Kotimaisuus sydämen asiana

Jaa

Ilmajoen K-Supermarketissa jokainen päivä on suomalaisen ruoan päivä. Oman maan antimet ovat Pohjanmaalla arvossaan, ja paikallisuus on kaupan toiminnan ydintä.

Vartin päässä Seinäjoelta, viljapeltojen keskellä pilkottaa Pohjanmaan parhaana K-Supermarketina palkittu moderni ruokakauppa, jossa 18 kotimaisen ruoan ystävää tarjoaa kauppiaansa johdolla iloista palvelua paikallisin maustein.

ETELÄ-POHJANMAALLA itsekin kasvanut kauppias Jaana Jokiaho otti heti alusta pitäen tehtäväkseen rakentaa kauppansa valikoiman paikallisuuden ympärille. Se oli juureva valinta maatalousvaltaisen kunnan kaupalle ja tuki tavoitetta olla alueensa paras päivittäistavarakauppa.

– Olemme helposti saavutettava lapsiperheen ostospaikka. Toimimme osana yhteisöä. Tuoreus, laatu ja paikallisuus ovat laajan valikoimamme kulmakivet. Tässä hengessä kehitämme henkilökuntani kanssa kauppaa edelleen, Jokiaho sanoo.

OSTOSKORIN hinnalla kauppiaan mukaan iso merkitys monille asiakkaille, mutta läheskään aina se ei ole tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Kauppias kertoo, että keväällä verkkokauppatilauksissa asiakkaat kysyivät paljon luomua ja monesti viitteissä kiellettiin korvaamasta kotimaisia tuotteita ulkomaisilla. 

Ilmajoen maatiloilla kasvaa varsinkin possua ja broileria, ja Atrialla on suuri merkitys alueen työllistäjänä. Sen tuotteilla on iso rooli kaupan valikoimassa, ja myös pienten paikallisten lähituottajien tuotteet ovat hyvin edustettuna. – Kotimaisuus on asiakkaillemme lähestulkoon tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä, Herkkutorista vastaava lihamestari Jarkko Laurila kertoo.

Kauppias Jokiahon mukaan paikallisten tuotteiden myynti on kasvanut vuosi vuodelta kautta linjan. Haku uusista toimittajista ja tuotteista on päällä koko ajan.  – Annamme paikallisille toimijoille aina ilolla mahdollisuuden päästä valikoimaamme.

– Kotimaisuus arvostetaan täällä maaseudulla todella korkealle, kun tuottajat ovat lähellä. Se on tärkein valintatekijä varsinkin lihassa, maitotuotteissa ja hedelmissä ja vihanneksissa.

Tämän lupauksen kauppias antoi asiakkailleen jo kauppaa perustaessaan.

ASIAKKAITA AUTETAAN löytämään haluamansa kotimaiset ja paikalliset tuotteet erottuvilla esillepanoilla ja opastavilla soiroilla. Kotimaisuus on kantava teema markkinoinnissa, ja kauppias on pannut merkille myös Ole osa hyvän ketjua -kampanjan, jossa K-kaupat ovat mukana yhdessä Suomalaisen Työn Liiton, elintarvike- ja käyttötavarayritysten sekä Ruokatietoyhdistyksen ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa.

– Olemme teettäneet myös oman videon yhteistyöstä paikallisten tuottajien kanssa, se löytyy Facebook-sivuiltamme. Kerromme somessa muutenkin aktiivisesti uusista paikallisista toimittajista ja tuotteista.

KOTIMAISUUS JA LÄHIRUOKA ovat nousseet tänä vuonna ihan uudella painoarvolla kaikkien huulille, mutta paikallisten K-kauppiasyrittäjien K-kaupoissa ne ovat olleet toiminnan kulmakiviä kautta aikojen.

Jokiaho arvelee, että Suomessa taidettiin ymmärtää laajemmin vasta korona-aikana, miten tärkeää kotimainen ruoantuotanto meille on. – Mikä onni on elää maassa, jossa on turvallinen ruokaketju ja puhdas luonto!

 

TEKSTI: Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT: Johanna Saarenpää

 

Lue koko juttu elokuun Kehittyvästä kaupasta