Miten päädyit töihin kauppaan?
Sain tuoreena merkonomina vuonna 1999 paikan Kuopion Neulamäkeen avatusta Rimistä. Siellä – sittemmin K-Marketissa – hujahti seitsemisen vuotta. Esikoisen synnyttyä jäin hoitovapaalle ja palasin töihin toisen lapsen jälkeen. Neulamäestä siirryin Herkkupataan, syksyllä tulee yhdeksän vuotta täyteen. Kaupan työ on sellaista, että se vie mukanaan. Olen aina siellä missä tarvitaan: paistopisteellä, palvelutiskilllä tai kuormaa purkamassa.
Mikä on työssäsi parasta?
Saa olla asiakkaiden parissa. Ihanat työkaverit. Vaihtelevat ja monipuoliset työtehtävät. Erilaiset päivät. Työ vie jokaisen ajasta ison osan – on tärkeää, että töihin on mukava tulla. Savolaiset ovat asiakkaina aika lupsakoita ja puheliaita ja tykkäävät jäädä kuulumisiakin kertomaan. Meidän kahvioon heidän on helppo poiketa kahville. Asiakkaat osaavat kysellä uutuuksia ja erikoistuotteita, ja mielellään niitä heille tilaamme.
Mitkä ovat omat vahvuutesi?
Asenne, positiivinen ajattelu, varmaan sekin että pidän vapaa-ajalla huolta omasta jaksamisestani liikkumalla ja antamalla aikaa itselleni tärkeisiin asioihin. Minulle on tärkeää, että jokainen asiakas lähtee kaupasta tyytyväisenä.
Kuinka yllätät asiakkaan?
Sen ei tarvitse olla iso juttu. Saatan kysyä, tulostaisinko asiakkaalle reseptin tämän suunnittelemaan ruokaan. Joskus riittää kun kysyy, miten päivä on mennyt. Asiakkaan on voitava tuntea, että hän on meille tärkeä muutenkin kuin palkkamme maksajana.
Millaista palautetta saatte?
Asiakkaiden mielestä meillä on iloinen ja lämmin ilmapiiri – moni sanoo, että kuin kotiinsa tulisi. Se kertoo siitä, että meillä työntekijöillä on hyvä olla. Se lähtee kauppiaistamme – Jyrki ja Virpi ovat kiinnostuneita hyvinvoinnistamme. Saimme Nuorkauppakamarin tunnustuksen parhaasta palvelusta Pohjois-Savossa. Joskus tulee kielteistäkin palautetta, ja sitäkin tarvitaan: eihän kauppa muuten voi kehittyä. On huippuhetki, kun tyytymätön asiakas lähteekin kaupasta hymy huulilla.
Herkkupadan merkitys siilinjärveläisille?
Olemme ihmistä lähellä oleva täyden palvelun ruokakauppa. Teemme suurella sydämellä paikkakuntalaisten kauppareissuista mukavia. Meidäthän tunnetaan palveluhenkisyydestä, ja siinä meillä työntekijöillä on iso rooli. Kuuntelemme ja toteutamme asiakkaiden toiveita ja järjestämme mukavia tapahtumia.
Miten valmistaudutte kesään?
Palveluhalulla, iloisella mielellä ja hymyllä. Kun mökkeilijät ja paikkakunnalta muualle muuttaneet kesällä saapuvat, asiakaskunta muuttuu jonkin verran ja palvelutiski on silloin isossa roolissa. Uusi sushi- ja hampurilaisbaari palvelee myös kesäasiakkaita.
Milloin itse lomailet?
Kesäkuussa viikon ja heinäkuussa kolme. Mökkisaunan löylyt ja huvipuistoreissu kuuluvat meidän kesään. Lomallakin liikun paljon: juoksen, rullaluistelen ja käyn salilla.
Mitä tekisit, jos et olisi myyjä?
Vaikea kuvitella itseäni töissä muualla. Työ, jossa saa olla ihmisten parissa ja liikkua, voisi olla mukava. Nuorena toiveammattejani olivat psykologi tai poliisi.
TEKSTI Riitta Kilgast / KUVA Harri Hämäläinen
Juttu on ilmestynyt Kehittyvässä kaupassa 5/19