Matkailubuumi näkyy myös Lapin rautakaupassa

Jaa

Sodankylän ja Inarin K-Rautojen kauppias Jouko Strand kehittää kauppojaan alati ajan tarpeisiin. Matkailun elpyminen näkyy etenkin Inarissa. Revontulikotien ja hotellihuoneiden tarvikkeita toimitetaan ripeää tahtia ja talonrakennuskin on elpynyt.

”Aasialaiset turistit ja revontulibuumi näkyvät. Revontulikodat ovat varustettuja kuin hotellihuoneet, niissä on wc- ja suihkutilatkin. Me toimitamme tarvikkeita nykyisin suoraan tehtaalle”, kauppias Strand kertoo. Hän aloitti puolisonsa Maarit Adolfsenin kanssa kauppiaina Sodankylän K-raudassa liki 15 vuotta sitten; Ivalon K-Rautaa he ovat johtaneet yhdeksän vuotta. Asiakastarpeet eroavat selvästi paikkakunnittain, ja valikoimia on muokattava sen mukaan.

Poroelinkeino tuo rautakauppaan merkittävän asiakaskunnan, sillä poromiehet ostavat paljon koneita, kuten moottorikelkkoja ja mönkijöitä. ”Konekantaa uusitaan koko ajan ja tunturissa voi nykyisin nähdä poromiehen jopa enduropyörän selässä. Yhden Yamahan olemme jo toimittaneet”, Strand naurahtaa

Hirsi kiinnostaa omakotiasujiakin

Nousukaudet saapuvat Lappiin aina hiukan viiveellä, mutta elpymistä on jo ilmassa ja matkailurakentamisen vilkastuminen näkyy rautakaupassakin. Asiakkaille toimitetaan avaimet käteen -periaatteella Ainoakoteja sekä Kimara-hirsitaloa. Kelon saanti on nykyisin lähes mahdotonta, joten rakennukset tehdään höylähirrestä. Hirsi kiinnostaa nyt myös omakotiasujia, ihmiset arvostavat talon hengittävyyttä.

Talomyyjä Janne Raasakan tavoittaa varmimmin autosta, sillä hänen haastava, laaja työkenttänsä ulottuu Kilpisjärvelle ja Utsjoelle asti. K-Rauta toimittaa asiakkaille sekä pelkkiä talopaketteja että kokonaisia urakoita, jolloin kaupasta hoidetaan taloon kaikki sisustusta myöten.

”Nyt kauppa käy! Kun aiempina vuosina asiakkaat ovat olleet liikkeellä helmi-maaliskuussa, tänä vuonna talokaupoille ryhdyttiin jo syksyllä”, Raasakka kertoo.

Ammattilaiset varattava hyvissä ajoin

Alihankkijoita käytetään paljon. ”Tekijöistä on pulaa, ja hyviä ammattilaisia on osattava varata hyvissä ajoin”, Jouko Strand sanoo.

Myös monenlaisten asennusten tilaukset ovat lisääntyneet. Strand arvelee syyn olevan paitsi nykyihmisten taidon-, myös ajanpuutteessa. Erikoisammattiosaaminen korostuu myyjien työssä, ja siihen kauppias on panostanut henkilökunnan rekrytoinnissa ja koulutuksessa.

Sodankylän kaupassa on noin satatuhatta tuotetta ja runsaus houkuttelee shoppailijoita. Nopeat trendimuutokset edellyttävät, että kaupassa ollaan ajan tasalla muun muassa vaihtuvista sisustus- ja pintaremonttimateriaaleista.

Asiakassuhteet henkilöityvät

Maatalousmyyjä Juha Piirala tuntee hyvin pohjoisen asiakaskunnan mielenliikkeet. Hän tietää, että paikallisten kanssa on ensin tutustuttava asiakasluottamuksen syntymiseksi.

”Mitä ylemmäs Suomessa mennään, sitä enemmän asiakassuhteet henkilöityvät”, hän sanoo. Pian Sodankylän K-Rautaan töihin tultuaan hän hurauttikin autolla maakuntakierrokselle.

”Kiersin reunastaan kaikki alueemme maatilat ja porotilat ja esittäydyin.”

Maatalousmyyjä elää tiiviisti vuodenajoissa. Keväisin kauppaa tehdään maatilojen tarvitsemista siemenistä, muoveista ja verkoista. Syyspuintien jälkeen alkaa saapua jahtiväkeä.

”Metsästäjille menee valtavat määrät koiranruokaa, myös nuolu- ja riistakiviä ostetaan paljon.”

Kun pakkaset iskevät ja lumi laskeutuu jäkälikölle, alkaa pororehunmyynti. ”Rehumyynti on isoa – hirvaat ja vaatimet ovat tottuneet, että pakkasten tultua ne kulkevat kotiin syömään.”

Hyllyistä löytyy kaikkea

Myymäläpäällikkö Pertti Kuusela on paljasjalkainen sodankyläläinen ja työskennellyt Sodankylän K-Raudassa 18-vuotiaasta asti. Hän nauttii työstään ja tuntee asiakkaansa. Hän on nähnyt rautakaupan valtavan kehityksen.

”Monelle tulee vieläkin yllätyksenä, miten iso liike tämä on, hyllystä saa nykyisin kaikkea. Ja logistiikka pelaa sujuvasti, rekat ja täysperävaunut kulkevat, tavaraa tulee paljon muun muassa Oulusta ja Pölkyltä Kuusamosta.”

Sodankylän ja Ivalon myymälät tekevät paljon yhteisostoja. Suurin asiakasryhmä ovat yritysasiakkaat, joista osa on satojen kilometrien päässä. Harvat rakentavat enää itse. ”Nykyisin käytännössä kaikki otetaan pakettina. Osittain tämä johtuu siitä, että rakennusmääräykset ovat tiukentuneet”, hän pohtii.

Hiihtokeskusten investoinnit näkyvät heti rautakaupan myynnissä, sen vuoksi kaupantekijät seuraavat tarkkana myös tunturikuntien päätöksentekoa.

”Länsi-Lapissa rakennetaan paljon, samoin Saariselällä. Luostolla sen sijaan on hiljaisempaa ja kuntamme voisi satsata sen kehittämiseen hieman enemmän”, Kuusela pohtii.

Isoja investointeja

Jouko Strand on toteuttanut kaupoissaan isoja investointeja. Sodankylän K-Raudalle hän hommasi uudet tilat yhdeksän vuotta sitten ja osti samaan aikaan Ivalosta kilpailijan ja aloitti siellä Ivalon K-Raudan. Molemmat liiketilat ovat omia. Ivalossa maansiirtokone tasaa parhaillaan tilaa uudelle ulkomyymälälle.

”Ja tämä Sodankylän liike on juuri lähdössä piirustuslaudalle. Vuoden alussa alkaa myymälätilojen uudistaminen; kaikki myyntipaikat käydään läpi, esillepanoon kiinnitetään huomiota ja toimintaa nykyaikaistetaan.”

Strand nauttii kauppiaan työstä ja iloitsee siitä, että on voinut koko uransa ajan visioida ja toteuttaa uusia suunnitelmia.

”Nämä ovat olleet mukavia vuosia! Kehittämistä on jatkuvasti, kauppa ei ole ikinä valmis.”

 

Teksti: Sirpa Palokari

Kuva: Antti Saraja

 

Lue lisää Kehittyvästä Kaupasta nro 10/2017.