VUONNA 2022 Keskon liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 4,4 prosenttia ja oli 11 809 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 815 miljoonaa euroa ja se kasvoi 40 miljoonaa euroa. Keskon vuositulos on parantunut kahdeksan vuotta peräkkäin.
– Saavutettu tulos on vahva osoitus siitä, että strategiamme toimii nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä, summaa pääjohtaja Mikko Helander.
Sekä päivittäistavarakaupassa että rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kannattavuus on noussut Euroopan parhaiden toimijoiden tasolle. Myös autokaupassa voimakas uudistuminen on parantanut kannattavuutta.
– Hyvä tuloksentekokyky ja vahva taloudellinen asema mahdollistavat investointien lisäksi myös hyvän osingon- maksukyvyn. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle 1,08 euron osinkoa osakkeelta.
Päivittäistavarakaupassa vahva asema kaikilla osa-alueilla
Päivittäistavarakaupassa saavutettiin hyvä tulos muuttuvassa markkinassa. Liikevaihto kasvoi 3,6 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 460 miljoonaan euroon. Toimialan kannattavuus oli hyvä myös vuonna 2022.
Päivittäistavarakaupan hyvän kannattavuuden perusta on vahva asema ruokakaupan kaikilla eri osa-alueilla Suomessa.
– Vahvuutemme on hyvin toimiva kauppiasmalli, laaja kauppaverkosto yhdistettynä tehokkaaseen ruoan verkkokauppaan ja foodservice-liiketoimintaan, jossa myynti kasvoi selvästi edellisestä vuodesta. Woltin kanssa aloitettu laaja pikatoimitusyhteistyö vahvisti osaltaan ruoan kuluttajaverkkokaupan myyntiä.
Ruoan hinta nousi merkittävästi vuonna 2022. Kallistunut ruoka yhdessä muiden kustannusten nousun kanssa vaikutti selvästi kuluttajakäyttäytymiseen.
– Asiakkaiden huomio siirtyi ruoan hintaan ja kiinnostus tarjouksia, edullisia tuotteita ja kaupan omia merkkejä kohtaan kasvoi. Vuonna 2022 painotimme strategiassamme erityisesti kauppakohtaisen liikeidean näkyvyyttä, hintakilpailukykyä ja hintamielikuvan vahvistamista sekä valikoimamielikuvaa ja erilaistumista. Tätä työtä jatkamme vuonna 2023, korostaa Helander.
Yritysasiakaskaupan osuus nousee rakentamisen ja talotekniikan kaupassa
Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa vuoden 2022 tulos oli kaikkien aikojen ennätys. Liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 9,4 prosenttia ja oli 4 805 miljoonaa euroa. Toimialan vertailukelpoinen liikevoittoprosentti oli 7,1 prosenttia.
Yritysasiakaskaupan osuus rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan myynnistä nousi yli 80 prosentin. Yritysasiakaskaupassa myynnin kasvu jatkui vahvana rakentamisen hyvän aktiviteetin ansiosta.
– Erityisesti vihreään siirtymään ja energiatehokkuuden parantamiseen liittyvien tuotteiden kysyntä oli erittäin vahvaa. Myös korjausrakentamisen hyvä kysyntä tuki positiivista kehitystä. Korjausrakentamisen osuus on yli puolet toimialan myynnistä. Kansainvälisen toiminnan osuus kasvoi ja on lähes puolet toimialan liikevaihdosta.
– Vuoden aikana jatkoimme myös strategian mukaisia yrityskauppoja ja ostettujen yritysten integrointia Keskoon.
Autokaupassa hyvä tulos saatavuusongelmista huolimatta
Autokaupassa tehtiin hyvä tulos vaikeassa markkinatilanteessa. Liikevaihto oli 911 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoittoprosentti oli 5,3 prosenttia. Kaikki autokaupan liiketoiminnot olivat kannattavia. Toimialan liikevaihto laski autojen saatavuusongelmien seurauksena, mutta kannattavuus pysyi hyvällä tasolla parantuneiden myyntikatteiden sekä jatkuvien uudistus- ja tehostamistoimien ansiosta.
Autoilu sähköistyy nopeasti ja kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu digitalisaation myötä.
– Menestyäksemme myös jatkossa panostamme strategiamme mukaisesti vahvasti asiakaskokemuksen parantamiseen, kannattavuuden vahvistamiseen, digitalisaation vauhdittamiseen ja vastuullisuuteen hyödyntämällä yhden, yhtenäisen K:n synergiaetuja. Tänä päivänä Keskon autokauppa on sähköautokaupassa ja latausverkostossa Suomen ykkönen, sanoo Helander.
Vastuullisuustyölle kansainvälistä tunnustusta
Keskon ja K-ryhmän pitkäjänteinen vastuullisuustyö tuo tuloksia. Viimeisimpinä esimerkkeinä menestyksestä ja kansainvälisestä arvostuksesta ovat Dow Jones Sustainability Index- ja Global 100 -arvioinnit, joissa molemmissa Kesko nousi kaupan alalla maailman parhaiden yritysten joukkoon. Kesko on ainoa yritys koko maailmassa, joka on ollut Global 100 -listalla joka vuosi sen perustamisesta 2005 alkaen.
– Vuonna 2022 uudistimme myös yhtiön vastuullisuusstrategian. Uuden vastuullisuusstrategian avulla asetimme entistä selkeämmät tavoitteet koko yhtiön ja sen kaikkien kolmen toimialan toiminnan vastuullisuudelle. Vastuullisuusstrategian painopistealueita ovat ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset sekä hyvä hallinto.
– Hyvä käytännön esimerkki vastuullisuudesta on se, miten nopeasti reagoimme viime keväänä suomalaisen maatalouden ja elintarviketeollisuuden kriisiin päättämällä avata jo sovitut hankintasopimukset elintarviketeollisuuden kanssa ensimmäisenä Suomessa. Myymme suomalaista ruokaa noin 7 miljardilla eurolla vuodessa ja Keskon valikoimista noin 80 prosenttia on kotimaisia tuotteita. Suomalainen ruoka on meille arvovalinta.
Uudistuksilla vastataan tulevaan
Toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Keskossa monia toimintoja on uudelleenorganisoitu vastaamaan paremmin muutoksiin toimintaympäristössä ja asiakaskäyttäytymisessä.
– Myös K-ryhmän tulee uudistua. Kaikkien meidän on hyvä seurata tarkalla silmällä muutoksia toimintaympäristössä ja kuluttajakäyttäytymisessä, Helander sanoo.
– Tässä ajassa korostuvat muun muassa kauppakohtaisten liikeideoiden päivitys, toiminnan tehostaminen sekä hintavetoiseen markkinaan vastaaminen. Samalla on tärkeää pitää kiinni meidän omista vahvuuksista, pääjohtaja muistuttaa.
Vaikka taloudellinen ympäristö on muuttunut haastavammaksi Helander korostaa, että K-ryhmä on millä mittarilla tahansa alan parhaita toimijoita Euroopassa.
– Meillä on erittäin hyvät lähtökohdat tulevaisuuteen. Koen, että nämä ajat tarjoavat meille haasteiden lisäksi paljon mahdollisuuksia. Olemme valmistautuneet toimimaan hyvin myös vaikeammassa toimintaympäristössä.
– Haluan kiittää lämpimästi kaikkia K-ryhmäläisiä arvokkaasta työstä, jota olette tehneet meidän yhteisen menestyksemme eteen, Mikko Helander sanoo.
Lue koko juttu 17.2.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.