KAUPPIAS Jaakko Kauppinen on tyytyväinen. K-Citymarket Pori Puuvillan elintarvikkeen liikevaihto ylitti viime vuonna 21 miljoonaa euroa. Myynti kehittyi hyvin, vaikka korona toi haasteensa keskustan kauppakeskuksessa sijaitsevalle liikkeelle.
Kauppinen on vetänyt syksyllä 2014 avattua porilaiskauppaa runsaat kaksi vuotta. Henkilökuntaa on noin sata, heistä elintarvikepuolella noin 60. Leimallista kaupalle on poikkeuksellisen pitkä palvelutiski.
– Se on ollut alusta alkaen olennainen osa liikeideaamme. Palvelutiskiin, sen sesonkeja hengittäviin tuotteisiin, monipuolisuuteen ja laatuun sekä asiantuntevaan palveluun on panostettu. Sillä erotumme kilpailijoista ja siitä meidät tunnetaan, Kauppinen summaa.
ASIAKKAIDEN mielikuva on sekä mahdollisuus että haaste.
– Voimme toteuttaa näyttäviä esillepanoja, mutta asiakkaat myös odottavat, että meiltä löytyy aina paljon valinnanvaraa.
Palvelutiskin myynnistä kalan osuus on vain vähän lihaa pienempi. Tiskistä vastaa kaksi kala- ja lihamestaria, kalapuoli on erityisesti Mia Rintalan hyppysissä. Viikonloppua varten hän asettelee esille kymmentäkin sorttia kaloja: kokonaisia, fileitä, punalihaisia, vaaleita, simpukoita. Moni haluaa ostaa kalansa perattuina, ruodottomina fileinä.
– Tykkäisin myydä enemmän ja arkenakin pyöreitä kaloja, kuten vaikka kultaotsa-ahvenia, Rintala paljastaa.
VASTUULLISUUS merkitsee asiakkaille entistä enemmän. Tästä kertoo MSC-sertifikaatti, jonka kauppa sai jo 2020.
– Näemme tämän kasvavana trendinä. Koronan myötä myös kotimaisuuden arvostus on noussut, kun ihmiset ovat havahtuneet huoltovarmuuden tärkeyteen, ja moni haluaa tukea suomalaista työtä, Kauppinen mainitsee.
Kala liikkuu vilkkaasti myös verkkokaupassa, jossa kalan osuus on jopa korostunut.
– Sitä menee kappalemääräisesti yllättävän paljon, erityisesti juhlapyhiksi. Viime vuoden kalamyynnistämme kahdeksan prosenttia tuli verkkokaupasta, Kauppinen laskee.
PORILAISET syövät ylipäätään paljon kalaa, kuten rannikolla on tapana.
– Kalan merkitys näkyy torilla, jossa on paljon valinnanvaraa. Tori onkin meille pahin kilpailija kalakaupassa, sillä etenkin vanhemmat porilaiset ovat tottuneet ostamaan kalansa suoraan kalastajilta. Meilläkin on yksi säännöllinen yhteistyökumppani paikallisista kalastajista, mutta pääsääntöisesti saaliit tulevat tukuista, Kauppinen kertoo.
Totta kai K-Citymarketin tiskiltä löytyy myös paikallisherkkuja: on satakuntalaisia nahkiaisia sesonkiaikaan, on ravintola Reposaaren silakoita. Lisäksi tehdään omia kalatuotteita, ja savustusuuni on ahkerassa käytössä.
– Meillä on visio kehittää erityisesti kalatiskiä tänä ja ensi vuonna. Suunnitelmiin kuuluu ammattitaidon nostaminen, valikoiman kehittäminen ja puolivalmisteiden lisääminen, Jaakko Kauppinen kiteyttää.
Lue koko juttu 10.2.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.