Kahden liikeidean kauppias

Jaa

Kauppias Iiro Takalan kaksi kauppaa toimivat täysin erilaisissa ympäristöissä. Siksi myös liikeideat ovat erilaiset. Yhteistä on se, että asiakaskokemukseen keskittyminen erottaa kilpailijoista ja tuottaa tulosta.

Seinäjoen ja Lapuan K-Raudoissa pyritään parhaaseen kaikissa yksityiskohdissa. Kauppakohtaisen liikeidean innoittamana Iiro Takala hankki kauppaansa esimerkiksi puoli kilometriä uutta puutavarahyllyä.

Seinäjoella tehdään remonttia. Kun se valmistuu, valikoima on entistä paremmin esillä. Takala korostaa, että puitteet pitää olla kunnossa, se on osa brändäystä.

– Mieti, jos on kaksi elokuvateatteria ja molemmissa samat näytökset, samaan hintaan. Toisessa on kuitenkin pehmeämmät penkit. Se on parempi, ja asiakas menee sinne.

Takala on miettinyt paljon kauppakohtaista liikeideaa.

– Haluamme kehittyä nykyisestä ja alkaa viestiä ulospäin, missä oikeasti olemme parhaita. Meillä on Etelä-Pohjanmaan rautakauppasektorin laajin ja laadukkain valikoima sekä paras palvelu.

SEINÄJOELLA on kaupan alan neliöitä eniten väkilukuun suhteutettuna Suomessa. Takala on ollut kaupungin K-Raudan kauppias viisi vuotta. Sinä aikana liikevaihto on kasvanut rajusti. Kahden viime vuoden ajan laskelmissa on ollut mukana myös Lapuan K-Rauta.

Kaupat toimivat täysin erilaisissa olosuhteissa. Seinäjoella asiakaskunta on enemmän kaupunkilaista omakotitalo- sekä kerrostaloasujaa, ja Lapualla korostuvat maaseutumaiset piirteet. Siksi liikeideatkin ovat erilaiset.

– Lapuan markkina-alue on suuresti pirstaloitunut. Alueella on paljon paikallisia toimijoita, jotka olivat kehittyneet vahvaksi ennen K-Raudan tuloa markkinoille, kauppias kuvailee. Liikeideana on olla oman alueensa paras rautakauppa. Kaupan ylivoimatuoteryhmiä ovat rakennustarvike, puutavara ja työväline.

Seinäjoella K-Rauta tarjoaa maakunnan laajimman tuote- ja palvelukokonaisuuden, ja se on ammattirakentajan ykkösvalinta Etelä-Pohjanmaan alueella. 60 prosenttia liikevaihdosta syntyy yritysasiakkaiden kanssa. – Asennus- ja remonttipalvelujen myynnin osuus on iso, ja kehitämme vahvasti myös talomyyntiä, Takala kertoo.

LAPUALLA K-Rauta sijaitsee liikekeskuksessa K-Supermarketin, apteekin, Jyskin, Terveystalon ja monen muun kanssa.

Takala kuvailee Lapualla haluttavan ostaa paikallista ja käyttää omia palveluja. Niistä ollaan terveesti ylpeitä.

– Täällä kaupanteko perustuu rehtiyteen, pitää olla sanansa arvoinen. Jos teet virheen, käsi ylös ja homma korjataan ilman selittelyä.

K-Rauta Lapuan kauppias Iiro Takala ja myymäläpäällikkö Ilkka Takala.

Lapualla myymäläpäällikkönä on Iiron veli Ilkka Takala. He sopivat isot linjat yhdessä. Käytännön päätökset myymälässään tekee Ilkka, joka on käynyt Keskon esimies- ja kauppiasvalmennukset.

Onnistunut kauppakohtainen liikeidea ottaa hänen mukaansa huomioon paikkakuntakohtaiset tavaraerot. K-Rauta-konseptin ketjuvalikoima tarvitsee aluekohtaisen kuorrutuksen, jotta se on mahdollisimman toimiva ja vastaa asiakasprofiilia.

– Konsepti ei ole koskaan sitonut meidän käsiä, vaan olemme aina saaneet tehdä niin kuin kaupan kannalta on paras. Kannattaa brändätä rohkeasti oman alueen näköiseksi, veljekset kannustavat.

TEKSTI Virpi Adamsson / KUVAT Juha Harju

Lue koko juttu 19.3. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.