Turkulaisen K-kauppiaan Tuulia Niemisen, 28, kertoma yrittäjätarina innoitti turkulaisia liiketalouden opiskelijoita, kun Nieminen monen muun K-kauppiasyrittäjän tavoin vieraili Yrittäjän päivänä 5.9. ammattikorkeakoulussa kertomassa työstään.
Opiskelijoiden edessä seisova nainen oli kuin yksi heistä. Hänellä on kuitenkin pyöritettävänään jo toinen K-kauppa. Työntekijöitä on 11 ja liikevaihtoa vähän päälle kaksi miljoonaa euroa.
– Se voi kuulostaa pieneltä, mutta hommia on paljon. Olen ylpeä kaupastani, eikä tähän pisteeseen ole ollut helppo päästä, Tuulia kertoi.
ON VAIN NELJÄ VUOTTA siitä, kun hänelle tarjottiin luotsattavaksi ensimmäistä K-kauppaa. Se sijaitsi Turun saaristossa ruotsinkielisellä Taalintehtaalla.
Valkokankaalle ilmestyy ensimmäisen kauppiasvuoden numeroita. Työtunteja kertyi viikossa hurjasti enemmän tavalliseen ansiotyöhön verrattuna. Palkoille ei päässyt.
– Moista ei palkkatöissä kestäisi, mutta itselle tehdessä sen jaksaa.
Tuulia rauhoitteli yrittäjyydestä kiinnostuneita kuulijoitaan. Enää hän ei tee hillittömiä työmääriä. Normiviikko riittää.
– Olen saanut venyä, mutta nyt ollaan siinä pisteessä, että se kannatti. Elämä on niin paljon helpompaa. Tienestitkin ovat eri luokkaa kuin alussa.
Kauppiasaika Taalintehtaalla kesti vuoden. Ennen kuin hän ehti edes luovuttaa avaimia pois, tuli soitto. Turun keskustassa avattaisiin uusi kauppa. Tuore kauppias tarttui tilaisuuteen.
– Onhan se siistiä, että saa olla kauppiaana omassa kotikaupungissaan ja vielä Hansakorttelissa.
TUULIA LUETTELEE YRITTÄJYYDESSÄ tarvittavia ominaisuuksia: sitoutuminen, paineensietokyky, ihmissuhdeosaaminen, uhrautuminen ja kärsivällisyys. Pitää olla uskoa siihen, että kyllä tästä hyvää tulee.
– Vähän hulluuttakin tarvitaan. Itseäni pelotti ensin, mutta kyllä sitä sitten oppi. Kaupan alan työ ei ole mitään ydinfysiikkaa. Sitkeydellä pääsee pitkälle.
Tuulia on ollut kaupan töissä jo 17-vuotiaasta opintojen ohessa. Valmistuttuaan viisi vuotta sitten tradenomiksi hän soitti Keskon rekrypäällikölle ja kertoi kauppiasuran kiinnostavan.
Psykologisten testien ja haastattelun jälkeen alkoi juuri hänelle räätälöity vuoden kestänyt ruokakauppiasvalmennus. Se sujui etänä kaupan työn ohessa.
– K-kauppiaaksi on helppo lähteä, kun konsepti on valmis. Mitään ei tarvitse kehittää tyhjästä.
Teksti: Virpi Adamsson / Kuva: Suvi Elo