Siirryit vuosi sitten aluejohtajaksi K:hon maakunnallisesta vaikuttamistyöstä. Mitkä ovat olleet ensitunnelmasi kaupan alasta, Janne Virtanen?
– Ala on nopeatempoinen, ja vaikutuksia ja tuloksia saadaan nopeasti. Aikaisempi työni oli maakunnan kehittämistä ja alueellista edunvalvontaa, ja siinä aikajänteet ovat selvästi pidemmät. Toisaalta kaupan verkostotekemisessä on paljon yhtymäkohtia ja samoja sidosryhmiä aikaisempaan työhöni verrattuna.Vajaa vuosi on mennyt vauhdilla alaan ja toimijoihin tutustuessa. Tehtävässä verkostotekeminen on korostunut, mikä johtuu suoraan Keskon kunnianhimoisesta investointiohjelmasta.
Minkälaisen kokonaisuuden alueesi muodostaa?
– Alueeni on myös Keskolla uusi. Se ulottuu Maarianhaminasta Heinolaan, eli se kattaa maakunnista Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen sekä Kanta- ja Päijät-Hämeen. Alue on mielenkiintoinen ja maakunnat toimijoineen ja kulttuureineen erilaisia. Erityisesti Hämeessä olen itse kokenut, että Keskon voimakkaammalle läsnäololle on tarvetta. Ahvenanmaa on kooltaan rajallinen ja aika stabiili markkina, jossa meillä on hyvä tilanne. Alueeni monipuolisuus on rikkaus, ja se lisää mielenkiintoa työtä kohtaan.
– Toimialueellani K-ryhmän myynti on 1,78 miljardia euroa ja työllistämme noin 4 600 henkilöä. K-ryhmän kauppoja on alueella lähes 220, joista 60 prosenttia on Varsinais-Suomessa. K-ryhmän taloudellinen kädenjälki alueella oli viime vuonna 1,44 miljardia euroa. Siitä valtaosa, lähes 900 miljoonaa euroa, muodostui Keskon ja kauppiaiden tavaraostoista Varsinais-Suomessa.
Miltä K:n tilanne alueellasi näyttää?
– Ruokakaupan markkinaosuus on perinteisesti ollut vahva Varsinais-Suomessa ja Ahvenanmaalla, kun taas Kanta- ja Päijät-Hämeessä olemme haastajan asemassa. Kilpailijat pitävät tekemisen virkeänä kaikissa maakunnissa. Ahvenanmaalla korostuu kesäkuukausien vahva myynti, joka on tietysti seurausta matkailijoista. Kuluvan vuoden onnistumisia myynninkehityksessä maakunnittain ovat olleet K-Supermarketit Ahvenanmaalla, K-Auto Varsinais-Suomessa ja K-Marketit Hämeissä.
– Ketjun kärjessä vakaasti pysyvä K-Citymarket Kupittaa sekä kärkipäässä oleva K-Citymarket Länsikeskus ovat erinomaisia esimerkkejä ja mittatikkuja kaupan laadusta ja tekemisen tasosta niin omalla alueellani kuin valtakunnallisestikin.
Minkälaisia erityispiirteitä nostaisit esiin alueesi maakunnista?
– Viimeisimpien väestöennusteiden perusteella toimialueellani kasvavia seutuja ovat Turun kaupunkiseutu, Hämeenlinna ja Lahti. Näissä kaupungeissa ostovoima kasvaa ja rakennamme uusia kauppoja – eli lisäämme kauppojen neliöitä – ja pyrimme siten vastaamaan markkinaosuuskilpailuun. Verkostotekemisellä pystymme parantamaan asemaamme ja ottamaan markkinaosuutta, mutta hedelmät poimitaan viiveellä. Kaavahankkeet saattavat viedä vuosia tai jopa yli kymmenen vuotta.
– Kaikissa maakunnissa keskuskaupunkiseudun ulkopuolinen alue ei väestöltään juurikaan kasva, vaan ostovoima vähenee. Siellä verkoston laajentaminen ei ole kestävä toimi, mutta näilläkin alueilla ruokaa myydään, kauppaa käydään ja joku aina ottaa markkinaosuutta. Tässä taistelussa temput ovat erilaisia: verkostoa pitää kehittää harkiten, kannattavuus varmistaa ja keskittyä perusasioihin.
Miten alueen kauppapaikkaverkosto kehittyy?
– Viime vuonna Turussa avattiin viisi uutta tai uudistettua K-Marketia. Lisäksi Salossa ja Naantalissa avattiin molemmissa yksi uusi K-Market. Erittäin hieno määrä kauppoja, jotka varmasti parantavat kilpailukykyämme. Turun valtuusto hyväksyi kesäkuussa asemakaavan, joka mahdollistaa uuden K-Supermarketin Turun Herttuankulmaan. Hanke on rakennuslupavaiheessa, ja kaupan avaus ajoittuu vuoden 2025 lopulle.
– Lahden keskustassa käynnistyi keväällä uuden Paavolan K-Citymarketin rakentaminen. Rakennushanke on mittava ja alueeni suurin. Uusi kauppa korvaa avautuessaan vuoden 2025 lopulla Suomen vanhimman K-Citymarketin. Kaupunkirakenteen näkökulmasta on hienoa, että kauppa sijaitsee ihan Lahden ydinkeskustassa.
– Perinteinen K-Supermarket Ukko-Pekka Naantalissa korvataan uudella modernilla kaupalla. Rakentaminen on loppusuoralla ja kaupan avaus marraskuussa. Odotan juuri tätä avausta innolla! Lisäksi kaavahankkeita on menossa Paraisilla, Hämeenlinnan Poltinaholla ja Turun Kupittaalla. Tekemistä siis riittää.
”Kauppiaita tavatessa on noussut huoli kauppojen turvallisuudesta. Olisikin tärkeää saada yrityslähestymiskielto eteenpäin.”
Olet ehtinyt myös kiertää paljon kauppoja. Mitä olet oppinut?
– Minulle on ollut alusta lähtien tärkeää kuunnella kauppiaiden arvioita kaupoistaan, asiakkaistaan ja toimintaympäristöistään. Se on oiva tapa pysyä kiinni kaupan arjessa. Kaikkia kauppiaita en ole vielä ehtinyt tapaamaan, mutta jatkan ehdottomasti kierrosta ja keskusteluja.
– Yhtenä ajankohtaisena teemana on noussut esiin huoli kaupan henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuudesta. Olisi tärkeää saada hallitusohjelmaankin kirjattu yrityslähestymiskielto eteenpäin. Olemme tehneet aiheesta esimerkiksi parin yrittäjäjärjestön toimitusjohtajan kanssa lehtiin yhteisiä mielipidekirjoituksia ja toivoisin, että kirjaus edistyisi.
Lue koko juttu 25.10.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.