K-KAUPPOJEN KALAVALIKOIMIIN ovat viime keväänä uutena lanseerauksena tulleet Kalatukku E. Erikssonin kotimaiset kirjolohituotteet. Erikssonin brändi on ollut Etelä-Suomen ravintoloiden tuntema jo vuosien ajan, nyt sitä rakennetaan tunnetuksi valtakunnallisesti myös K-ryhmän kauppiaille, henkilökunnalle ja asiakkaille.
– Meille vahva pohja brändin rakentamiselle on Erikssonin yli 140 vuoden toiminta kala-alalla. Laadukas ja vastuullinen kala on meille intohimo, joka on yksi brändimme kolmesta kulmakivestä, kaksi muuta ovat asiakasymmärrys ja joustava palvelu, toteaa Kalatukku E. Erikssonin toimitusjohtaja Mikko Poikolainen.
Viime vuosina brändiä on alettu rakentaa aiempaa määrätietoisemmin asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Vastuullisuus on tekijä, jota Poikolainen korostaa kaikessa Kalatukun toiminnassa; kala on jäljitettävissä, ja alihankkijoiden ja kasvattajien toiminta läpinäkyvää.
– Kun pystymme yhdistämään vastuullisuuden ja brändin, se luo luotettavuutta ja turvallisuutta. Moni asiakkaamme sanookin, ettei heidän tarvitse enää miettiä tuotteiden vastuullisuutta, kun me olemme sen jo tehneet.
HELSINGIN ROIHUPELLOSSA, Erikssonin tuotantotiloissa työskentelee kuutisenkymmentä kala-alan ammattilaista, kolmisenkymmentä heistä kalankäsittelyssä. Kyseessä on käsityötaitoa vaativa spesiaaliala.
– Tulijoita ei ole jonoksi asti, mutta alasta kiinnostuneita on aina löytynyt. Koulutamme työntekijämme niin, että jokaisella on mahdollisimman laaja osaamispohja. Silloin työkin pysyy mielekkäänä.
Ammattitaitoisten osaajien käsittelyssä viimeistellään laatu: ruodoton, käsityönä valmistettu kala.
– Laatu alkaa jo yhteistyöstä kotimaisten kalankasvattajien ja kalastajien kanssa. Koko tuotantoketju hankinnasta omaan tuotantolaitokseen, sen huoltaminen ja jatkuva kehittäminen kuuluu laatutyöhömme. Laatu on meille maineteko, jolla erotumme kilpailijoista, Poikolainen sanoo.
Osa Erikssonin tuotteista teetetään alihankkijoilla. Toimittajat valitaan tiukan seulan kautta ja tuotteiden laatua seurataan jatkuvasti.
Kalatukku E. Erikssonin valikoima käsittää tuhatkunta tuotetta. On paljon erikoistuotteita, tuoreita ostereita, eläviä hummereita, rapuja, on pakasteita, tuoreita fileitä, oman tuotannon jalosteita, villikaloja, kotimaista kalaa ja tuontikalaa.
– Valikoimamme on joustava. Lähestulkoon kaiken seafoodin tai kalan, jonka voi vastuullisesti hankkia, välitämme vahvan verkostomme kautta. Jos vaikka kaupan palvelutiski haluaa pitää erikoisviikot, pystymme kattavasti hankkimaan pyydetyt tuotteet.
Poikolaisen mukaan olisi iso potentiaali myydä nykyistä enemmän kotimaista kalaa, kuten kasvatettua kirjolohta ja siikaa. Pullonkaulana on uusien kasvatuslupien saaminen. Nyt kotimaisen kalan osuus kulutuksesta on vain 28 prosenttia Norjan lohen hallitessa markkinoita.
Kalatukku E. Eriksson osana K-ryhmää luo Poikolaisen mukaan mahdollisuuksia tulevaisuuden kasvulle. – Tavoitteemme on olla Suomen tunnetuin kalabrändi ja markkinajohtaja premium seafood -tuoteryhmässä.
Vielä yksi kysymys: mikä kala-alassa innostaa ja inspiroi, Mikko Poikolainen?
– Puhdas, hieno raaka-aine, tuore kala. Ja vastuullisuustyö.
Lue koko juttu 23.9.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.