Viime vuonna monissa tuoteryhmissä ja tuotteissa päästiin K-ruokakaupoissa kirjaamaan mukavia kasvulukemia. Keskeiset trendit ja suosikkituotteiden myynninkasvu näyttävät jatkuvan tänäkin vuonna.
Kasviksia, hedelmiä, salaatteja ja tuoreita marjoja syödään yhä enemmän. Hiilihydraatteja, gluteenia ja sokeria vältellään, ja vastaavasti proteiinia eri muodoissa tankataan. Pähkinöiden ja siemensekoitusten voittokulku jatkuu. Viljoissa ja leivissä suositaan kauraa ja täysjyvää ja nautitaan monipuolistuneista puurovaihtoehdoista. Monenlaisten pakattujen käyttövalmiiden kalatuotteiden ansiosta terveellistä kalaa – lohen lisäksi luonnonkalaa – päätyy aiempaa vaivattomammin ja tiuhemmin suomalaisten ruokapöytiin.
Ympäri Suomen herkutellaan jo susheilla ja muilla maailman etnisillä mauilla, joiden tarjoamisessa ja levittämisessä K-ruokakaupat ovat olleet ihan eturintamassa. Jo vakiintuneet superfoodit pitävät pintansa ja uusiakin putkahtanee. Erikois-, luomu- ja paikalliset tuotteet sekä pienten valmistajien antimet, kuten moninaiset pienpanimo-oluet, tekevät yhä paremmin kauppansa. Kuntosaliharjoitteluun ja juoksemiseen hurahtaneet ja muutkin hyvinvoinnistaan huolehtivat suomalaiset hakeutuvat rutkasti lisää hyllymetrejä saaneiden hyvinvointituotteiden ja lisäravinteiden ääreen ja ovat löytäneet myös kaupan vitamiinihyllyt. Kasvissyöjien määrän uskotaan kasvavan, ja kaupoissa on jo kasvatettu vegaanituotteiden valikoimia.
Erikois- ja pilkotut salaatit tulevat
Juttuun on nostettu poimintoja kiinnostavista kasvavista tuoteryhmistä ja tuotteista. Vihannestarjonnassa korostuvat lähi- ja sesonkituotteet. Treveystrendien myötä salaattien ja kaalien myynti on kasvanut tasaisesti, ja ruukkusalaateista on siirrytty helppokäyttöisiin salaattipusseihin ja -rasioihin. Arvokkaammat erikoissalaatit ja valmiiksi pilkotut salaatit kasvattavat suosiotaan. Marjasesonki on pidentynyt, ja useitakin marjoja on kaupoissa tarjolla ympäri vuoden – mansikka on silti kiistaton ykkönen.
Kaura kovassa nousussa
Kaura on kovassa nousussa, ja maultaan ja koostumukseltaan monipuolistuneet ja herkullistuneet puurot ovat jo salonkikelpoisia välipaloja ja lounasannoksia. Annospakatut pikapuurot ovat terveellisiä ja käteviä vaihtoehtoja. Gluteenittomia tuotteita, mm. myslejä ja hiutaleita, käyttää keliaakikkojen lisäksi iso joukko ihmisiä, jotka ovat siirtyneet painonhallinta- ja hyvinvointisyistä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.
Rahkahyllyt houkuttelevat
Proteiinipitoisten tuotteiden markkinat kasvavat edelleen. Etenkin rahka maistuu, ja välipalarahkoja ostetaan yhä enemmän, ja kuluttajien kaipaamia sokerittomia vaihtoehtojakin löytyy. Pähkinöistä on tullut ruokamaailman megatrendi, ja koko tuoteryhmä on Suomessakin kehittynyt poikkeuksellisen hyvin. Siemenet ja sekoitukset sopivat niin naposteluun, salaatteihin, ruoanlaittoon kuin leivontaankin.
Persoonallisia oluita tarjolla
Käsityöoluiden suosion kasvussa Suomi seuraa monen muun maan esimerkkiä. Meilläkin kauppojen juomahyllyillä alkaa olla ilahduttavat valikoimat pienpanimo-oluita. Suomessa on useita laadukkaita pienpanimoita, ja monia persoonallisia mallasjuomia löytyy jo ympäri valtakuntaa.
Sushia ja tuoretta kalaa kaikille
Muun muassa tuotteiden laatuun ja tuoreuteen sekä pakkauksiin panostavien yhteistyökumppaneiden ansiosta sushiherkkuja saa kaupoista ympäri Suomen. Pakattujen kalojen myynti lisääntyy, ja kaasupakkausten ansiosta pikkukaupatkin pystyvät pitämään tuoretta kalaa – myös luonnonkaloja – valikoimissaan.
Kukkakimppu kaupan päälle
Kaupassa myytävien kukkien myynti kasvaa vauhdilla. Tulppaanin sesonki on jo alkanut, ja Pirkka-tulppaanit, etenkin värikkäät Pirkka mix -kimput, tekevät kauppansa.
Asiantuntijoiden näkemyksiä
Sekä Ruokakeskon asiantuntijoita että teollisuuden yhteistyökumppaneita on ystävällisesti osallistunut jutun koostamiseen kertomalla tuoteryhmiensä menestyjistä ja odotuksistaan. Kaupanpäällisiksi kertyi myös varteenotettavia esillepano- ja myyntivinkkejä. Yksi yhteistyökumppani kiteytti, että K-kaupoilla on hyvä mahdollisuus erottua kilpailijoista kuluttajaa inspiroivalla myymäläympäristöllä. Kaupassa voidaan vaikka yhdistellä tuoteryhmiä ja luoda houkuttelevia käyttöyhteystuotekonsepteja.
Teksti Riitta Kilgast » Kuvat Timo Flinkkilä ja yhteistyökumppanit
Lue koko artikkeli tammikuun Kehittyvästä Kaupasta.