Haastattelu on tehty ennen kuin K-Citymarket Järvenpää voitti IGD Awardsin Store of the Year 2019 -kilpailun 7.11.2019.
Järvenpääläiset, uusimaalaiset, suomalaiset ja nyt myös alan gurut ympäri maailmaa fanittavat pienen radanvarsikaupungin huippukauppaa. Ihmettelijöitä tulee kaukaakin. Pelkästään se, että suomalainen kauppa ensimmäistä kertaa kisaa finaalissa maailman parhaan ruokakaupan tittelistä isojen kansainvälisten ketjujen lippulaivamyymälöiden rinnalla, on ainutlaatuista. Ainutlaatuiseksi voi kuvailla myös diplomikauppias Markku Hautalaa.
– Olen aina ollut vähän tällainen outo ja kulkenut omia polkujani, hän itse toteaa.
AINA NE POLUT eivät ole olleet siloisia. Rajuin pysähdys tuli vuosituhannen alussa, kun Hautalan Helsingin keskustaan perustama K-Market meni konkurssiin. Siinä menivät rahat, työ ja itsekunnioitus. – Läheltä piti, ettei mennyt henkikin, mies tunnustaa.
Uuden mahdollisuuden saatuaan Fenix-lintu nousi tuhkasta. Raha-asioissa entistä varovaisempi mutta ihmisenä rohkeampi Hautala kävi Porvoossa tuplaamassa pienen marketin myynnin tekemällä asioita uudella tavalla, asiakkaiden parhaaksi. Samalla meiningillä hän suuntasi seuraavalle polulle Järvenpäähän K-Citymarketiin.
KAHTENATOISTA JÄRVENPÄÄN-VUOTENA on tapahtunut valtavasti. Henkilökunnan kanssa on haettu maailman kaupoista ideoita, joita on sitten yhdessä toteutettu. Osastoja ja toimintoja on pistetty pala palalta ja moneen kertaan uuteen uskoon ja kehitelty yksilöllisiä ratkaisuja. Vauhti on vain kiihtynyt, ja kaupasta on tullut monella tapaa suomalaisen vähittäiskaupan edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.
Ratkaiseva loikka oli lähteä Japaniin perehtymään aitoihin susheihin ja niiden valmistukseen. Kauppaan hankittiin lisää osaajia, tarvittavat laitteet ja oikeaoppiset ainekset ja ryhdyttiin innolla sushintekoon. – Me tuotiin sushit tavallisten järvenpääläisten ruokapöytiin, Hautala toteaa tyytyväisenä. Japanilaisherkkujen ystäviä alkoi virrata kauempaakin.
Huikeaksi kasvanut sushimyynti ja Hautalan aktiivisuus palkittiin, kun japanilaiset alkoivat myydä kaikkein laadukkainta sushiriisiään maansa ulkopuolelle, Järvenpäähän. Nyt Citymarketissa on kaksi sushilinjastoa ja viidentoista työntekijän lisäksi yksi robotti varmistamassa tuotteiden laatua. Kauppa myy noin 100 000 sushipalaa viikossa, mikä on eniten Euroopassa.
ON PALJON MUUTAKIN. Hybridipakkauskoneella laatulihat paketoidaan asiakasystävällisiin ja entistä säilyvämpiin valmisannoksiin. Heviosaston tuoremehukone oli aikanaan K-kauppojen ensimmäinen. Sesonki-ravintolassa keittiömestari Matti Jämsen kokkeineen loihtii grocerant-tyyliin lounaita ja gourmet-annoksia kaupasta keräämistään tuoreista aineksista. Kaupan omat pizzat paistuvat Italiasta tuodussa kiviarinauunissa, ja siinä vieressä aitoitalialaisessa jätskitehtaassa kehitellään gelatoihin koukuttavia makuvariaatioita. Itsetehtyä jätskiä myydään pakkauksissa myös kaupan puolella.
– Jäätelöstämme voi vielä tulla meille sushin kaltainen vetovoimatekijä, Hautala toivoo.
Upeat palvelutiskit ja valtavat valikoimat herättävät kunnioitusta. Kaikki kalusteet on teetetty kauppaan varta vasten, ja tuotteet ovat niissä viimeisen päälle ojennuksessa. Ystävälliset myyjät tarjoavat apuaan melkeinpä ennen kuin asiakas ehtii sitä pyytää. Kauppa on saanut hurjasti uusia asiakkaita.
KUINKA TÄMÄ KAIKKI TEHDÄÄN? – Meidän ihmisethän tämän tekevät, Hautala vastaa heti. – Meillä on yhteinen intohimo olla hyviä ja onnistua. Haluamme tehdä järvenpääläisille maailman parhaan kaupan ja tarjota heille parasta mahdollista ruokaa.
Kauppias muistuttaa, että menestys on myös kaupan tiimin ja keskolaisten yhteistä taivalta ja tekemistä. – Keskossa huolehditaan siitä että logistiikka toimii ja joustaa, ja tietojärjestelmät ja muut tulevat meille valmiina. Kun siellä pidetään meistä hyvää huolta, me pystymme täällä keskittymään omaan tekemiseen.
ULOSPÄIN NÄKYVÄN luovuuden alla on kauppiaan mukaan valtavaa kurinalaisuutta.
– Kaiken takana on järjettömän paljon työtä, suunnitelmallisuutta ja filosofiaa. Mitään ei ole tehty sattumalta, kaikkea on mietitty tarkkaan, asiakkaiden näkökulmasta, hän painottaa.
Luovuus ei Hautalan mukaan tarkoita vapautta tehdä mitä tahansa. – Ei pidä sooloilla ennen kuin on kovalla työllä opetellut tekemään kaikki määritellyt asiat kunnolla.
– Vapaus taas on sitä, miten voimme tehdä ihmisille hyvää, kauppias näkee. Hyvän tekemisestä onkin tullut hänen tärkein ohjenuoransa.
JATKUVA KEHITTÄMINEN ja uudistaminen on välillä rankkaa, Hautala myöntää. – Jaksamista helpottaa se, että olemme täällä kaupassa kuin perhe ja meillä on hyvä puhumisen kulttuuri, hän pohtii.
Kaksi vuotta sitten Hautala sai houkuteltua myös ihan toisella alalla projektinhallintatehtävissä työskennelleen puolisonsa Hanna Hautalan (kuvassa) Citymarketin palvelukseen. Monen erilaisen yksikön talossa liiketoimintakoordinaattori onkin jo osoittautunut tarpeelliseksi.
Hautalan omassa elämässä tuppaa ensin tulemaan työ ja perhe ja vasta kolmantena hän itse – jos aikaa jää. Viime aikoina sitä ei liiemmälti ole jäänyt, sillä kuuluisasta kauppiaasta on tullut myös kysytty puhuja ja kouluttaja. Sekin on hänelle mieluisaa puuhaa.
KAUPAN MENESTYSTÄ Hautala pitää hämmentävänä. – Olenhan ollut koko elämäni täällä lattialla. Olo on nyt kiitollinen ja nöyrä, kolmannen polven kauppias luonnehtii.
Teksti: Riitta Kilgast
Kuva: Mikko Käkelä
Lue lisää kauppias Markku Hautalan ja hänen upeiden tiimiläistensä ajatuksista Kehittyvästä kaupasta 9/2019.