K-ryhmän kalavalikoimasta entistä vastuullisempi

Jaa

Viidelle K-Supermarketille on myönnetty kestävää kalastusta ja vesiviljelyä edistävät MSC- ja ASC-sertifikaatit. Helsinkiläisessä K-Supermarket Fortunassa on tehty pitkään työtä vastuullisen kalavalikoiman eteen.

Ensimmäiset K-ruokakauppojen kalatiskien MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatit myönnettiin syyskuussa Helsinkiin K-Supermarket Fortunalle, Postitalolle, Hertalle, Redille ja uudelle Triplalle.

MSC- ja ASC-merkinnät osoittavat, että kala- tai äyriäistuote on pyydetty kalakantoja vaarantamatta tai kasvatettu luontoa kunnioittaen, ja tuotteen matka on jäljitettävissä merestä kalatiskille asti. Sertifioitujen kalatiskien myötä kaupat voivat myydä sertifioituja tuotteita myös pakkaamattomana palvelutiskeillään.

– Vastuullisen kalan sertifiointi on tulevaisuutta, K-Supermarket Fortunan kauppias Mika Ranki sanoo. – Asiakkaat täällä Pikku-Huopalahdessa ovat valistuneita, ja aihe on noussut meillä tärkeäksi.

Kalamestari Tomi Tiiperi komppaa ja kertoo asiakkaiden kyselleen sertifikaatista jo etukäteen. 

– Eräs asiakas kertoi, ettei uskalla enää ostaa tonnikalaa kun hän ei tiedä miten se on pyydetty. Sertifikaatti varmistaa, että meillä voi tehdä kalaostokset luottavaisin mielin, Tiiperi sanoo.

SERTIFIKAATTI TEKEE vastuullisuustyön näkyväksi. K-ryhmällä on jo Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima, ja kalatiskien sertifiointeja jatketaan systemaattisesti myös muissa K-ruokakaupoissa. Fortunassa vastuulliseen kalaan on panostettu aiemminkin vahvasti, joten käytännön työtä se ei Tiiperin mukaan ole paljon muuttanut.

Kalamestari suosittelee muitakin vastuulliseen kalaan panostavia kauppoja hakemaan sertifikaattia.

– Tärkeintä on se, että saa koko kaupan porukan innostumaan ja ymmärtämään, mistä tässä on kyse. Meillä sertifikaatti näkyy vahvasti kaupalla, mainoksissa ja somessa, ja moni on jo tullut ihmettelemään, mikä juttu tämä on.

– Kalatiskin hoitaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa ei saa jumiutua paikoilleen. Osastoa pitää kehittää jatkuvasti ja oma asiakaskunta täytyy tuntea hyvin. Tiskin rakentaminen ja näyttävien esillepanojen tekeminen on tärkeä osa työtä.

TIIPERI ON TYÖSSÄÄN nähnyt suomalaisen kalakulttuurin kehittyvän.  Muutokset kalatiskeillä liittyvät juuri vastuullisuuteen ja makujen ja valikoiman monipuolistumiseen. –Vielä muutama vuosi sitten ei olisi tullut mieleenkään laittaa mustekalaa tiskiin!

MSC-sertifikaatti on tärkeä virstanpylväs, mutta Tiiperi uskoo, että 20 vuoden kuluttua vastuullisuus on kalatiskeillämme vielä nykyistäkin isommassa roolissa.

– Moni syö lihaakin nyt vähemmän, mutta sitten kun sitä ostetaan, halutaan ostaa lähellä tuotettua aitoa tavaraa. Myös kala menee varmasti yhä enemmän siihen suuntaan.

TEKSTI Jaakko Mäntyranta / KUVA Pasi Salminen

 

Lue koko juttu 24.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta