Kun uuden K-Supermarket Lippulaivan valikoimaa lähdettiin rakentamaan, paikallisten toimijoiden nostaminen isoon rooliin oli kautta linjan tärkeää. Kaupan juomaosastolla paikallisuus iskeekin vastaan kaikkialta. Jo osaston ilme kehitettiin yhdessä espoolaisen Olarin Panimon kanssa. Yhtenäistä puun ja mustan liittoa korostettiin värikkäällä graffititeemalla sekä eri tuoteryhmien pariin opastavilla värivalo-opasteilla.
Valikoimassa paikallisuudella on suuri sija. Espoolaiset pienpanimo-oluet on sijoitettu kaikki kylmään, ja osastosta vastaavan Henna Relanderin mukaan kaupan valikoimissa ovatkin edustettuina kaikki kaupungin kahdeksan panimoa.
– Espoolainen pienpanimokulttuuri on voimissaan. Täkäläiset panimot tekevät paljon yhteistyötä keskenään ja järjestävät tapahtumia yhdessä, Relander kertoo.
– Olen käynyt itsekin vierailemassa aika monella panimolla, ja panimoiden edustajat ovat tuttu näky myös täällä kaupalla. Puimme yhdessä paljon tilannetta ja mietimme valikoimia. Kyllä sen huomaa, että asiakkaatkin ovat meillä aika Espoo-uskollisia.
Valikoimista löytyy tietysti myös kaupan oma olut, Fat Lizardin kanssa teetetty Lippulaiva-olut. Kauppias Juuso Österman puolestaan pääsi koristamaan Oman Panimon Espoonlahti-oluen pulloa.
”Alkoholittomiinkin alkanut tulla craft beer -kulttuuria”
Juomatrendit elävät jatkuvasti, mutta isomman kuvan trendinä Lippulaivassa on ollut perusoluiden myynnin laskeminen ja erikoisoluiden myynnin kasvu. Kaupan asiakkaat ovat Relanderin mukaan varsin merkkiuskollisia ja kokeilunhaluisia.
Alkoholittomien juomien myynti jatkuu vahvana, ja valikoima on kasvanut niin paljon ettei kaikkia tuotteita saa enää millään mahtumaan hyllyyn.
– Alkoholittomiinkin on alkanut tulla craft beer -kulttuuria, ja erikoisemmat uutuudet lähtevät nopeasti liikkeelle. Toisaalta ykkösoluet tuntuvat nyt hiipuvalta tuoteryhmältä, kun moni panimo ei enää panosta niihin.
Virvoitusjuomissa ja energiajuomissa amerikkalaiset tuotteet ovat hyvässä vedossa. Virvoitusjuomissa tarjolle on tullut varsin villejä ja Relanderin mielestä kummallisiakin makuyhdistelmiä, mutta asiakkaita mitä erikoisimmat maut tuntuvat nyt kiinnostavan. Myös erilaiset brändätyt juomatuotteet, kuten Harry Potter -juomat, vetävät.
Lisää erottumista!
Henna Relander on työskennellyt kaupan alalla reilut parikymmentä vuotta. Viime vuonna avattuun K-Supermarket Lippulaivaan hän teki paluun juomaosaston vastaavaksi tehtyään välissä hommia muilla osastoilla.
– Tämä on kaupan osastoista se, jossa tykkään eniten työskennellä. Mahdollisuuksien maailma on niin iso ja valikoima jatkuvassa muutoksessa.
Inspiraatiota työhönsä Relander hakee muun muassa olutharrastajien palstoilta ja lehdistä.
– Olutkulttuuri on minulle lähellä sydäntä. En ole itse TikTok-sukupolvea, mutta saan sieltäkin vinkkejä työkaverin kautta, Relander naurahtaa.
Relander kiittelee niin pienempiä kuin suuriakin tavarantoimittajia hyvästä yhteistyöstä. Yhden toiveenkin hän esittää: – Olen havainnut, että usein niin isot kuin pienetkin panimot julkaisevat ihan samoja uutuusmakuja samoihin aikoihin. Erottautumista ei kannattaisi unohtaa, hän sanoo.
Entä mikä varmistaa kesän 2023 juomakaupan onnistumisen?
– Tärkeintä on, että juomaa on kaupoissa monipuolisesti tarjolla. Ja jos säät suosivat, ihmiset haluavat myös napata juomia kylmänä heti matkaan.