”Juomat ovat meidän kaupalle merkittävä kategoria, ja panimojuomien osuus myynnistä on kolmisentoista prosenttia”, kertoo kauppias Jouni Tuominen. ”Erikoisoluet ovat meille myynnillisesti aika pieni ryhmä mutta tärkeä kilpailuetu.”
Katso video:
Ihan osaston osaajien ansiota
Se, että Kampissa on niin upea olutosasto ja -valikoima, on Jouni Tuomisen mukaan täysin osastovastaavan Tero Jokelaisen ja osaston kakkosen Matti ”Masa” Honkalan ansiota. Hän kehuu työparin olleen avainroolissa. ”Molemmat ovat innostuneita kehittämään osastoa ja kokeilemaan uutta. Ei tällaista osastoa syntyisi ilman aitoa kiinnostusta ja todellista osaamista”, kauppias sanoo.
Hän muistuttaa siitä, että vaikka alkoholilain uudistus toi ja tuo koko ajan kauppaan uusia, aiempaa vähän vahvempiakin tuotteita, jatkossakin myydään ylivoimaisesti eniten niitä totuttuja edullisempia ”massaoluita”. Hinta ja tottumuskin ratkaisee monien valinnan. ”Liikeideamme on, että meillä on erinomainen valikoima. Sitä toteutamme myös olutvalikoimissa.”
Juomahyllyt on pidettävä täysinä ja osasto pitkine ”kylmäsuorineen” siistinä ja houkuttelevana. Honkala juttelee siitä, miten tärkeää on hyvä yhteistyö kumppaneiden kanssa. ”Me ollaan sikäli hyvässä asemassa, että maineemme on kiirinyt ja meillä on hyvät suhteet tavarantoimittajiin. Meitä arvostetaan ja kaikki haluavat tuotteensa valikoimiimme. Aika usein meille toimitetaan tuotteita jo etukäteen tutustuttavaksi.”
Helpotetaan asiakkaiden valintoja
Kampin olutosaajat ovat käyneet monissa koulutuksissa ja maailmallakin aistimassa alan tuulia ja soveltaneet opittua omaan kauppaan, Lähtökohtana on helpottaa asiakkaiden ostamista ja auttaa näitä valinnoissa. Työssä hyödynnettiin myös tuttujen panimoiden asiantuntijoita.
”Aloimme ryhmitellä oluita oluttyyppien ja makujen mukaan värikoodeilla ja kiinnitimme hyllynreunaan tuotteista kertovia opasteita asiakkaiden avuksi. Meille on kunnia-asia, että asiakkaat löytävät haluamansa ja lähtevät tyytyväisinä eteenpäin”, Tuominen ja Honkala sanovat. Asiakkaat saavat myös juomasuosituksia ja opastusta oluiden maailmaan.
Honkala neuvoo kaikkia oluista kiinnostuneita maistelemaan niitä rohkeasti – sitä kautta löytyvät ne omat suosikit. Makumieltymykset tosin muuttuvat, tai paremminkin kehittyvät. ”Kun oluita maistelee enemmän, sitä huomaa hiljalleen siirtyvänsä voimakkaammin humaloituihin ja aromikkaampiin oluihin”, Honkala tietää.
”Tärkeintä on, että voimme kattavalla valikoimalla palvella kaikenlaisia oluenystäviä”, miehet tähdentävät. ”Pyrimme siihen, että juomaosastolla on paikalla osaava myyjä aina kun kauppa on avoinna.”
Alkoholittomatkin kylmässä
K-Supermarket Kampissa oluita on hyllykaupalla, kylmässäkin 50 metrin verran. ”Erikoisoluita on niin paljon, että oluiden kokonaismäärä voi hyvinkin yltää lähemmäs kahdeksaasataa”, Honkala heittää pyynnöstä jonkinmoisen arvion.
Asiakkaana on helppo unohtua avaraan hyllyvälikköön erikoisoluiden ihmeelliseen maailmaan päivittelemään valikoimia ja ihailemaan kiinnostavia ja vekkuleita etikettejä ja nimiä. Yhtä lailla voi pysähtyä tutkimaan kylmähyllynpäätyä, johon on koottu uusimpia valikoimiin tulleita vahvempia panimotuotteita.
”Laitoimme myös alkoholittomat oluet erilliseen kylmäkaappiin. Se on jo ilahduttanut monia asiakkaita”, Honkala kertoo.
Valikoima muodostuu hitaasti
Alkoholilain uudistus toi Kamppiin heti uusia tuotteita, mutta juomaosaston kokoon tai esillepanoihin se ei ole näkyvämmin vaikuttanut. ”Vielä joudumme hakemaan paikkoja sitä mukaa kun näemme, mitkä tuotteet alkavat myydä. Valikoima muodostuu hitaasti”, kauppias Tuominen sanoo.
Se on jo varmaa, että olutsegmentti rikastuu ja etenkin olutharrastajat hyötyvät. Jatkossa tosiharrastajilla on vielä enemmän valinnanvaraa. Kotimaiset pienpanimot tarjoavat nyt aktiivisesti uutuuksia. Niitä kokeillaan aluksi melko varovaisesti ja asiakkaiden toiveita kuunnellen. ”Pienpanimoista saattaa putkahtaa joskus pientenkin harrastuspiirien hittituotteita”, Honkala mainitsee.
Teksti: Riitta Kilgast
Kuvat: Mikko Käkelä