Leipä on urbaaninkin kaupan kivijalka

Jaa

K-Market Jätkäsaaressa hyvin hoidettu, monipuolinen leipäosasto on tärkeä houkutustekijä. Makuleivistä tuli urbaanin kaupan vetonaula.

CITYTRENDIT SOLAHTAVAT luontevasti helsinkiläisen K-Market Jätkäsaaren valikoimiin. Hedelmien ja vihannesten rinnalla leipä on Jätkäsaaressa isossa roolissa, ja panostus siihen näkyy asiakkaille esimerkiksi paistotuotteiden tarjonnassa. Kaupan ja Lantmännen-leipomon kumppanuus alkoi vuoden alussa, ja leipuri toimitti Leipämö-konseptikalusteet myymälään maaliskuussa. Jo ennen sitä se järjesti henkilökunnalle paistokoulutuksen, ja lisääkin oli luvassa. Korona muutti suunnitelmat.

Kevät mentiin kaupassa paistossa jonkin verran karsitummin, pakatuilla perustuotteilla. Kesällä palailtiin runsaampaan vitriinimyyntiin, syksyn mittaan kokeillaan taas vähän laajempaa valikoimaa.

– Jätkäsaarelaiset ovat kuitenkin koko ajan uskollisesti ostaneet suosikkilämpimäisiään, kauppias Ville Hämäläinen kertoo.

MAKULEIVÄT ovat kaupan ehdoton hitti, ja niiden valmistaminen ja paistaminen onkin kaikkien kokoaikaisten myyjien hyppysissä. 

– Meidät on yllättänyt, miten paljon niitä on mennyt: kuuden kuukauden aikana olemme myyneet 3 200 Makuleipää. Niiden iso menekki ei silti ole vaikuttanut paljonkaan muun paistoleivän myyntiin, Hämäläinen selvittää.

Tuoreuden varmistamiseksi tuotteita paistetaan päivittäin aina rajallinen määrä ja erä kerrallaan. Joka työvuorossa pidetään huolta siitä, että suolaista ja makeaa paistotuoretta on tarjolla. Ilta-asiakkaillekin riittää aina tuoretta leipää. – Paistaminen ja leivän tuoksu vaikuttavat kaupan tuoreusmielikuvaan. Leipä on ruokakaupan peruskivi, kauppias näkee.

PAISTOSUUNNITELMA ja -aikataulu sekä kulloinenkin tilanne ohjaavat siinä, mitä milloinkin paistetaan. Vitriinit ja esillepanot houkuttelevat tarjonnallaan. Paistotuotteiden osastovastaava Tuula Laine oli mukana myös uuden Leipämön suunnittelussa.

– Odotan jo syksylle kaavailtua munkki-donitsi-koulutusta. Luvassa on taas jotain uutta omaan työhön ja asiakkaille. Kaikki meillä tykkäävät olla paistopisteellä ja tehdä makutuotteita, se on kivaa vaihtelua perustyöhön,

Arkisin paistotuotteiden menekkiä vilkastuttavat kaupassa asioivat työmiehet. Iltaisin ja viikonloppuisinkin kauppa käy. – Sunnuntaiaamuisin menee riisipiirakkaa ja croissantteja, kun jätkäsaarelaiset hakevat meiltä vastapaistettua aamiaispöytään, Tuula Laine sanoo.

– Olemme vähän niin kuin asukkaiden jääkaappi, Ville Hämäläinen täydentää.

 

TEKSTI Riitta Kilgast / KUVAT Pekka Lähteenmäki

 

Lue koko juttu syyskuun Kehittyvästä kaupasta