STRATEGIAN KESKIÖSSÄ on kauppakohtainen liikeidea, johon Kiiski uskoo vahvasti. – Kaikki perustuu kauppiaan intohimoon ja paikallisuuteen, ja siihen päälle tuomme vielä tiedolla johtamisen siinä muodossa, miten se sopii sesongeista elävälle alalle.
Monikanavaisuus ja digitaalisuus korostuvat. – Asiakkaat tulevat yhä enemmän digitaalisia kanavia pitkin sisään sekä kivijalkakauppaan että verkkokauppaan.
Tuoteryhmien painotukset on mietitty asiakaskäyttäytymiseen peilaten. – Olemme linjanneet, missä lajeissa haluamme olla ylivoimaisia ja mitkä ovat meillä painopistelajeja. Näitä ovat esimerkiksi ulkoilu ja juoksu.
– Muutokset vaikuttavat myös brändeihin ja jossain määrin niiden painotukseen, mutta meillä on kyllä jo hyvät yhteistyökumppanit. Näen tämän isossa kuvassa niin, että viemme tätä yhteistyötä yhdessä eteenpäin, Kiiski selvittää.
Vastuullisuus tullaan nostamaan yhä vahvemmin esiin. – Se liittyy esimerkiksi kiertotalouteen, ilmastonmuutokseen ja vastuulliseen ostamiseen. Urheilukaupassa ollaan ihan lähtökohtaisestikin tekemisissä vastuullisuuden kanssa, koska tarjoamme asiakkaille hyvinvointia ja laadukkaat tuotteemme kestävät useita vuosia. Vastuullisuutta edustaa myös kotimainen kauppa ja lähialueella toimiva kauppiasyrittäjä.
KAUPOISSA uusi strategia tulee Kiisken mukaan näkyviin esimerkiksi monikanavaisina palveluina, lajiosaamisena ja inspiraationa. Meneepä asiakas kivijalkaan tai verkkokauppaan, niin ylivoima- ja painopistelajit näkyvät vahvasti.
– Yhteistyö kansainvälisen Intersportin piirissä on merkittävässä roolissa, Kiiski sanoo. Ruotsin, Norjan ja Tanskan toimitusjohtajien kanssa viedään eteenpäin Nordic-mallia. – Verkko ja kivijalka ovat kaikissa maissa tärkeitä ja yhtenäistämme myös asiakaslupausta.
KORONAVUODEN K-urheilukaupan ketjujen tulosta Kiiski luonnehtii torjuntavoitoksi. – Ei millään tavalla helppoa missään mielessä. Erot kauppapaikoittain ja tuoteryhmittäin olivat todella suuria.
Valonpilkkuja olivat pyörät, ulkoilu, juoksu ja kotikuntoilu. Myös tuoteinnovaatiot karvapohjasuksista sähköpyöriin piristivät kaupankäyntiä.
Kivijalalle vuosi oli haasteellinen. – Varsinkin kauppakeskuksissa kävijämäärät laskivat. Ostamista siirtyi verkkoon, ja meilläkin verkkokauppa kasvoi vahvasti. Se näkyi kaupoissakin, ja olemme koko ajan lisänneet monikanavaisia ratkaisuja, kuten maksutapoja, kotiinkuljetusta kaupasta ja tuotetietoja sekä verkkokaupan näkyvyyttä.
LUMEN TULO koko maahan on saanut suut hymyyn. – Alkuvuonna on tehty lähivuosien ennätysmyyntejä joka puolella Suomea. Sekin on tullut selväksi, että fyysiset myymälät ovat välinekaupassa erittäin vahvoilla.
– Nopea reagointi tavaran haalimisessa on ollut tuntipeliä. Valikoimatiimi, ketjuorganisaatio ja kaupat ansaitsevat ison kiitoksen siitä, että olemme pärjänneet markkinaa paremmin. Kauppiastoiminnan vahvuus on tullut hyvin esiin. Myyjillä riittää asiantuntemusta ja kauppiaat ovat painaneet pitkää päivää, Kiiski sanoo.
NÄKYMÄT OVAT Kiisken mukaan urheilukaupassa toimintaympäristön epävarmuudesta huolimatta positiiviset. – Meillä on erittäin hyvät suunnitelmat tälle vuodelle. Edelleen peikkona ovat tietysti koronasta aiheutuvat mahdolliset uudet muutokset.
– Verkko-ostaminenkin lisääntyy, mutta myös kivijalan rooli säilyy urheilukaupassa kovalla tasolla. Siinä yhtälössä meillä on tuhannen taalan paikka kauppiaiden kanssa, Kiiski sanoo.
Olennaista hänen mukaansa on kyetä muuttumaan ja kehittämään liiketoimintaa nopeastikin yhdessä. – Menestys edellyttää, että pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa. Vahva ketju, kauppiasliiketoimintamalli ja hyvä asiakaspalvelu antavat siihen todella hyvät eväät.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Tomi Parkkonen
Lue koko juttu 18.3. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta