PAKKAUSALA ON viime vuosina ollut myllerryksessä nopeasti muuttuvan lainsäädännön ja kiristyvien ympäristö- ja kierrätysvaatimusten vuoksi. Aihe näkyy myös K-ryhmän vastuullisuusstrategiassa, jossa yhtenä tavoitteena on vastuullisten valintojen mahdollistaminen asiakkaille myös pakkausten osalta.
Pakkausten ympäristövaikutuksia säätelevät muun muassa jätelaki ja EU-tasoinen SUP-direktiivi. Suomessa muovisten kertakäyttöisten annospakkausten ja juomamukien vähentämistä edistetään vapaaehtoisella sopimuksella, niin sanotulla SUP green dealilla, joka on joustavampi vaihtoehto pakottavalle lainsäädännölle EU:n vaatimusten täyttämiseksi. K-ryhmä sitoutuu mukaan green dealiin Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksenä.
– Green deal on kaupalle ja teollisuudelle paikka näyttää, että kykenemme vapaaehtoisella sitoumuksella vähentämään kertakäyttöisten muovipakkausten määrää kunnianhimoisesti ja pysyvästi, kertoo Keskossa päivittäistavarakaupan vastuullisuustiimissä kehityspäällikkönä työskentelevä Tiina Kotipelto.
SOPIMUKSEN ENSISIJAISENA TAVOITTEENA on vähentää merkittävästi muovisten kertakäyttöisten annospakkausten ja juomamukien kulutusta vuoteen 2026 mennessä vuoden 2022 tasoon verrattuna. Tavoitteisiin kuuluvat myös muoviroskan määrän vähentäminen ympäristössä, etenkin merten rannoilla, sekä kiertotalouden edistäminen.
Kaupoissa näkyvin muutos liittyy Kotipellon mukaan kertakäyttöisen muovin korvaamiseen kuitu- ja kartonkiratkaisuilla kaupan palvelutiskeillä. Myös kertakäyttöisten juomamukien korvaamista tutkitaan.
Uusiutuvan materiaalin parempi hyödyntäminen pakkauksissa on mahdollista pakkausalalla viime vuosina tehtyjen monenlaisten innovaatioiden avulla. Uusille kokeiluille on Kotipellon mukaan edelleen tarvetta.
– Nykyisin yhä useampi muovipakkaus on mahdollista korvata uusiutuvalla materiaalilla. Moni tuote kuitenkin vaatii rasvan- ja kosteudenkestävyyden, mikä edellyttää annospakkaukselta muovisen suojakalvon käyttöä. Mielenkiintoista on, millaisia pakkaustuotteita ja -kalvoja sellusta pystytään tulevaisuudessa jalostamaan.
VAIKKA PAKKAUKSEN OSUUS elintarvikkeen kokonaisympäristövaikutuksesta on keskimäärin vain muutamia prosentteja, monille asiakkaille kertakäyttöisen muovin vähentämisellä ja helpolla lajiteltavuudella on suuri merkitys. K-Kylässä elokuussa 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan talousjätteen lajitteleminen (84 %) oli yleisin vastuullisuusteko, jota vastaajat kertoivat toteuttavansa omassa arjessaan, ja 42 prosenttia vastaajista toivoi K-ryhmän panostavan jatkossa muovin vähentämiseen pakkauksista.
Myös pakkausten ilmastovaikutukset kiinnostavat asiakkaita. Niiden osalta merkityksellistä on se, saadaanko materiaali kierrätettyä ja pidettyä kierrossa vai päätyykö se polttoon.
– Me voimme edesauttaa pakkausten kierrätysasteen kasvua kahdella tavalla: tuomalla pakkauksiin lajitteluohjeet sekä varmistamalla pakkausten soveltumisen nykyiseen kierrätysinfrastruktuuriin. Esimerkiksi hiilimusta muovinen pakkaus on edelleen haastava kierrätyksen kannalta. Toisaalta mikään pakkaus, edes kompostoituva, ei kuulu luontoon, Kotipelto muistuttaa.
Pakkausratkaisut pohdituttavat Kotkassa
K-Citymarket Kotkan palvelutiski uudistettiin kokonaan syksyllä 2021. Palvelutiskiin otettiin kylmänä ja lämpimänä myytäville tuotteille omat itsepalvelutiskit. Tarjolla on nyt laajempi ja monipuolisempi valikoima muun muassa keittiön omia patonkeja, salaatteja, pizzoja, jälkiruokia ja lämpimiä ruokia.
– Pyrimme tarjoamaan jokaiselle jotakin, ja myös annoskoot on mietitty sen mukaan. Teemme valmiiksi eri kokoisia annoksia, jotta asiakas voi itse päättää, minkä verran ottaa, palvelutiskin ateria- ja lihapuolesta vastaava Pia Pätäri kertoo.
TUOTEPAKKAUKSET OVAT YKSI OSA palvelutiskin hyvää asiakaskokemusta. Kuluttajien kiinnostus pakkauksia kohtaan on lisääntynyt, mutta kovin paljoa palautetta niistä ei ainakaan kotkalaiskaupassa vielä tule.
Pätäri ja kalatiskiä hoitava Marika Ikonen tunnustavat, ettei sopivan ja riittävän laadukkaan pakkauksen löytäminen ole ollut aina ihan helppoa. Kotkaan pakkauksia tulee useammalta toimittajalta.
– Aika paljonkin olemme joutuneet sumplimaan ja tekemään työtä sopivien pakkausten löytämiseksi, ja hinnoissakin on paikoitellen isoja eroja. Yhtenä tavoitteena on ollut löytää mahdollisimman yhtenäiset pakkaukset, jotta hyllyt näyttäisivät siisteiltä, Pätäri toteaa.
Pakkausmateriaaleissa ollaan siirtymässä päivä päivältä vastuullisempaan suuntaan. Esimerkiksi kertakäyttöisen muovin määrä pakkausratkaisuissa on vuosien saatossa selvästi vähentynyt, ja sen ovat kotkalaiskaupan asiakkaatkin huomanneet.
– Ennen käytössä oli paljon kannellisia muovirasioita, nyt löytyy jo hyvin esimerkiksi pahvisia vaihtoehtoja. Vastuullisuus on tätä päivää myös pakkausratkaisuissa ja varmasti asiakkaatkin arvostavat tätä kehitystä, Ikonen sanoo.
Lue koko juttu 28.10.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.