Kunnolla paukkuja premium-tuotteisiin

Jaa

Kauppias Sami Sivonen ei peittele innostustaan, kun hän esittelee uutuuttaan hohtavan kaupan ylivoimaosastoa. Lihakaupan painopisteet löytyivät hänen mukaansa nopeasti ja yllättävän helposti, kun Qlik sensestä kaivettu asiakasdata yhdistettiin omiin kokemuksiin ja havaintoihin.

Tampereen Pirkkalan K-Citymarketissa on perehdytty lihan kulutuksen muutoksiin juurta jaksain. Kauppa uudistui keväällä lattiasta kattoon, ja samalla kaupan lihaosasto siirtyi kertaheitolla 2020-luvulle.  ”Lihamestarimme Jani Hellgren ja konseptikehityksestä avuksemme tullut Jani Tynkkynen tekivät erinomaista työtä”, kauppias kehuu.

Kaupan liikeideaa tarkistettaessa oli havaittu, että markkinoilla on tapahtunut viime vuosina isoja muutoksia. Alueelle on rakennettu paljon uusia asuntoja, ja lapsiperheet ovat nousseet aikuistalouksien ohi suurimmaksi asiakasryhmäksi.

Lapsiperheiden ostoskorissa korostuvat jauheliha ja broileri, joten niille on annettu lisää tilaa valintatiskissä. Myös kaupan itse pakkaamien tuotteiden määrää on kasvatettu, ja monet aiemmin palvelutiskistä myydyistä tuotteista löytyvät nyt kätevästi itsepalvelusta.

Palvelu pelaa

Palvelutiski lyheni hieman, mutta siitä tuli näyttävämpi. Kolmitasoisessa vitriinissä ja erikoislihakaapissa saadaan nyt esille ravintolatason laatua ja ruokaosaamista, mikä erottaa kilpailijoista.

”Asiakkaamme ovat toki olleet aiemminkin vaativia ja olemme tarjonneet laajaa valikoimaa sekä esimerkiksi makuja maailmalta -teeman kautta monenlaisia vaihtoehtoja. Kun nyt syvennyimme mahdollisuuksien tunnistamiseen, saimme rohkeutta pistää kunnolla paukkuja myös äärimmäisiin premium-tuotteisiin ja esimerkiksi luomulihaan”, kauppias Sivonen selvittää.

”Black Angus -rotukarjaa, Dry Aged -lihaa, tuoretta karitsaa, hirveä ja poroa…”, lihamestari Hellgren listaa palvelusta myytäviä gourmet-kokkienkin suosimia tuotteita. Laatulupaus saa lisää katetta takana olevasta erikoiskaapista, josta tuotteet nostetaan esille menekin mukaan.

Valikoiman lisäksi Pirkkalassa on kiinnitetty huomiota osaamiseen. Ammattitaitoinen henkilökunta on saanut hyvät opit uudenlaisista tuotteista, ja jokainen palvelutiskillä työskentelevä tietää kertoa asiakkaille, miten eri tavalla tuotetut lihat eroavat toisistaan ja miten niitä kannattaa kotona käsitellä.

Kun uudistuneella osastolla on nyt käyty kauppaa kolme kuukautta, lihaosaston myynti on kehittynyt erinomaisesti ja elokuussa vauhti sen kun kiihtyi. Palvelutiskiltä myydään määrällisesti hieman aiempaa vähemmän, mutta euroissa enemmän.

Sesongit kunnolla esiin

Menestys ei syntynyt yhdessä yössä. ”Kuukauden päivät siihen meni. Onneksi ymmärsimme antaa muutokselle aikaa”, kauppias Sivonen mainitsee.

Asiakassuhdetta on rakennettava pitkäjänteisesti ja tinkimättömästi. ”Juuri nyt se tarkoittaa riistakauden haltuun ottoa. Osaamista pitää tuoda esiin isosti.”

Riistan ympärivuotista tarjontaa varten lihaosastolle on hankittu pieni pakasteallas, josta löytyy sellaistakin erikoisuutta kuin karhua. Sesongeittain pidetään huolta, että vaikkapa sorsalintuja, poroa ja hirveä saadaan tarjolle myös tuoreena.

Asiakkaiden kiinnostusta on alettu herätellä myös erikoistuotteiden rajoitetulla tarjonnalla. Viimeksi myytiin pieni erä amerikkalaista pihvikarjaa.

Lihamestari Jani Hellgren kertoo, että grillikauden jälkeen valikoimaan nostetaan taas vahvemmin pata- ja uuniruokiin sopivat lihat.

Suunnitelmat on tietysti jo tehty myös joulun varalle. Kysyntä on viime vuosina siirtynyt kinkuissakin kohti korkeampaa laatua. Myös luomuilla ja paikallisten toimittajien tuotteilla on selvästi nostetta.

Lue koko juttu syyskuun Kehittyvästä Kaupasta.

Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen Kuvat Kalle Parkkinen