YKSI MONISTA ideoista on asiakkaille valmiita ruokaratkaisuja tarjoava Minnan ruokalaatikko, joka syntyi kauppiaiden Minna ja Patrik Vähähyypän omista arkitarpeista. – Elämme kiireistä perhearkea ja pidämme molemmat ruoanlaitosta, mutta aikapaineessa homma helposti kangistuu samoihin makaroniruokiin, Patrik kertoo.
Laatikko sisältää raaka-aineet monipuoliseen kolmen päivän ruokalistaan. Ruokalajien reseptiikka otetaan K-Ruoasta, ja kauppiasperhe on reseptit itse testannut ja toimiviksi todennut. Laatikot kootaan kaupassa ja toimitetaan verkkokaupan kautta tilanneille. Verkkokaupasta asiakas voi tehdä samalla viikon muut ostokset.
– Lapsiperheiden lisäksi laatikko palvelee myös pienempiä aikuistalouksia. Olemme itsekin hyödyntäneet sitä paljon arjessamme, Minna sanoo.
VIIME SYKSYNÄ monen asiakkaan leuka loksahti, kun kaupan nurkkaan avattiin kuntoilupiste leuanvetotankoineen. Idea oli ollut liikunnallisilla kauppiailla jo pitkään mietinnässä.
– Tykkäämme rikkoa arjen normeja, yllättää ja säväyttää. Ihmiset pitivät ideasta ja saimme siitä kamalasti hyvää palautetta, Minna kertoo.
Asiakkaiden lisäksi myös henkilökunta hyödynsi syksyn mittaan kuntoilunurkkausta. – Liikumme itse paljon ja haluamme kannustaa myös muita liikkumaan. Aluksi moni ei uskaltanut pysähtyä pisteelle, mutta heti kun käytävillä oli tyhjää, niin sitten mentiin.
MONENLAISET TAPAHTUMATKIN ovat nostaneet K-Marketin profiilia alueella. Halloweenin pimeästä ”kummitustunnista” on tullut kaupalla jo suosittu perinne. Toissakesän saunapäivänä kaupan pihalle tuotiin sauna ja asiakkaat haastettiin pihapeleihin ja tikanheittoon.
– Mobiilisaunasta oli vain metri Kälviän keskustan päätiehen. Keräsimme pienen saunamaksun ja lahjoitimme tuotot Keski-Pohjanmaan syöpäyhdistykselle, Patrik muistelee.
Kauppansa punaiseksi langaksi Vähähyypät nostavat kyläkauppafiiliksen. – Olemme halunneet rakentaa kaupasta koko kylän yhteistä kokoontumispaikkaa, helppoa ja lämmintä paikkaa jonne kaikki ovat tervetulleita, Minna sanoo.
ONNISTUMINEN NÄKYY muun muassa korkeana asiakastyytyväisyytenä. Kauppiaat vierittävät kiitoksen asiakkailleen ja loistavalle henkilökunnalleen.
– Asiakastyytyväisyys on koko henkilökunnan yhteinen tavoite, ja jonakin päivänä haluamme vielä olla siinä koko Suomen paras K-Market, Patrik painottaa.
Kiihkeimmän korona-ajan aitiopaikalla kaupan verkkokaupassa työskennellyt Anni Hyvönen komppaa. Vielä viime keväänä hän työskenteli ravintola-alalla. Kun työtunnit koronan takia vähenivät, Anni haki töihin K-Marketiin verkkokaupan vilinään. Ratkaisun oli tarkoitus olla väliainen, mutta niin vaan Anni jäi kauppaan.
– Meillä on tosi rento työporukka, ja itsekin pääsin keväällä helposti mukaan ryhmään. Teemme paljon asioita toistemme tekemisen helpottamiseksi, hän sanoo.
HYVÄÄ KOTIUTUMISTA vauhdittivat K-Marketin väen idearikkaus ja kekseliäät yhteisölliset tempaukset. Koko työyhteisö panostaa tapahtumiin ja tempauksiin, ja Anni Hyvösen mielestä tällainen laatikon ulkopuolinen ajattelu tuo ison piristysruiskeen arkeen.
– Nämä ovat tosi kivoja piristyksiä myös omaan työhön, ja koko porukka lähtee meillä hirveän hyvin mukaan. Meillä ei kangistuta kaavoihin, vaan työssä on aina rento ja nuorekas ote.
TEKSTI Jaakko Mäntyranta/ KUVAT Arturo Alvarez ja K-Market Kälviä
Lue koko juttu tammikuun Kehittyvästä kaupasta