Kesäasiakas arvostaa laatua ja palvelua

Jaa

Lohjalla K-Supermarket Lempolan kauppiaspari joukkoineen haluaa palvella niin mökkiläiset kuin ohikulkijatkin yhtä hyvin kuin paikalliset asukkaat. Myynti kasvaa kohisten ja kauppa palkittiin viime vuonna Vuoden parhaana K-Supermarketina.

Kauppias Teppo Ojala laskee kaupassa hääräävän tänä kesänä parhaimmillaan 40 avuliasta ruokaa rakastavaa asiakaspalvelijaa. Kaupan myynnissä on kirjattu viime vuosina kaksinumeroisia kehityslukuja ja tiimi on lähes tuplaantunut sen jälkeen, kun Ojala aloitti kauppiaana Lohjalla yhdessä puolisonsa Marjo Karjalaisen kanssa vuonna 2012.

Kesän kymmenen kesätyöntekijää perehtyvät töihinsä kokeneen vakiporukan ohjauksessa. Kun talon tavat ovat tulleet tutuksi, he osaavat opastaa myöhemmin kesällä aloittavia. Moni jatkaa ilta- ja viikonloppuapuina syksyllä, niin kuin 15-vuotiaana marjamyyntiin tullut lukiolainen Eino Rask. Nyt hän palvelee kokenein ottein Herkkutorilla mestari Jari Jokisen työparina. Yli 40 vuotta kaupassa työskennelleelle Jarille tuottaa yhä suurta iloa nähdä asiakkaan lähtevän tiskiltä tyytyväisenä eteenpäin.

”Mikäpä Suomen parhaassa on työskennellessä”, Jokinen myhäilee.

Herkkutori on kaupan sydän

Herkkutori on kaupan sydän, ja valikoimat heijastelevat vuodenaikojen ja sesonkien vaihteluja. Tilaamisessa ja laaduntarkkailussa ollaan valppaana, sillä asiakkaalle ei saa tuottaa pettymystä yhtään kertaa. Taidot – vaikkapa kalan fileointi – hiotaan kuntoon ennen estradille siirtymistä.

Kalakauppa ja koko Herkkutorin myynti on kehittynyt viime aikoina hienosti. Asiakkaat tietävät Lempolasta löytyvän sellaistakin mitä ei muilla ole: saatavuuden salliessa vaikkapa ahventa, kuhaa ja siikaa. Juhlapyhien alla lohjalaisten iloksi rakennetaan huikeita äyriäistiskejä. Kaikkinensa tuoretuotteiden osuus kaupan myynnistä alkaa olla kauppiasparin tavoitteiden mukainen.

Oikeat tuotteet asiakkaille löytyvät, kun tutkitaan dataa ja kuunnellaan asiakkaiden toiveita tarkasti. Jos jotain ei löydy, sitä tilataan, tarvittaessa vaikka vain yksi myyntierä.

Kesällä palvelun rooli nousee

Kesällä mökkiläiset tuovat työpäiviin oman mausteensa, kun päästään opastamaan Helsingin suunnalta tulevia ehkä normaaliakin vaativampia asiakkaita. Henkilökohtaisen palvelun rooli nousee joka osastolla.

”Meillä asiakaskokemusta rakennetaan inhimillisyyden kautta. Kaupasta pitää tehdä niin toimiva, että sekä henkilökunta että asiakkaat viihtyvät. On mahduttava liikkumaan, tavaroiden on löydyttävä helposti, sesonkituotteiden on oltava hyvin esillä ja henkilökuntaa on oltava tarpeeksi”, Marjo Karjalainen sanoo. Kaikki myyjät hallitsevat ruoan ja reseptiikan.

Mökkiasukkaiden tullessa asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden kirjo kasvaa. ”Valikoima, palvelut ja perustekeminen viritetään siihen malliin, että kaikki ovat tyytyväisiä. Kesällä loma-aikana myynti kasvaa kaksinumeroisella luvulla.”

”Nuoremman sukupolven ostoskriteereitä alkavat jo olla myös eettiset tekijät, parempi laatu, terveellisyys, lisäaineettomuus tai se ettei viljelyssä ole käytetty torjunta-aineita. Myös lähiruoka ja paikalliset tuotteet ovat arvossaan, ja marjakauppa on meille kesällä iso juttu.”

Sesonkiajattelu ulottuu Lempolassa kassoille asti. Juhannuksena kauppa koristellaan kesäjuhlan henkeen ja asiakkaita saatetaan hyvinkin palvella kukkaseppele päässä.

Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen » Kuva Mikko Käkelä

Lue lisää kesäkuun Kehittyvästä Kaupasta