Eeva-Maria Ylävaara on ollut K-Market Niemenrannan kauppiaana alusta asti. Ennen Oulunsaloa hän toimi kauppiaana Kellossa. Osa Niemenrannan viidestä myyjästä tuli sieltä kauppiaan mukana. Koko joukosta hitsautui nopeasti mahtava työyhteisö.
– Työntekijät ovat tärkein voimavarani. Toimin kauppiaana yksin, ja henkilökunta on minulle eräänlainen perhe, Ylävaara kuvailee.
PERHEISSÄ asioita on tapana puntaroida yhdessä ja ottaa kaikkien näkemykset huomioon. Niin tehdään Niemenrannassakin. Kaupan ensimmäiset vuodet mentiin alkuperäisellä kauppakohtaisella liikeidealla. Asiat olivat pääosin ok, mutta jotakin ominta tuntui silti puuttuvan. Yhteinen toiminnan suunnittelupäivä maaliskuussa 2020 pohjusti tulevan muutoksen.
– Lähdimme työntekijöiden kanssa miettimään ja purkamaan asiaa: Mitä asiakkaat meistä puhuvat? Miten he käyttäytyvät? Millaista palautetta he meille antavat? Millaista kauppaa he toivovat? Ylävaara kertaa.
Yhdessä pohdittiin tavoitteita ja toimintoja. Korona keskeytti suunnitelmat, mutta asiakkaiden suusta kuultu ”Yllättävän hyvä” jäi mielenpohjalle hautumaan.
– Yhtenä kesäiltana tulin kaupalta kotiin ja kirjoitin varttitunnissa meille oman kauppakohtaisen liikeidean: ”Yllättävän hyvä”. Näytin sitä ensin työntekijöille ja sen jälkeen ketjupäällikölle. Se oli siinä.
Kauppias ja työntekijät koostivat uuden liikeidean pohjalta yhteiset tavoitteet ja miettivät, miltä oman kaupan halutaan jatkossa näyttävän ja kuulostavan.
– Kärkeen nostimme sen, että teemme kaikki kaupan perusasiat tosi hyvin ja pidämme kaupan supersiistinä. Kun kauppa ja valikoima on aina kunnossa, hinnat kohdillaan, hyllyt järjestyksessä ja kaikilla on yhteinen tahtotila, homma pysyy hallinnassa ja asiakkaita voidaan aina palvella hyvin. Ei tarvita mitään taikatemppuja, Ylävaara selventää.
KIRKASTETTU OMA LIIKEIDEA on tuonut tekemiseen raamit, ja asiakkaat ovat tykänneet. Kaupan siisteyttä ja valikoimaa kehutaan, ja moni on kertonut yllättyneensä kauppareissullaan iloisesti. Myös asiakastyytyväisyystutkimuksissa kauppa on menestynyt hienosti.
– Tekemämme työ kantaa nyt hedelmää, kauppias tiivistää. Kauppiaana hän kokee olevansa mahdollistaja. – Pyrin siihen, että työntekijät voivat olla ylpeitä tekemästään työstä.
K-Market Niemenrannassa kaikki ovat moniosaajia. Työntekijät perehdytetään kunnolla, jokainen hallitsee kaikki työpisteet ja osaa hoitaa niin aamutoimet kuin tilauksetkin. – Minulle on tärkeää olla tasapuolinen, ja meillä myyjät saavat tehdä asioita aika itsenäisesti. Voin aina luottaa siihen, että hommat hoituvat, kauppias sanoo.
MYYJÄT Ville Ruumensaari ja Noora Hekkala kehuvat kilvan kauppiastaan ja Niemenrannan positiivista ilmapiiriä. Ruumensaaren mukaan myyjät pääsevät aidosti vaikuttamaan asioihin. Yhteishenki syntyy perusasioista.
– Jokaisella pitää olla hyvä fiilis tulla töihin. Ollaan ystävällisiä, ymmärretään työkaverin huonompiakin päiviä, luotetaan ja annetaan toisillemme tilaa tehdä töitä. Noissa asioissa jos jokin alkaa suttaamaan, se näkyy pian asiakkaillekin, hän pohtii.
”Yllättävän hyvää” Ruumensaari pitää työn tekemiseen oivana teesinä, joka estää jämähtämästä paikoilleen. – Mietimme aina asiakkaiden vinkkelistä, miten voisimme ylittää heidän odotuksensa.
Hekkala nauttii siitä, että saa vapaasti tehdä esillepanoja ja tilata asiakkaiden toivomia tuotteita. Hekkalan kontolla on myös kaupan some, yksi kaupan tämänhetkisistä toiminnan painopisteistä.
– Otin heti tullessani kaupan somen hommakseni ja ylläpidän kaupan tiliä, hän kertoo. Yhdessä kauppiaan kanssa on opeteltu ja kehitetty toimintaa – somesisällön teko onnistuu mukavasti jo kauppiaaltakin. Someen päivitetään uutuuksia ja tehdään sinne kaupasta ja henkilökunnasta kivoja, persoonallisia videoita. Niemenrantalaisille on tärkeää, että asiakkaille välittyy kaupan ja työporukan hyvä henki.
TEKSTI Riitta Kilgast / KUVAT Juha Sarkkinen
Lue koko juttu 28.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta