Idea syntyi, kun Vuollot tuttua makkarapakettia tutkiessaan havaitsivat alkuperältään kotimaiseksi olettamansa tuotteen lihan tulevankin EU:n ulkopuolelta.
HE HALUSIVAT AUTTAA kiireisiä kuluttajia löytämään kotimaiset tuotteet helposti kaupan hyllyltä ja näkivät Hyvää Suomesta -merkin vastaavan parhaiten tarpeeseen. Ruokatiedossakin innostuttiin asiasta, ja Vuollot ryhtyivät silloisessa kaupassaan K-Market Simontorissa toimiin.
– Aloitimme tuotteiden merkitsemisen lihahyllystä ja kerroimme asiasta Facebookissa. Emme osanneet arvata, että homma ottaisi tuulta alleen tässä mittakaavassa. Asiakkaat antoivat valtavasti positiivista palautetta. Kiitoksia sateli etenkin seudun maanviljelijöiltä. Meille tuli paljon puhelinsoittoja, yksikin maanviljelijä liikuttui kyyneliin asti kehuessaan toimintaamme, kauppiaat kertovat.
HYVÄÄ SUOMESTA -MERKKIEN laiton ajoitus osui kauppiaiden mukaan heidän tietämättään ihan nappiin. – Reijo Karhinen oli juuri luovuttanut hallitukselle selvitystyönsä loppuraportin koskien suomalaisen maatalouden tilaa. Kun Karhinen sitten twiittasi kotimaisten tuotteiden lipullisista hintalapuista kaupassamme, media nappasi jutun, Janne Vuollo kertaa.
Valtakunnallisiin lehtiin tehtiin haastatteluja, ja monet toimintamallista kiinnostuneet kauppiaat ottivat heihin yhteyttä. Merkit ovat herättäneet huomiota ja innostaneet asiakkaita pohtimaan elintarvikkeiden kotimaisuutta.
– K-ketjussa saamme olla erityisen ylpeitä siitä, että meidät tunnetaan vastuullisuudesta. Maine velvoittaakin meitä kauppiaita toimimaan tiettyjen periaatteiden mukaisesti. Itse pidän Suomen omavaraisuutta tärkeänä asiana, ja toivon, että suomalainen tuotanto pysyy tulevaisuudessakin virkeänä, kauppias sanoo.
Katso video:
Teksti: Maria Rautio / Kuva ja video: Vallilan Vaara