Vuosi sitten tehty urakka, jossa kauppaan tuotiin EU-määräykset täyttävä kylmäjärjestelmä, oli K-kauppiaiden Oili ja Marco Ihalaisen mielestä kallis ja työläs, mutta lopputulos palkitsee.
– Kylmää syntyy energiatehokkaasti ja laitteita on helppo säätää. Myös asiakkailta on tullut hyvää palautetta siitä, että kylmäkaapeissa on ovet, mikä säästää tietenkin osaltaan energiaa, Oili kuvailee.
Uuden kylmäjärjestelmän myötä kaupassa on irtauduttu myös kokonaan erillisistä panimokaapeista.
– Panimokaapit tuovat hyvin esille omat tuotteensa, mutta niiden takia asiakkaan on vaikeampi saada käsitys kokonaistarjonnasta. Erillislaitteet ovat ongelmallisia myös energiankulutukseltaan, Oili miettii.
Kauppiaspariskunnalla on Turun keskusta-alueella myös kolme muuta, asiakaskunnaltaan ja valikoimiltaan hyvin samantapaista K-Marketia. Niissä kylmäremonttien ajankohdista ei ole vielä tietoa.
Kesällä kauppa vilkastuu entisestään
Myymälän vastaava myyjä Emmi Vihanto kertoo, että juomamyynti on K-Market Ruokatorille erittäin tärkeää.
– Täällä keskustassa on paljon toimistoja, kouluja ja toisaalta pieniä perheitä ja yksinasuvia. Meiltä haetaan usein nopeasti mukaan otettavaa syötävää ja tähän sopivaa juotavaa.
Kesällä meno kiihtyy sitten entisestään. Auringon lisäksi vauhtia antavat esimerkiksi kaupungin kesätapahtumat.
– Turku on erittäin vilkas kesäkaupunki; Ruisrockin, Kesärauhan tai Aurafestin tapaisia festivaaleja on joka viikonloppu. Meiltä on kätevä hakea pientä virvoitusta myös, jos suuntaa vaikkapa piknikille Aurajoen rannalle, Marco mainitsee.
K-Market Ruokatorin uuden pitkän kylmäkaapiston sisältö on mietitty tarkoin. Kylmävalikoimassa painottuvat energiajuomat ja hyvinvointijuomat. – Tutkimme K-ryhmän myydyimpien juomien listaa ja painotimme niitä valikoimassa. Se osoittautui toimivaksi ratkaisuksi, Marco kertoo.
Oili mainitsee, että uuden myymälän hyvinvointijuomien myynti on kaksinkertaistunut.
– Se on tietenkin monen tekijän summa. Kasvuun vaikuttavat uudet tilat, juomien näyttävä esillepano ja varmasti myös onnistunut valikoima.
K-Market Ruokatorin etuosassa, hyvällä paikalla, on myös kylmäsaareke, jolla tuetaan ruoan ja juoman yhteismyyntiä.
Pisteessä on tarjolla muun muassa kaupassa valmistettuja premium-patonkeja, paikallisten ravintoloiden annospakkauksia, tuoreita hedelmiä ja kuivalihaa – sekä toisaalta erikoisjuomia vihreästä teestä kombuchaan ja tuorepuristettuihin raakamehuihin. Vieressä on myös appelsiineja, joista voi kaupan mehupuristimella puristaa oman juomansa.
Yksi kenties yllättäväkin hittituote löytyy: Pirkka-vesi.
– Asiakkailta tulee välittömästi noottia, mikäli sitä ei ole kylmässä, Oili kertoo.