Kun oman alueensa herkullisin ruokakauppa joutuu olemaan pitkään kokonaan suljettuna, niin kuin K-Supermarket Hertta Helsingissä joutui, kaupan avaaminen on iso juttu kaikille. Täysin remontoidun ja uudeksi rakennetun herttoniemeläisten herkkukeitaan ovet avautuivat liki seitsemän kuukauden tauon jälkeen marraskuussa. Siitä lähtien ovi onkin käynyt tiuhaan.
Odotukset ylittyivät heti
Kauppias Markus Ranne henkilökuntineen osasi toki odottaakin uudelle isommalle kaupalle lennokasta lähtöä, mutta odotukset ylittyivät heti. Myynti on kehittynyt reippaasti kaikilla osastoilla, ja kauppias on tyytyväinen.
”Henkilökunta on venynyt upeasti ja halunnut tehdä ylimääräistäkin. Hehän myymälän tarjooman ovat rakentaneet!” huipputiimistään ylpeä kauppias muistuttaa.
Pakollisen puolen vuoden lomautuksen jälkeen lähes kaikki työntekijät palasivat muista töistä Herttaan. Työtahti on ollut kova ja lisäkäsipareja on tarvittu. Noin kuudenkymmenen vakityöntekijän rinnalla Hertassa on työskennellyt toistakymmentä työntekijää tutusta henkilöstövuokrausyrityksestä. Ison kaupan arki on hektistä, ja Ranne sanookin kauppiaana kantavansa eniten huolta siitä, että kaikki selviävät töistään ja saavat työnsä tehtyä.
”Uuden kaupan ensimmäiset kuukaudet ovat monille asiakkaille etsikkoaikaa. Meidän on pidettävä kauppa koko ajan huippukunnossa, muuten etsikkoaika menee ohi”, hän tietää.
Julkisilla melkein viereen
Liikenteellisesti Hertta on Herttoniemen ytimessä, ja liitäntäbussit ja metro tuovat asiakkaat muutaman kymmenen metrin päähän. Isompi parkkihalli ilahduttaa autoilijoita. Asiakkailta saatu hyvä palaute on lämmittänyt kaikkien mieltä. On kehuttu valikoimaa, esillepanoja, osastojen ja hyllyjen sijoittelua, tuotteiden ryhmittelyä ja selkeitä opasteita.
Fiksusti suunnitellut ja täytettävät kalusteet helpottavat parhaimmillaan sekä asiakkaiden että myyjien arkea. Heviosaston kaikki kalusteet ovat uusia ja kaikkien hinnannäyttöjen muuttuminen sähköiseksi nopeuttaa tuotteiden hinnoittelua.
”Nyt meillä on omat kylmätiskit hedelmille ja marjoille sekä omansa salaateille ja juureksille”, osaston kakkonen Katja Mäkilä kertoo tyytyväisenä. Salaatit ja yrtit ovat nyt oma kokonaisuutensa, kukat ovat saaneet enemmän tilaa ja leikkokukat viileäkaapin. Massapöydille saadaan paremmin esiin kausituotteita, ja sinne tänne asiakkaille visuaalisesti näyttäviä kokonaisuuksia.
Herkkutorilla ”kauppahallifiilis”
Katseen vangitsee pitkä palvelutiski. Sillä kohdin harkitusti hieman kapeammalla käytävällä on kauppiaan mukaan haluttu luoda vilkkaisiin hetkiin vähän sellaista ”kauppahallifiilistä”. Jo vanhassa Hertassa laadukkaaseen tuoreeseen lihaan ja kalaan tottuneille asiakkaille tarjotaan laatulihaa nyt myös uudesta Dry Aged -pihvikaapista, jota lihaosaston vastaava Petri Harsia esittelee.
