– Olemme hyvällä polulla, ja ensimmäinen lehti on nyt käännetty. Meillä on hyväksi havaittu strategia, ja sitä viedään eteenpäin määrätietoisesti ja ammattimaisesti. Isot muutokset vievät kuitenkin aikaa, Keskon hallituksen puheenjohtaja, kauppias Esa Kiiskinen sanoo.
Kiiskinen muistuttaa, että vuosi alkaa aina nollasta ja rimaa pitää nostaa joka kerta. – Onneksi resurssit ovat kunnossa ja K-ryhmästä löytyy kunnianhimoa ja halua olla aina vaan parempi. On vielä paljon asioita, joita ei ole toteutettu tai joita voidaan tehdä paremmin ja enemmän. Kilpailu kiristyy. Jos ei itse kiristä vauhtia, muut kyllä tekevät niin ja jää jälkeen.
Kiiskinen on luottavainen, sillä lähes 30 vuoden K-kauppiasura on osoittanut, että kauppiaskollegat haluavat haastaa niin itsensä kuin muutkin koko ajan parempiin saavutuksiin.
– Olen itsekin vaikuttunut esimerkiksi Järvenpään, Pirkkalan ja Eastonin K-Citymarketeista. On ihan pakko kehittää omaa kauppaa aina vaan paremmaksi, jotta pääsisi samaan ja ylikin. Toisilta oppiminen ja keskinäinen haastaminen on meille tärkeä voimavara.
K-kauppojen vetovoima ja asiakastyytyväisyys luovat pohjan koko K-ryhmän menestykselle.
– Onnistuneet asiakaskohtaamiset ovat kriittisin kohta. Ne kaupat, joissa asiakastyytyväisyys on parhaalla tasolla, tekevät myös parasta tulosta. Jos vaikkapa automyyjät eivät onnistu, autokauppa ei käy, Kiiskinen konkretisoi.
Menestys kanavoituu myös toiseen suuntaan. – Kun Kesko tekee hyvää tulosta, sillä on resursseja rakentaa kaupoille toimintaedellytyksiä, joilla voimme menestyä myös tulevaisuudessa. Se pystyy hankkimaan hyviä kauppapaikkoja, luomaan taustatoimintoja verkkokaupalle ja rakentamaan uusia työkaluja kaupan työn avuksi.
– Jatketaan tätä hyvää alkua. Asiakkaat arvostavat laatua ja valikoimia, jotka ovat vahvuuksiamme, ja myös hintakilpailuun pitää olla valmis. Tehdään koko ajan töitä sen hyvän luottamuksen säilyttämiseksi, mikä K-kauppiaiden ja Keskon välillä vallitsee.
Kiiskisen omassa kaupassa K-Citymarket Sellossa on vauhti päällä. Kaupan keskelle rakennetaan sushibaaria, josta asiakas voi tilata annoksen asioille mennessään ja napata sen mukaansa kassalle palatessaan. Mallia on otettu Carrefourin laadukkaista hypermarketeista. Palvelu tulee myös Ison Omenan K-Citymarketiin.
Sellon asiakkaita hemmotellaan myös siitä harvinaisella kalatiskillä, että myynnissä on pyöreää, suoraan kalastajilta ostettua kalaa. Tuontikalallekin on suora hankintareitti Göteborgin kalahuutokaupasta.
Vuosi sitten Espoon Leppävaarassa ryhdyttiin valmistamaan korkealaatuisia valmisruokia kaupan omalla merkillä. Neljä kuukautta sitten tuotiin markkinoille nopeasti suuren suosion saavuttaneet jälkiruoat ja välipalat.
Uudistuksen tuulet puhaltavat pian juomaosastolle, ja siintääpä kauppias Esa Kiiskisen mielessä jo mahdollinen viinien kauppaan tulokin. – Viisi vuotta sitten en olisi ikinä uskonut, mutta nyt on valoa tunnelin päässä.
Shop-in-shop-apteekkikin kaupassa olisi, mutta siihen ei saatu lupaa, kun kauppakeskuksessa toimii yksi apteekki. – Asiakaspalvelun kannalta ikävä juttu, Kiiskinen tuumaa.
Kaupan kehittäminen perustuu vahvaan asiakastuntemukseen. – Olemme tehneet jo monta vuotta määrätietoisesti töitä Plussadataa hyödyntäen. Olemme kehittäneet koko ajan uusia juttuja, ja tulokset ovat olleet hyviä.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Mikko Käkelä
Lue koko juttu 21.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta