Kauppiasura ei tavallisesti ala uudesta kaupasta, mutta Antti ja Niina Raiski pääsivät viime elokuussa avaamaan Vihtiin Hiidenveden rantaan ihan uutta K-Marketia. Valikoiman rakentaminen tyhjästä asuinalueelle, jonne ruokakauppaa oli odotettu 1980-luvulta lähtien, ei ole aivan yksinkertaista.
– Olen itse täältä Nummelasta kotoisin ja tunsin jo hiukan alueen lähituottajia. Asiakkaat oli hyvin profiloitu, ja oma äitini oli risteyksessä laskemassa autoja aukioloaikojen määrittelemiseksi. Silti osa ratkaisuista onnistui, osa ei ollenkaan, tangokuninkaanakin tunnettu Antti naurahtaa nyt puoli vuotta myöhemmin.
Kun Antti ja Niina tarkastelivat kaupan pohjakuvaa ja sijoittivat sinne pakollisen ketjuvalikoiman, hyllyt olivat yllättäen vasta puolillaan. – Huomasimme, että tänne mahtuu yllättävän paljon omaa valikoimaa. Todellinen valikoimanrakennus on kuitenkin ollut käynnissä vasta kaupan avaamisen jälkeen: tarjonta rakentuu yhdessä asiakkaiden kanssa, Antti sanoo.
Pääsääntöisesti he katsovat onnistuneensa. – Asiakaskunta elää meillä vielä koko ajan, kun yhä uudet ihmiset tottuvat käymään uudessa kaupassa. Korona-aikaan meiltä on haettu paljon eineksiä ja lounaita.
Kaupan ilmeessä näkyy vahvasti aiemmin visuaalisena suunnittelijana työskennelleen Niinan kädenjälki. Sisustuksessa osallistettiin asiakkaita: kauppaa koristavat esimerkiksi Facebookin kuvakilpailussa asiakkailta kerätyt valokuvat paikallisista maisemista.
Kuninkaallisen palvelun nimeen vannova kauppa on otettu yhteisössä ilolla vastaan. Asiakkaat kehuvat palvelua päivittäin, ja kauppa on muodostanut kylälle keskuksen, joka sieltä on aiemmin puuttunut. – Täällä kohdataan naapureita ja vaihdellaan kuulumisia. Kaupan myötä alueelle on alettu puuhata jopa kyläyhdistystä, Niina iloitsee.
Paikallisuus ja asiakkaiden kuuntelu ovat isossa roolissa myös kyläkaupan kevättalvella uudistetulla panimo-osastolla. Tavoitteena oli kehittää valikoimaa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden toiveita, yksinkertaistaa ja selkeyttää osaston ilmettä sekä helpottaa myös kaupan työtä.
Tulokset alkoivat näkyä uudistuksen jälkeen myynneissä heti: hyllystä todellakin löytyvät nyt ne tuotteet, jotka oikeasti myyvät. – Kauppa käy osastolla vilkkaasti, joten uudet hyllytyöntäjät ovat tulleet tarpeeseen: ne pitävät osaston siistinä ja helpottavat työtä, Niina sanoo.
Eniten myyvien perustuotteiden lisäksi merkittävässä roolissa ovat isossa kasvussa olevat alkoholittomat juomat sekä paikalliset ja pienpanimoiden erikoisuudet. Tavoitteena on pitää valikoima niiden osalta kiertävänä ja mielenkiintoisena.
– Pienpanimo-oluissa haasteena on saatavuus: yhden erän jälkeen ei välttämättä ihan heti saa toista. Kuluttajatkin tosin taitavat nykypäivänä ymmärtää sen jo hyvin, Antti sanoo.
Pienpanimo-osaston maskottina koreilee katosta roikkuva puinen Ahvena-kala. Kirvesmiehenä tuolloin työskennellyt Antti veisti Ahvenan vuonna 2016 vastauksena kohuun Helsingin Uuteen Lastensairaalaan 20 000 eurolla hankitusta kiiskeä esittävästä patsaasta. Moottorisahalla työmaalla muutamassa minuutissa valmistunut teos lähti myyntiin 19 800 euron hintaan ja nousi hervottomaksi someilmiöksi, josta kirjoiteltiin Helsingin Sanomia myöten. Ahvena päätyi lopulta hyväntekeväisyyden kautta eteenpäin ja katosi.
– Viime kesänä ennen kauppamme avausta järjestimme Facebookissa Ahvenasta etsintäkuulutuksen. Se löytyikin yllättävän nopeasti, Antti naureskelee.
Ahvenan kotiinpaluuta ei päästy kaupan avajaisissa koronan takia isommin juhlistamaan, mutta Ahvena toimii nyt katosta roikkuen kaupan maskottina. Syksyllä Ahvena sai myös oman nimikko-oluen.
– Löysimme kumppaniksi lohjalaisen pienpanimon. Etiketin ja Ahvena-päädyn suunnittelimme itse. Olut on kiinnostanut ja synnyttänyt paljon hilpeyttä kaupalla, Antti sanoo. – Ja mikä tärkeintä, sitä on tultu hakemaan lisää myös maun takia, huomauttaa Niina.
Teksti Jaakko Mäntyranta Kuvat Mikko Käkelä