Harsia tekee Herkkutorin lihaosuuden, ja hänen käsistään lähtevät myös kaupan omapakatut lihat ja broileri- tuotteet. ”Nyt valikoimien kasvettua on oltava tarkkana, että kierto pysyy hyvänä ja reagoimme nopeasti asiakkaiden toiveisiin. Esillepanoilla on suuri merkitys kaikessa tekemisessä”, hän tietää. ”Asiakkaidenkin pitää nähdä, että täällä tehdään asioita huolellisesti ja ammattitaidolla.”
Merenherkut houkuttelevat
Pyöreän esittelypäädyn jääpedille kaupan kalaosaajat loihtivat joka päivä houkuttelevia esillepanoja. Monipuolisimmillaan pääty on loppuviikosta, kun mukana on enemmän äyriäisiä. Simpukoita ja mustekalaa menee tasaisesti, ja osterierätkin päätyvät nopeasti asiakkaiden ostoskoriin.
”Iloksemme tällä alueella asuu paljon ruoanlaitosta innostuneita ihmisiä, jotka ovat heti valmiita kokeilemaan uusia tuotteita ja trendejä”, kauppias Ranne toteaa.
Hertan kalavastaava Matti Kämppi sanoo uuden pitemmän kalatiskin antavan mahdollisuuksia loihtia asiakkaille entistä enemmän tarjontaa. ”Toisaalta tiski myös työllistää henkilökuntaa enemmän kuin ennen.”
Kalakauppa on käynyt erittäin hyvin. ”Meidän asiakkaat arvostavat tuoreutta, kotimaisuutta ja palvelutiskin myyjien ammattitaitoa.”
Maltillisella valikoimalla uuteen aikaan
Hertan juomaosastoa vanhan kaupan avautumisesta asti hoitanut Arto Sutinen kertoo osaston saaneen uudessa kaupassa enemmän tilaa ja valikoimia.
”Alkoholittomat oluet ja siiderit sekä hyvinvointijuomat saivat lisää tilaa, ja pienpanimotuotteet oman hyllyn. Ulkomaisten oluiden valikoima kasvoi uudessa kaupassa reippaasti”, hän mainitsee. Vuodenvaihde toi myös Herttaan joukon vahvempia, enintään 5,5-prosenttisia alkoholijuomia. Uuteen aikakauteen lähdettiin Sutisen mukaan aika maltillisella valikoimalla, mutta sitä on tarkoitus kasvattaa kevään aikana.
”Lonkerot ovat käyneet odotetun hyvin kaupaksi, ja myös vahvemmat vehnäoluet on otettu kivasti vastaan. Uusista tuotteista on kyselty ja toiveitakin on jo asiakkailta tullut. Etenkin pienpanimo-oluet kiinnostavat, ja aiomme kasvattaa niiden valikoimaa”, Sutinen lupaa.
Kauppoja erilaisiin tarpeisiin
Itäisessä Helsingissä on runsaat ja monipuoliset kaupalliset palvelut. Idempänä muutaman metropysäkin päässä Hertasta houkuttelee Itiksen kauppakeskus, pari pysäkkiä lännemmäs Kalasatamaan avautuu vuoden päästä uusi kauppakeskus ja aivan Hertan naapuriin lähivuosina Prisma. Kauppias Ranne ei kuitenkaan ole huolissaan.
”Hertta on profiloitunut myös vaativien ruoanlaittajien kaupaksi, siinä lajissa ei niin ole kilpailijoita”, hän pohtii. Itiksen hieno K-Citymarket Easton voisi sellainen olla, mutta Ranne kertoo kummallakin kaupalla olevan niin selvästi omat asiakaskuntansa, ettei keskinäistä kilpailua niiden välillä ole. Kaikkinensa Ranne suhtautuu kilpailijoihin – nykyisiin ja tuleviin – positiivisesti.
”On loistavaa, että on erilaisia kauppoja. Niin kaikille asiakkaille löytyy sopivia vaihtoehtoja.”
Koko juttu on luettavissa 26.1.2018 ilmestyvästä Kehittyvä Kauppa -lehdestä.
Teksti: Riitta Kilgast
Kuvat: Mauri Ratilainen