Kun helsinkiläinen kauppias Olli Runokangas kuuli mahdollisuudesta ottaa K-Market Masurkan rinnalle toinen K-Market, hän kiinnostui heti. ”Ajattelin, että hieno myymälä ihan lähellä ja paljon potentiaalia, joten ilman muuta piti tarttua mahdollisuuteen.”
Kahden kaupan pyörittämisestä tuli totta elokuun puolivälissä, kun Olli otti vastaan kaupan henkilökuntineen. Jutuntekohetkellä uuden kauppiaan ja Siwasta K-Marketiksi muuttuneen Amerinkulman henkilöstön yhteiselo oli kestänyt toista viikkoa.
”Nämä ovat ihan huippuporukkaa täällä. Iloisia, ahkeria ja innokkaita tekemään. Se on tärkeää, sillä henkilökunnan avulla kauppa pyörii tai sitten ei”, Olli sanoo.
Myös henkilökunnan näkökulmasta yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin. ”Kyllä kauppiaan tulo vähän jännitti, mutta Olli on aika hauska esimies. Sellainen rento, mutta jämpti”, kassa-myyjät Laura Ala-Luopa ja Vilma Kinnunen luonnehtivat.
Ilmapiiri lähtee koko porukasta, mutta esimiehen pitää Ollin mukaan olla esimerkki. ”Kun sanotaan: K – jotta kaupassa olisi kiva käydä, niin se tarkoittaa asiakkaiden lisäksi niin henkilökuntaa kuin tavarantoimittajiakin.”
Kaupasta oman näköinen
Kaupassa voi jo nähdä uuden kauppiaan kädenjäljen niin valikoimassa, tuote-esittelyissä kuin kohtaamisjärjestyksessäkin.
”Olen lähtenyt heti rakentamaan kaupalle paikallista valikoimaa. Amerinkulmassa asiakaskunta on selvästi nuorempaa kuin Masurkassa, joten olemme lisänneet esimerkiksi sipsi-, juoma-, makeis- ja lounasruokavalikoimaa.” Olli kertoo.
Laura ja Vilma vahvistavat, että valikoiman lisääminen näkyy, sillä kuormissa on nyt enemmän purkamista kuin ennen. Uuden tuotteen tulo valikoimaan on myös muuttunut entistä nopeammaksi, mikä on ilahduttanut asiakkaita.
”Kun jouduin sanomaan asiakkaalle, että kalkkunanakki ei kuulu valikoimaan, niin Olli huikkasi heti vierestä, että kohta kuuluu ja meni saman tien tilaamaan niitä”, Vilma kertoo.
Ollilla on kaupan kehittämisestä selkeä visio. Sen toteuttamisessa on hyötyä pitkästä kokemuksesta: Amerinkulma on jo Ollin viides kauppa. ”Kokemus ja kyky tulkita raportteja auttaa siinä, että uskallan tehdä päätöksiä ehkä nopeammin kuin ihan tuore kauppias”, hän arvioi.
Yhteismarkkinointi Masurkan kanssa ja kaupassa tehdyt toimenpiteet näyttäisivät heti purreen sekä Amerinkulman asiakasvirtaan että keskiostokseen.
Henkilökunta mukaan kehitystyöhön
Amerinkulmaan tuli myymäläpäälliköksi Toni Nyström K-Market Masurkasta. Laura ja Vilma kertovat yhteistyön myös Tonin kanssa käynnistyneen mutkattomasti. Kaupan käytännöistä on vaihdettu kokemuksia puolin ja toisin.
Amerinkulmassa lähdettiin liikkeelle vanhoilla työskentelyrutiineilla, mutta joitakin muutoksia on jo tehty. ”Koko ajan mietin, miten asioita voisi tehdä entistä järkevämmin. Ja nyt on henkilökunnallakin aiempaa suurempi mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten työtä kehitetään”, Olli Runokangas sanoo.
”Minä ehdotin Ollille heti vegehyllyä ja vähän hän jo lupaili, että sellainen voisi tulla”, Vilma Kinnunen kertoo.
Teksti Jaana Huttunen » Kuva Saara Vuorjoki