Myyntiohjelmat tarjosivat erinomaisen mahdollisuuden erottua

Jaa

Hämeenlinnan K-Raudan lattiapäällyste- ja laattaosaston tunnelma on kuin erikoisliikkeessä. Tilan visuaalisuuteen, opasteisiin ja toiminnallisuuteen satsaaminen on parantanut myyntilukuja lyhyessä ajassa.

KAUPPIAS Janne Enqvist ei epäröinyt hetkeäkään, kun hän sai tilaisuuden pilotoida silloisessa kaupassaan lattiapäällyste- ja laattaosaston myyntiohjelmia. Myymälä oli vuosi aiemmin uudistettu lähes kauttaaltaan, mutta kodin pintoihin keskittyvät osastot muistuttivat vielä vanhasta. Uudistus toteutettiin molemmilla osastoilla helmi-maaliskuussa 2021, ja lopputulosta kehuvat niin asiakkaat kuin henkilökuntakin.

– Siirryimme perinteisestä rautakaupasta visuaalisesti miellyttävään myymälään, joka huokuu arvokkuutta ja vahvaa brändiä. Ihan kuin kaupassa olisi messut joka päivä, lokakuun alussa uudessa kauppapaikassa aloittava Enqvist myhäilee.

K-Raudan myyntiohjelmat ovat tarjonneet erinomaisen mahdollisuuden erottautua kilpailijoista vilkkaalla alueella. Myymäläpäällikkö Antti Parkkinen on ollut yhdessä osastovastaava Mirka Rantasen kanssa tiivisti mukana niiden toteutuksessa aina suunnitteluvaiheesta remontin valvontaan. Koska pohjalla oli valmiiksi kokemusta maalauksen myyntiohjelmasta, monesta asiasta suoriuduttiin rutiinilla yhdessä asiantuntijoiden kanssa.

LATTIOIDEN MYYNTIOHJELMASTA vastaava K-Raudan konseptien kehityspäällikkö Christina Holopainen kertoo, että samat lainalaisuudet kuin muissakin K-Raudan myyntiohjelmissa pätevät myös lattioissa ja laatoissa. – Kaiken toiminnallisuuden ytimessä on asioinnin helppous ja asiakastyytyväisyyden parantaminen sekä myynnin ja tuoton kasvattaminen inspiraatiota unohtamatta.

Tuliterää lattiapäällysteosastoa ei Antti Parkkisen mukaan voi edes verrata vanhaan. Nyt osasto pysyy kiireistä huolimatta hyvässä järjestyksessä. Avarat käytävät ja tyylikäs värimaailma houkuttelevat asiakkaita vaeltelemaan käytävillä pidempääkin.

VALINTOJEN HELPOTTAMINEN näkyy kaikkialla. Opasteet ovat selkeät ja esillepano inspiroi. Lattiamallit parketeista hybrideihin värivaihtoehtoineen sekä jalkalistat on koottu suurelle seinälle, selkeää taustaa vasten. Jo yhdellä silmäyksellä saa hyvän käsityksen runsaasta tarjonnasta. Esittelyseinän yksityiskohdat sujuvoittavat myyjän työtä. Esimerkiksi vinyylilankut on ripustettu siten, että tuotteiden pienetkin erot on helppo hahmottaa ja esitellä. Lähistöltä löytyvät myös muut remontissa tarvittavat tarvikkeet, jotka helposti unohtuvat asiakkaan keskittyessä lattiamateriaaliin.

– Asiakas voi ostaa varastotuotteista reilunkokoisen mallipalan neljän euron hintaan. Sen avulla saa selkeän kuvan, miltä tuote näyttää kodin valaistuksessa tai huonekalujen rinnalla. Jos mallipalan palauttaa, rahat saa takaisin, Rantanen kertoo.

LAATTAOSASTO AVAUTUU lattiapäällysteosaston vieressä, valoisana ja värikkäänä. Tilassa yhdistyvät erikoisliikkeen tunnelma ja perinteisen rautakaupan toiminnallisuus. Molempia tiloja palvelee suunnittelupöytä, jonka ympärillä asiakas voi itsenäisesti tai myyjän opastuksella tutustua eri materiaaleihin ja vertailla tuotteita.

Suurin muutos vanhaan on tapahtunut tuotteiden esillepanossa. Huomio kiinnittyy esittelyhyllyihin, joita rytmittävät monenmalliset laatat eri sävyissä. Runsas valikoima esittäytyy jämptissä järjestyksessä, mutta houkuttelevasti. Laatan nyt poimia seinältä ja kokeilla rinnakkain eri vaihtoehtojen kanssa.

K-Raudan konseptien kehityspäällikkö Sini Leppäalhon mukaan laattaosaston uusi ilme on herättänyt ihastusta niin kaupan henkilökunnassa kuin asiakkaissakin. – Olemme saaneet palautetta, että laattakokoelmat tuntuvat muutoksen myötä runsaammilta. Todellisuudessa määrät eivät ole muuttuneet, ne vaan esitellään aiempaa fiksummin.

Myös laattaosastolla on tarjolla runsaasti tietoa. – Esimerkiksi uusitut tuotekortit antavat tietoa laattojen ominaisuuksista ja myymälästä löytyy monipuolisesti opastusta laattojen ostamiseen ja hoitoon. Laattojen tarramerkinnät kertovat, onko kyseessä varasto- vai tilaustuote.

Vaikka varsinainen sisustuskausi, syksy, on vasta käynnistymässä, myyntiluvut ovat jo lyhyessä ajassa lähteneet nousuun. – Molemmat osastot toimivat todella hyvin, myymäläpäällikkö Parkkinen sanoo.

– Ne ovat näyttäviä ja asiakasystävällisiä eli juuri sitä, mitä lähdimme tavoittelemaan. Syksystä on tulossa todella mielenkiintoinen, ja viimeistään talven aikana tulokset konkretisoituvat.

TEKSTI Maria Rautio/ KUVAT Harri Nurminen

 

Lue koko juttu 23.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta