaupat avautuvat Helsingin kauppakeskus Forumiin sekä Vantaan K-Citymarket Koivukylän yhteyteen tammikuussa. Samanaikaisesti aukeaa myös verkkokauppa osoitteessa hehku.fi.

Seuraavat kaupat aukeavat helmikuussa Helsingissä kauppakeskus Eastonissa, Vantaalla K-Citymarket Tammiston ja Tampereella K-Supermarket Kuninkaankulman yhteyteen. Lisäksi helmikuussa aukeavat Hehkut Raision kauppakeskus Myllyssä ja Oulun kauppakeskus Pekurinkulmassa sekä Ideaparkissa. Maaliskuussa avataan kaupat Helsingissä kauppakeskus Ruoholahdessa, Tampereella K-Citymarket Turtolan, Turussa K-Citymarket Länsikeskuksen ja Nokialla K-Citymarket Nokian yhteyteen. Kuopiossa Hehkut löytyvät Matkus-kauppakeskuksesta ja K-Citymarket Päivärinnan yhteydestä.

”Tavoitteena on rakentaa koko maan kattava 100 myymälän ketju, jonka myötä Suomeen syntyy arviolta 1 000 uutta työpaikkaa”, kertoo uuden ketjun toimitusjohtaja Tuomas Mattelmäki.

Hehku valikoitui nimeksi bränditutkimuksen selkeänä voittajana. ”Se viestii siitä, että jokainen voi löytää oman tapansa Hehkua ja voida hyvin. Me haluamme auttaa siinä”, Mattelmäki kertoo.

Painopisteenä ihonhoito ja ravintolisät

Hehku-kauppojen koot vaihtelevat 150 neliöstä 350 neliöön. Isoimpien valikoimissa voi olla jopa 10 000 tuotetta. Jokaisella osa-alueella tähdätään mahdollisimman kattavaan ja kiinnostavaan valikoimaan, olipa kyse ravintolisistä, palautumisesta, liikuntaan liittyvistä tai kauneuden tai terveyden tuotteista. Alkuvaiheessa painopisteenä ovat erityisesti ihonhoito ja ravintolisät.

”Valikoimia tullaan kehittämään aktiivisesti uutuuksien ja asiakaspalautteen kautta. Asiakas saa meiltä yhden katon alta sekä tuotteet että palvelut kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin”, Mattelmäki kertoo.

Hehkun valikoima alkaa Mattelmäen mukaan pääsääntöisesti siitä, mihin päivittäistavarakaupan valikoima loppuu. Ytimessä ovat hyvinvoinnin erikoistuotteet.

”Ruokakaupassa käydään niin monta kertaa viikossa, että eiköhän ne ostot tehdä edelleenkin pääsääntöisesti siellä. Päivittäistavarakaupat myyvät koko ajan enemmän myös muita kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä tuotteita, kuten terveellistä ruokaa ja liikuntaan sekä palautumiseen liittyviä tuotteita.”

Hehkun hintatasosta tulee Mattelmäen mukaan kilpailukykyinen. Asiakkaiden suosio aiotaan voittaa ennen kaikkea erinomaisella palvelulla ja laajalla sekä monipuolisella valikoimalla. Asiakkaille tarjotaan myös henkilökohtaisia etuja sekä tarjouksia, ja Hehkusta saa myös Plussaa.

”Tuotteemme ovat sen tyyppisiä, että palvelulla on iso merkitys. Siksi Hehku-kaupoissa on asiakkaita palvelemassa henkilökunta, joka suhtautuu hyvinvointiin intohimoisesti ja haluaa aidosti auttaa asiakkaita löytämään juuri hänelle parhaiten sopivat tuotteet.”

Oma Hehku merkki

Hehkun valikoimiin tulee myös oma merkki. ”Siinä lähdemme liikkeelle ravintolisistä. Myöhemmin valikoima laajenee muihin tuoteryhmiin”, Mattelmäki kertoo.

Omalla merkillä halutaan varmistaa, että asiakkaille pystytään tarjoamaan hyviä laadukkaita tuotteita sopivaan hintaan. ”Laadun kautta lähdetään, ja tietysti hinta-laatu-suhteen on oltava erinomainen.”

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on maailmanlaajuinen megatrendi. Terveyden ja hyvinvoinnin tuotteiden markkinoiden kooksi arvioidaan noin 230 miljardia euroa, ja potti kasvaa vakaasti. Suomessa vastaavat markkinat ovat Teknokemian Yhdistyksen mukaan noin 1,75 miljardia euroa ilman palveluja; jos lääkevalmisteet lasketaan mukaan, puhutaan noin 4,5 miljardista eurosta. ”Kasvupotentiaalia on valtavasti. Hyvinvointi kiinnostaa suomalaisia”, Mattelmäki sanoo.

Hehkun konseptista ja markkinoinnista vastaa Marjo Jalava (vas.), valikoimista Anna Surakka, toimitusjohtaja on Tuomas Mattelmäki, henkilöstöstä vastaa Katja Lee, myynnistä kaupoissa Janette Palmu, digitaalisista palveluista Taiju Jaatinen ja taloudesta Samuel Weber.

Koko juttu luettavissa 24.11. ilmestyvässä Kehittyvässä Kaupassa.

Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen

Kuva: Mikko Käkelä